צ'ק אין | פיצ'ר

מסעדת גורמה בתוך מטוס, סימולטור טיסה ותפילות בלייב: כשהקורונה דוחפת מחוץ לקופסה

היצירתיות בימי המגפה ממשיכה לעלות מדרגה: תאי איירווייז מציעה לחובבי טיסות לבקר בקוקפיט עם סימולטור טיסה, בסינגפור תוכלו למצוא מסעדת גורמה שמתנהלת בתוך מטוס נוסעים והנזירים שמצאו פתרון לתיירי הדת שלא יכולים להיכנס לישראל בשל הסגר • צ'ק אין לסופ"ש

חנוכת בזיליקת הקבר הקדוש בכנסיית הקבר הקדוש בירושלים, 15 ביולי / צילום: נאדים עספור
חנוכת בזיליקת הקבר הקדוש בכנסיית הקבר הקדוש בירושלים, 15 ביולי / צילום: נאדים עספור

אחרי שטרנד הטיסות לשום מקום כבר הוכיח שבימים אלה יש ביקוש לדברים שלא היינו חולמים עליהם בעבר, היצירתיות ממשיכה לעלות מדרגה: משידורי תפילות בכנסיות שהפכו לכוכבות רשת עבור תיירי הדת שלא יכולים לבוא לבקר בישראל ועד מסעדת גורמה שפועלת בתוך מטוס. כשהקורונה דוחפת אל מחוץ לקופסה.

תפילות - אפשר גם באינסטגרם

סגמנט משמעותי בתיירות הנכנסת לישראלים שמור לתיירות הדת שכללה בעבר מאות אלפי מבקרים בשנה. כמו אחרים, גם הם אינם רשאים להיכנס למדינה שסגורה מאז חודש מרץ לאזרחים זרים. מה עושים? מתפללים מרחוק.

בקסטודיה טרה סנטה - שומרי המקומות הקדושים לנצרות בארץ מטעם הוותיקן, מצאו דרך להעביר את חוויית התפילה לכל המאמינים בעולם, כדי שיחושו כאילו שהם נמצאים בארץ. נזירי הקסטודיה למעשה הפכו לכוכבי הרשת כשהם מעבירים את התפילות והטקסים בשידורי לייב בפייסבוק, מעלים תמונות באינסטגרם ומצייצים מידע למאמינים בטוויטר.

כנסיית יוחנן בהרים עין כרם ירושלים, 26 ביוני / צילום: ג׳ובאני מלספינה
 כנסיית יוחנן בהרים עין כרם ירושלים, 26 ביוני / צילום: ג׳ובאני מלספינה

בשידורים בפייסבוק מתפללים הכמרים בכנסיות החשובות בישראל, כך למשל בתפילת חג הפסחא ששודרה בפייסבוק וביוטיוב צפוי יותר מ-350 אלף מאמינים ברחבי העולם. באינסטגרם, שבו חתך גילאי העוקבים הוא צעיר יותר לעומת הפייסבוק, מועלות תמונות של אתרים קדושים אותם מצלמים הנזירים לצד תמונות שצולמו בזמן תפילה (תאורת הכנסייה בהחלט מחמיאה להם).

כנסיית דומינוס פלוויט בירושלים / צילום: ג׳ובאני מלספינה
 כנסיית דומינוס פלוויט בירושלים / צילום: ג׳ובאני מלספינה

בעמוד הטוויטר של הקסטודיה נעשות פעולות נוספות מעבר לשמירה על קשר עם המאמינים. בין השאר נעשה קמפיין גיוס תרומות למען תושבי לבנון שביתם נהרס בפיצוץ שאירע בתחילת חודש אוגוסט. עד כה גויס סכום של כ-60 אלף דולר ממאמינים ברחבי העולם מתוך יעד של 120 אלף דולר.

סגמנט תיירות הדת צפוי להיות מהראשונים שיעירו את התיירות הנכנסת לישראל, לכשייפתחו הגבולות לתיירות זרה (לצערנו לא בקרוב). רבים אגב כבר ביקשו להגיע למקומות הקדושים לדתם בכדי להודות לאל ששרדו את המגפה - כך למשל ממדינות דרום אמריקה, שבהן זוכים החשבונות של הקסטודיה לתהודה גבוהה.

חגיגת מציאת הצלב הקדוש, בכנסית הקבר בירושלים, 7 במאי  / צילום: ג׳ובאני מלספינה
 חגיגת מציאת הצלב הקדוש, בכנסית הקבר בירושלים, 7 במאי / צילום: ג׳ובאני מלספינה

נכנסים לקוקפיט

חברת התעופה התאילנדית תאי איירווייז יצאה עם מוצר חדש לחובבי הטיסות שחולמים לבקר בקוקפיט (תא הטייס): חווית טיסה בסימולטור. מי שרוצה להרגיש כטייס לרגע יוכל לבחור בסימולטורים שונים, כך לדוגמה של איירבוס 380-800 A, מטוס הנוסעים הגדול ביותר, בסימולטור של בואינג 777 ואחרים. המתקנים שנמצאים בבנגקוק משמשים את טייסי תאי איירווייז לביצוע הסימולטורים בעצמם. החוויה שנמשכת כחצי שעה מתאימה לבוגרים ולילדים מגיל 5 "ולכל מי שיודע להבחין בין צד ימין לשמאל". ה"טייס" בוחר מאיזה נמל תעופה "להמריא" מתוך רשימה של 24 אלף נמלי תעופה, כשהוא ימריא וינחת פעמיים בתנאי מזג אוויר שונים. המחיר מתחיל בכ-500 שקל (4,550 באט) לחצי שעה או מכ-750 שקל (6,900 באט) לחוויה ארוכה יותר שנמשכת כשעה.

סימולטור של תאי איירוייז / צילום: מתוך יוטיוב
 סימולטור של תאי איירוייז / צילום: מתוך יוטיוב

אגב, גם בישראל שוכן לו סימולטור - ב-2017 חנכה אל על באור יהודה סימולטור למטוס בואינג 737 אותו היא רכשה ב-5 מיליון שקלים. הסימולטור שמיועד לטייסים (במקום שיתנו גיחה לחו"ל בכל פעם) מדמה המראות ונחיתות בשלל נמלי תעופה ובמזג אוויר משתנה. במקום שיעלה אבק בימים אלה, הנה דרך מקורית לייצר הכנסה בלי הרבה מאמץ.

עוף או בקר?

בסינגפור איירליינס הפכו מטוס A380 למסעדה המיועדת לפריקים של טיסות שלא בהכרח מתגעגעים לאוכל של מטוסים. זהו מטוס הנוסעים הגדול של החברה ו"הנוסעים" מוזמנים לסעוד כשהם ישובים במושבי הנוסעים. המסעדה, שקיבלה את השם A380@Changi (צ'נגי הוא נמל התעופה של סינגפור), תפעל בסוף השבוע של 24.10 והאורחים לא יקבלו "אוכל מטוסים" אלא ארוחת שף לבחירתם - ממטבח בינלאומי או ממטבח סינגפורי מסורתי. המחיר משתנה בהתאם למחלקת הישיבה במטוס: מ-37 דולר לנוסעים במחלקת תיירים, מ-66 דולר לנוסעים במושבי הפרימיום, מ-220 דולר לארוחה במחלקת עסקים ומ-440 דולר לארוחה במחלקה ראשונה.

במחיר הארוחה מקבלים גם משקאות אלכוהוליים וקלים. בזמן שיזללו, הנוסעים יוכלו לצפות בתכנים במערכות הבידור כולל הסבר על ההיסטוריה של סינגפור איירליינס, אחת מחברות התעופה הטובות בעולם ועל המטוס שבו הם ישובים. אגב סינגפור איירליינס התכוונה להשיק בעצמה טיסות לשום מקום, אולם נסוגה מהרעיון אחרי שספגה ביקורת מפעילים סביבתיים באשר לכוונה להפעלת טיסה "סתם".

יש מי שגם אוהב אוכל של מטוסים וגם את זה הוא יוכל לקבל בלי לטוס, ואפילו בלי לעלות למטוס בכלל. חברת התעופה אייר אסיה (חברת לואו קוסט ממלזיה) מציעה את האוכל שהיא מגישה במטוסיה על הקרקע במסעדות. כבר בדצמבר 2019 פתחה חברת התעופה מסעדה בקואלה למפור שבמלזיה בה היא הגישה מזון שמוגש לנוסעים בטיסות. כל זה קרה עוד לפני שהיא חזתה עד כמה הציבור יתגעגע לאוכל של מטוסים עם עוצר הטיסות שהגיע זמן קצר לאחר מכן. משבר הקורונה נתן דחיפה לרעיון והחברה שמדווחת על הצלחה גדולה מרחיבה את מיזם האוכל שלה כך שהוא יוגש ברשת מסעדות מקומית בשם Santan. התוכנית היא גם לצאת מגבולות מלזיה לסין ולבריטניה.

יש מורה במטוס?

ויש גם מחוות בתקופה הזו: חברת התעופה קטאר איירווייז החליטה לחלק כרטיסי טיסה בחינם למורים. הטריגר: חגיגת יום המורה הבינלאומי שצוינה ב-5.10. החברה תחלק 21 אלף כרטיסי טיסה בחינם כהוקרה על פועלם בתקופת הקורונה. מורים מ-75 מדינות בהן פועלת קטאר יכולים להירשם באתר החברה על בסיס "כל הקודם זוכה", בהתאם להקצאה שתקבל כל מדינה מדי יום. חלוקת הכרטיסים תסתיים ב-8.10. המורים יוכלו לקבל כרטיס טיסה הלוך ושוב לבחירה מבין 90 יעדים בנוסף יקבלו שובר ל-50% הנחה על טיסה עתידית.