שבעה חודשים לפרוץ הקורונה בישראל, ורק עתה כינס נתניהו את ראשי הרשויות לפגישה

מפגש הזום הרחב שערך השבוע ראש הממשלה לראשונה, הוא אירוע שאמור היה להיות מובן מאליו, ואולי אף התרחשות קבועה כבר לפני זמן רב • מדובר במחדל נוסף בשרשרת ארוכה של מחדלים

נתניהו במפגש זום / צילום: תמונה פרטית
נתניהו במפגש זום / צילום: תמונה פרטית

ביום רביעי קיים ראש הממשלה נתניהו לראשונה שיחת זום מתוקשרת עם מספר רב של ראשי רשויות בישראל. שבעה חודשים מהגעת הקורונה לישראל, ואירוע שאמור היה להיות מובן מאליו ואולי אף התרחשות קבועה ושכיחה, קרה בפעם הראשונה. בשיחה נדונו מאמצי קטיעת שרשראות ההדבקה הננקטים בשבועות האחרונים על ידי ראשי העיריות, וגם התמודדות עם אתגרים השונים מעיר לעיר. אילת, למשל, הוכרה במהלך השיחה הזו כמוחרגת, עיר תיירות מבודדת. אין סיבה שהעיר שפרנסתה תלויה בתיירים, תיכרך יחד עם סערת עליית התחלואה ברחבי המדינה כולה.

חלק מראשי העיריות, אם הם מזוהים עם הליכוד, זכו לשיחת זום מסוג זה, אולי פעם או פעמיים בחצי השנה החולפת. אך התייעצות רחבה שכזו - עם כלל ראשי הערים בהיותם מנהיגי ציבור מקומיים - שנראית בדיעבד אולי כמשהו מובן מאליו - הייתה הראשונה, וחבל. המפגש הזה שחל באיחור ניכר, מצטרף לעוד שורה ארוכה של מחדלים של הממשלה, ובעיקר של נתניהו.

הניהול הכושל הולך ונחשף

בנימין נתניהו הוא המנהיג שיודע לבצע מיקרו-מנג'מנט לניהול כלי תקשורת בישראל או לכל נושא הקשור בו אישית (החזרי מס, מתנות או כביסה ביתית), והוא עדיין מרחף מעל לאירועי הקורונה. "הנחתי", "אמרתי", "נתתי הוראה", אך ללא מעקב אחרי ביצוע, ללא תוצאות.

מצד אחד, חודשים ארוכים הוא וידא שכל הסמכויות יוותרו בידיו בלבד. ראש המל"ל מונה לתכלול המשבר, והפיקוח על חלוקת קנסות סיטונית למפגינים הופקדה בידי המשטרה. נתניהו לא הקדיש בדל מחשבה לאופן שבו צריך להאציל ולהפעיל את הניהול ברחבי המדינה. עד שהסמכויות עברו למשרד הביטחון ופיקוד העורף חלף זמן רב. מצד שני, כאשר כבר עלתה תוכנית לפצל את הערים למעמד קורונה מדורג לפי התחלואה אצלן, נתניהו מסמס אותה. בישיבות קריטיות במהלך חודש אוגוסט, שני שרים בקואליציה  הובילו את המאבק נגד תוכנית הרמזור - שר הפנים אריה דרעי ושר השיכון דאז, יעקב ליצמן. כעבור ארבעה שבועות של ויכוחים ובזבוז זמן יקר, באוגוסט קוצצה התוכנית עד לבלי היכר (לשעות הערב בלבד) ונדחסו אליה מספר ראשי ערים כתומות, כדי שראשי הערים בחברה החרדית לא יעלבו. 

ככל שחולפים השבועות והחודשים, הניהול הכושל של המגפה נחשף. צוותי מומחים הזהירו מכך פעם אחר פעם כבר בחודש יולי. מספר הנדבקים ליום עלה ל-2,000 ותוכנית הרמזור של פרופ' רוני גמזו הונחה בפני הממשלה: טיפול דיפרנציאלי בערים ובשכונות בהן ישנה התפרצות. אגב, הרעיון הזה לא היה חדשני ביולי, אלא דובר עליו כבר באפריל ובמאי כאשר המונח "הרמזור" הונח בפני הציבור על ידי שר הביטחון דאז, נפתלי בנט. אך באוגוסט, לאור מחאות השרים מיהדות התורה וש״ס, נתניהו ויתר על קידום התוכנית. אוגוסט חלף הלך לו, כמעט ללא ישיבות ממשלה ותוכניתו של פרויקטור הקורונה, פרופ' גמזו, לא יושמה. נתניהו וחבר שריו הבכירים השחיתו את זמנם בתקיפת מפגינים בבלפור במקום למקד את ההתעסקות שלהם בראשי הערים, בתחלואה מקומית, בפתרון בעיות.

לצערם של מנהיגי המדינה, מגפת הקורונה פועלת לפי נוסחה מתמטית אדוקה. את התחזיות של פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן למדע (גילוי נאות: סגל חבר אישי שלי), אפשר היה לקרוא החל מראשית חודש אוגוסט. שבועיים קדימה הוא חזה עלייה בהדבקה: בפתיחת שנת הלימודים בישיבות בעשרה הימים האחרונים של אוגוסט, ובפתיחת שנת הלימודים במגזר הכללי ב-1 בספטמבר. המגפה פעלה כמו שעון. ספטמבר הגיע, המספרים זינקו, והסגר הכללי שהממשלה השיתה על המדינה לא פתר את הבעיה בערים בהן המשיכו להשתתף באירועים דתיים או אחרים.

המספרים של התחלואה לא משקרים. במערכת החינוך, מחצית הילדים שנדבקו הם מערים בחברה החרדית; המספרים של ההדבקות בערים ובשכונות מהחברה החרדית גבוהים פי כמה מבשאר הערים. הטיפול הדיפרנציאלי חיוני מאי פעם. אם חלקים מסוימים בחברה החרדית בוחרים במודע להימנע מעטיית מסכות וממשיכים להתפלל במקומות סגורים; אם הם יצרו אוטונומיות בפועל, מבודלים משאר המדינה ולא קשובים לחוקים ולכללים; חייבים שאר ראשי הערים בישראל להתארגן ולבדל עצמם, למען הכלכלה, העסקים, ומרקם החיים.

כך, הגיעה השבוע פגישת הזום הראשונה עם מספר רב של ראשי עיריות. שוחחנו עם כמה מהם והם אישרו: זו פגישתם הראשונה עם ראש הממשלה. בשיחה השתתפו גם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, יו"ר המל"ל מאיר בן שבת, מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, וסגן שר הבריאות יואב קיש. בלט בהעדרו שר הפנים אריה דרעי, מי שסיכל את תוכנית הרמזור בחודש אוגוסט.

האם דרעי ירים ידו בעד תוכנית הרמזור ביציאה מן הסגר השני? בסביבתו אומרים ל"גלובס" כי השר יתמוך בסגרים דיפרנציאליים אחרי הסגר השני, כדי לאפשר את פתיחת המשק בערים ירוקות.

ראש עיריית גבעתיים רן קוניק, שהשתתף בדיון אמר ל"גלובס" שהוא התרשם שנתניהו וגם דרעי התחילו להפנים שיש לשדרג את תוכנית הרמזור. "צריך לתת לערים תמריצים להפוך לירוקות ולתפקד עצמאית. נתניהו אמר שיו"ר השלטון המקומי חיים ביבס יצטרף כמשקיף לקבינט הקורונה. ימים יגידו". ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, אמר ל"גלובס": ״שמחתי לשמוע במפגש שהדרישה שלנו להחריג את אילת, עקב איפיונה הייחודי, הגיונית והמתווה המוצע לאילת הגיוני אף הוא. נתניהו הנחה את קיש לקדם זאת".

ראש עירייה נוסף, שלא ממרכז הארץ שוחח איתנו ואמר שבפני נתניהו הוצגו מהלכים ממוקדים, שניתן לבצע בחלק מן הערים, כמו פתיחת מסגרות לשכבות הגן ועד כיתה ב', כמה שיותר מוקדם. "נושא נוסף שעולה בכל מפגש סמכויות הוא העברת יכולות הפעולה לראשי הרשויות שהם הזרוע המבצעת הטובה ביותר לקיטוע שרשרת הדבקה וביצוע חקירות אפידמיולוגיות על ידי עובדי העיר, מהלך מוצלח שמיושם כבר במספר ערים".

ראש עירייה רביעי ששוחחנו איתו, ציין בפנינו השבוע שהחלוקה לאדום, כתום, צהוב וירוק, על ידי משרד הבריאות נעשתה בצורה פוליטית ולא אמינה, כדי שראשי הערים בחברה החרדית לא יחושו לבד. בצורה כזו, סיפר לנו אותו ראש עירייה, העיר שלו הפכה לפתע מירוקה לכתומה ותוך כדי כך התדרדרה כל המדינה למצב אדום וגם את רשת העסקים המקומית, הקטנה, לא ניתן היה להציל.

דיבורים לחוד ומעשים לחוד

העיניים נשואות ל-14 באוקטובר. זה המועד שבו המדינה אמורה להתחיל לצאת אט אט מהסגר. בעוד שלרבים אין ציפייה שהתיכונים וחטיבות הביניים יפתחו, הרי שאת העסקים ואת הכלכלה, חייבים לפתוח, בוודאי במקומות הרבים שבהם תושבי העיר הקפידו על ריחוק ומסכה.

ברביעי בלילה התגלע ויכוח, גם הוא פוליטי, בין ראש הממשלה לבין שר האוצר ישראל כ"ץ. אחרי חודשים של גיבוי מוחלט מטעמו של כ"ץ לנתניהו, הוא כבר מבין שנתניהו יזרוק אותו באופן חד ומהיר. 12 שבועות נותרו לשנת 2020, ומן הצד של משרד ראש הממשלה לא מתגלים סימנים לכך שתקציב 2021 יונח. במקביל, ההתעלמות מתוכנית הרמזור, משיכת הרגליים בהעברת סמכויות לראשי הערים, ההתנגדות לטיפול במוקדי תחלואה - כל אלה מצביעים על כך שנתניהו עוצם עיניים מול גודל המשבר.

שר האוצר ניסה בזהירות להשליך את האשמה על משרד הבריאות. "לא אתן למיליוני אנשים לשקוע לייאוש ולחרפת רעב בגלל החלטות לא נכונות של משרד הבריאות לסגור את המשק ללא אבחנה והצדקה בריאותית. במקום לבצע אכיפה במקומות שמדביקים, סוגרים מקומות עבודה שלא מקבלים קהל ואין בהם שום הדבקה", נאמר בתדרוך לעיתונות.

אבל נתניהו לא התרשם מהפניית האצבע המאשימה לאדלשטיין ומיהר לפרסם תגובה אישית, נגד כ"ץ: "נתניהו עומד בתוקף על ההכרח בסגר בעת הזאת כשכולם רואים שהוא מחוייב המציאות ונותן תוצאות ראשונות. ראש הממשלה לא נכנע ללחצים מתוך הממשלה או מחוצה לה מצד אלה שמנסים לקושש קולות על חשבון בריאות הציבור. הכלכלה תהיה חזקה יותר רק כשהציבור יהיה בריא יותר", הוא אמר. ומה עם התקציב? דיבורים לחוד ומעשים לחוד.