משרד הבריאות מציג אסטרטגיית יציאה מהסגר בתשעה שלבים

אסטרטגיית היציאה של משרד הבריאות כוללת תשעה שלבים, במהלכם ישובו ענפי המשק השונים לפעולה באופן מדורג ותחת תו סגול • בשלושת השלבים הראשונים, בהם המספרים יחסית גבוהים, תנוהל כל המדינה תחת הגבלות של אזור אדום במודל הרמזור

משרד הבריאות מציגים אסטרטגיית יציאה מהסגר / צילום: משרד הבריאות
משרד הבריאות מציגים אסטרטגיית יציאה מהסגר / צילום: משרד הבריאות

ממלאת מקום ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שרון אלרועי-פרייס, קיימה היום (א') תדרוך לתקשורת בנושא אסטרטגיית היציאה של משרד הבריאות, לקראת הדיון שיתקיים בקבינט הקורונה ביום רביעי הקרוב. לפי אלרועי-פרייס, נתוני התחלואה כעת מעודדים - אך מדובר באופטמיות זהירה שכן הירידה בתחלואה משקפת נתונים של סוף שבוע ומיעוט בדיקות, אך עם זאת, ישנה מגמה של ירידה בתחלואה שהחלה עשרה ימים לאחר כניסת ישראל לסגר. "אלו סימנים ראשוניים לכך שיש לנו שליטה במגפה, ושהנתונים לא גואים", אמרה. "עדיין לא הגענו ליעד, הנתונים בימים הקרובים ייצגו טוב יותר את המצב".

אסטרטגיית היציאה של משרד הבריאות כוללת תשעה שלבים, במהלכם ישובו ענפי המשק השונים לפעולה באופן מדורג ותחת תו סגול. בשלב הראשון, כלל הענפים יפעלו תחת המוגדר בשלב האדום בתוכנית הרמזור, אך כאשר תרד התחלואה לכדי 250 נדבקים ביום ומקדם הדבקה של 0.8, יופעלו מגבלות דיפרנציאליות לפי תוכנית הרמזור. לאורך כלל השלבים, יוטל סגר על מוקדי תחלואה, ומוסדות החינוך יוותרו סגורים בערים אדומות. כך או כך, בשבוע הבא - לא ישובו התלמידים למוסדות הלימוד, גם לא תלמידי הישיבות. לפי אלרועי-פרייס, חזרתה של מערכת החינוך לפעולה העלתה את המקדם ההדבקה בישראל (R) ב-0.4.

אסטרטגיית היציאה של משרד הבריאות / צילום: משרד הבריאות
 אסטרטגיית היציאה של משרד הבריאות / צילום: משרד הבריאות

כלל השלבים בתוכנית, תלויים במדדי תחלואה, ובהם אחוז החולים החיוביים (פחות מ-10% בשלב הראשון), ירידה באחוז החולים במצב קשה (לכדי פחות מ-3%), וברומטר העומס בבתי החולים (פחות מ-80%). בין שלב ולשלב, תהיה המתנה של שבועיים, כאשר בכל שלב תתבצע הערכת מצב של התחלואה ואפשר יהיה לבלום את התקדמות התוכנית בהתאם למדדים.

רק בשלב הרביעי ייפתחו בתי הקפה וענפי התרבות והפנאי רק בשביעי

בשלב הראשון, שיצא לפועל בהתייצבות על פחות מ-2000 חולים ביום ומקדם הדבקה של 0.8, יחזרו לפעול מקומות עבודה ללא קבלת קהל, שירותי טייק אוואי ממסעדות, גנים לאומיים וחופים. בשלב זה, גנים עד גיל 6 יחזרו גם הם, והתחבורה תופעל בתפוסה של 50%. בשלב זה, יחזור לפעול גם מתווה נתב"ג. בשלב השני, יתאפשרו טיפולים לא רפואיים וטיפולי רפואה משלימה, וכיתות א-ד ישובו לבתי הספר, בהתנייה של 1000 חולים ביום.

בשלב השלישי, ייפתחו בתי עסק ומוסדות המקבלים קהל, ייפתח המסחר, ענף הצימרים ובתי התפילה, לפי מגבלות התקהלות של הרמזור האדום, ככל שמספר החולים היומי לא יעלה על 500 נוספים. רק בשלב הרביעי, שבועיים לאחר מכן ורק ככל שהתחלואה היומית הנוספת לא תעלה על 250 בני אדם ביום, ייפתחו בתי הקפה, המסעדות וחדרי הכושר (לפי אלרועי-פרייס, מדובר בשלבים בסיכון מוגבר בשל הורדת המסכה בעת הפעילות). שבועיים לאחר מכן, בשלב החמישי, ייפתחו בתי המלון ובריכות השחייה - בעוד כשלושה חודשים מהיום.

לאחר מכן, בשלב השישי, יחזרו למוסדות הלימוד תלמידי ה'-י"ב. בשלב השביעי, שבועיים לאחר מכן, ישובו ענפי התרבות, הפנאי, הכנסים והתערוכות. לאחריהם, בשלב השמיני, יותר לגני ואולמות האירועים לפעול - בתחלואה של 250 בני אדם נוספים ביום. זהו שלב שכידוע, הוביל להדבקה רחבה בקהילה עם היציאה מהסגר הראשון, אז עמדה התחלואה על מספר של עשרות בודדות של חולים נוספים ביום. בשלב התשיעי והאחרון, יוחזרו אירועי ספורט עם קהל ומועדונים שונים.

לפי אלרועי-פרייס, השלבים הנמצאים בסיכון גבוה - נדחקו לסוף הרשימה. "הדרך היא למנוע לדחוף שלבים מסוכנים יותר למטה. מאוד יכול להיות שעם התפתחות בדיקות מהירות, נגיע למצבים שבהם סוקרים אנשים לפני שהם מגיעים לאירוע", אמרה. "מוקדם לומר את הדבר הזה. עד שנגיע לשלב הזה, נדע אם אנחנו יכולים לפתוח בצורה בטוחה". אכן מדובר, כאמור, בשלב רחוק מאוד - שעשוי להידחק לתוך החורף, זמן שבו מערכת הבריאות נדרשת להתמודד גם עם תחלואת חורף ועומס על בתי החולים.

בשלושת השלבים הראשונים, בהם המספרים יחסית גבוהים, תנוהל כאמור כל המדינה תחת הגבלות של אזור אדום. רק משלב 4 ומטה, לכל אזור יהיה צבע ולפיכך ייקבעו המגבלויות. למרות שהפוליטיקאים נמנעו במשך יותר מחודש מלהעביר את תוכנית הרמזור בזמן שהתחלואה בישראל הלכה ועלתה, אלרועי-פרייס מדגישה את חשיבותה כעת. לדבריה, "10-15% מהיישובים משפיעים על 30% מהתחלואה. אם לא נעשה סגר דיפרנציאלי, זה יגרום מהר מאוד לסגר בכל המדינה שוב. אם אנחנו לא רוצים לחתום על הסגר הבא, אנחנו חייבים להוביל את הטיפול במגפה לפי מדדי תחלואה מבחינה בריאותית, היינו ממליצים לפתוח ב-100 חולים ביום, אבל אנחנו מבינים את המשמעות למשק ולחברה".