הקפה שנפתח ביום שבו נכנסנו לסגר

שישה חברים תכננו שנים לפתוח יחד בית קפה בבאר שבע, עד שמצאו מקום וקבעו תאריך • אבל אז ישראל נכנסה לסגר, והם שינו מתכונת, שדווקא עשתה להם ממש טוב, ועכשיו הם שוב בבית • יש לי עסק עם קורונה, פרויקט מיוחד

מימין: הבעלים מעין בורק, רן אריאל, מרטין קראוס ועמרי אבני. "את הניסיון, הידע והחוויה ניקח איתנו, גם אם חלילה לא נחזיק מעמד" / צילום: איל יצהר
מימין: הבעלים מעין בורק, רן אריאל, מרטין קראוס ועמרי אבני. "את הניסיון, הידע והחוויה ניקח איתנו, גם אם חלילה לא נחזיק מעמד" / צילום: איל יצהר

את בית הקפה "רגע, מקום בפארק" בבאר שבע תכננו רן אריאל וחמשת שותפיו לפתוח בדיוק ב־15 במרץ. אבל אף אחד לא הכין אותם לבשורה הדרמטית: בדיוק בתאריך הזה ישראל תיכנס לסגר כללי. "הימים הראשונים של הסגר היו מלחיצים מאוד", מודה אריאל. "לא ידענו אם זה יהיה לשבוע-שבועיים, והיו לנו התחייבויות. באיזשהו שלב נפגשנו כולנו והחלטנו על תאריך יעד, שלאחריו נעשה חשיבה מחודשת. לשמחתנו, הסגר נפתח עוד לפני שהגענו לתאריך".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

"רגע, מקום בפארק", שנמצא בפארק הסופרים בשכונה ב', הוא מיזם משותף של שלושה זוגות (כולם בשנות ה-30 לחייהם), שהכירו במסגרת פעילות קהילתית בבאר שבע: מרטין קראוס ומירב אטיאס - הוא מעצב שהקים נגרייה קהילתית והיא סיימה לימודי רפואה; עמרי אבני ורוני ריינגולד - מנהל פרויקטים בסטארט־אפ שנסגר ועורכת דין במקצועה ושפית בעיסוקה; ורן אריאל ומעין בורק - מתכננת עירונית שעובדת בעמותת ארץ עיר, הפועלת לקידום איכות חיים קהילתית בערים. מלבד ריינגולד, שנולדה וגדלה בבאר שבע, האחרים הגיעו לשם בעקבות לימודים או בעקבות בני הזוג שלהם.

עם הרעיון להקים יחד בית קפה השתעשעו השישה שנים, אך הוא התחיל להיראות ממשי רק לפני כשנה וחצי, כשהוקם פארק הסופרים בעיר. "אחרי שהפארק הוקם, ראינו את הצורך במוקד שכונתי שמייצר מפגשים חברתיים", אומר אריאל.

במקום עמדה חנות נטושה, שקודם לכן שימשה עסק קטן לטיפוח ציפורניים. לפני כשנה החליטו השישה לרכוש את המבנה ולשפצו. הם החלו לקדם תהליכי אישורים מול הרשויות וכן את השיפוץ. היעד לפתיחה היה כאמור 15 במרץ.

הם התקדמו לפי התכנון, אבל אז הוטל הסגר, ששינה להם את התוכנית. בחודש וחצי הראשונים הם קיימו פעילות של משלוחים בלבד. "בפועל, בגלל שהחזית שלנו היא על הפארק, אנשים קנו אצלנו, קיבלו מאיתנו שמיכות ומחצלות, וישבו בדשא", מספר אריאל.

"למעשה, עד תחילת הסגר השני הקפה עבד בעיקר במתכונת כזו. הקורונה, למרות הבלגן שהיא עשתה, עדיין אפשרה לנו להפעיל את הקונספט שלנו, כי אנשים יכלו לשבת באוויר הפתוח ולשמור על מרחק. בכמה מובנים זה אפילו היה לטובתנו. ברור שזה לא קל, כי בשלב ההזמנה אנשים חייבים להיכנס פנימה. אבל העובדה שאנחנו על הפארק אפשרה לנו לפתוח ולתפעל את המקום, ולשמחתנו די בהצלחה, יותר ממה שצפינו. קהל הלקוחות מגוון מאוד - גם ותיקי השכונה, גם משפחות צעירות וגם סטודנטים וחבר'ה צעירים. עבור אנשים רבים זו הייתה אופציית הבילוי היחידה לזמן לא קצר".

מה קורה עכשיו, בסגר הנוכחי?
"אנחנו סגורים, כי כרגע לצערנו נאסרה האפשרות של טייק אוויי. אבל למזלנו, נערכנו כשבוע וחצי לפני הסגר כדי לא להיתקע עם סחורה. את האפשרות של משלוחים פסלנו כרגע כי הם דורשים היערכות לוגיסטית וכלכלית, והגענו למסקנה שזה לא משתלם לנו. החלטנו לעשות הערכת מצב נוספת אחרי החגים".

אתם מצטערים שהתחלתם את כל המיזם?
"אני באופן אישי לא מצטער, אבל כמובן שזה קשה מאוד, מאכזב ומלחיץ. כמעט שנתיים החיים של כולנו סובבים סביב בית הקפה, מהתקופה שבה הוא היה רק חלום, דרך תקופה ארוכה של תכנונים, חשיבה על הקונספט, האווירה והחוויה, בניית תוכנית עסקית, שיפוצים שאת רובם עשינו במו ידינו, בחירה של ספקים ומוצרים ועד הפתיחה עצמה. ראינו את המקום מגשים את הייעוד שלו, ושמענו לקוחות נהנים ומפרגנים.

"ידענו שאנחנו נכסים לתחום מסוכן, גידרנו את הסיכון ככל יכולתנו, אבל כמובן שלא נערכנו לאפשרות כל-כך קיצונית שבה נהיה סגורים לחלוטין במשך שלושה מתוך שבעת החודשים הראשונים שהעסק קיים. אנחנו מקווים מאוד שנצליח לשרוד את התקופה הזאת, כי אנחנו מרגישים שלמה שבנינו יש משמעות גדולה יותר מהיותו עסק. מדי פעם עולה בראש המחשבה ‘בשביל מה היינו צריכים את זה?', אבל אני לא מצטער שהלכנו על זה, כי את הניסיון, הידע והחוויה הקורונה לא יכולה לקחת מאיתנו. הם שווים הרבה וניקח אותם איתנו, גם אם חלילה לא נחזיק מעמד".

רגע, מקום בפארק
עסק: בית קפה
בעלים: רן אריאל, מעין בורק, עמרי אבני, רוני ריינגולד, מרטין קראוס ומירב אטיאס
תאריך פתיחה: 15 במרץ
השקעה: סירבו לחשוף
מיקום: פארק הסופרים, באר שבע