מדיניות חדשה של משרד התקשורת לעידוד התחרות ביישובים מרוחקים

יישובים קטנים יוכלו להתקשר עם חברות עצמאיות ולקבל מהן שירותי אינטרנט ולא יחויבו לעבור דרך המפעילים הגדולים • מאחורי המהלך עומד ניסיון של משרד התקשורת להסדיר גם את פעילות המפעילים הפיראטיים בצפון

חיבורי כבלים פיראטיים / אילוסטרציה: שאטרסטוק
חיבורי כבלים פיראטיים / אילוסטרציה: שאטרסטוק

משרד התקשורת הודיע היום (ד') על מדיניות חדשה שנועדה לעודד תחרות על ידי מפעילים קטנים, אבל מה שעומד מאחוריה הוא כישלון צורם של המשרד להתמודד עם מפעילים פיראטיים.

בהודעה שמפרסם היום המשרד מצויין כי הוא יוצא במדיניות חדשה שתגשר על הפערים בין פריפריה למרכז ותאפשר ליישובים קטנים ומרוחקים להתחבר לתשתיות אינטרנט אולטרה מהיר כבר עכשיו. המהלך יאפשר פריסה באופן מיידי של תשתיות אינטרנט בפס רחב בכל יישוב קטן שירצה בכך, ללא צורך להמתין לפרישה של החברות הגדולות. בכך תתאפשר חדירה קלה לשוק לשחקנים חדשים קטנים ולתושבים במקומות מרוחקים יווצרו יותר אפשרויות, דבר שיבטיח שיפור ברמת השירות וברמת המחיר.

המדיניות החדשה מאפשרת תשתית פס רחב גם באמצעות רישיון מיוחד, ולא רק באמצעות רישיון כללי כפי שהיה נהוג בעבר. במסגרת הרישיון המיוחד, בהתאם למדיניות החדשה, ינתנו השירותים לעד 8,000 משקי בית ו-800 מנויים עסקיים.

כמו כן, תינתן הקלה באגרות ותוקטן הערבות הבנקאית - כיום הדרישות לקבלת רישיון אחוד מותאמות להיקף פעילות רחב ולמגוון גדול של שירותים באופן שיוצר חסם כניסה משמעותי לספקי שירותי תקשורת קטנים ובינוניים המבקשים להתחיל את פעילותם באופן מצומצם, התיקון המוצע יאפשר למבקש הרישיון להציג הון עצמי של מיליון שקלים וערבות בנקאית של 100,000 שקל שתינתן בעד הרישיון. לדברי המשרד תנאים אלה יצמצמו באופן משמעותי את החסמים העומדים בפני חברות ויעודדו כניסה של שחקנים ומשקיעים חדשים לתחום.

לדברי שר התקשורת, חה"כ יועז הנדל: "הרפורמה תאפשר לספק לבתים רבים ברחבי הארץ את השירות המתקדם, המהיר והטוב ביותר ובזמן קצר. יישובי הגבולות והמרחב הכפרי יוכלו להנות כבר עכשיו מאינטרנט אולטרה מהיר ולא להאלץ להמתין עשור".

מה ששר התקשורת לא אומר הוא את הסיבה למהלך. האירוע החל בעקבות חשיפה של "גלובס" על תעשיית הפיראטיות בצפון המדינה, ועל כך שחלק מהמפעילים מספקים לאותם פיראטיים חיבורי אינטרנט בלתי חוקיים. בעקבות החשיפה נותקו חלק מהמפעילים וכתוצאה מכך הופסקה פעילות התקשורת לעשרות אלפי בתים במגזר הערבי והדרוזי בצפון. התגובה לא איחרה לבוא והמפעילים הפירטיים שתלו את האשם בבזק - שרפו לבזק ארונות תקשורת וגרמו לנזק עוד יותר גדול גם למי שרכש שירותים באופן חוקי.

מכיוון שהאירוע היה באמצע תקופת בחירות, הורה שר התקשורת דודי אמסלם, שהופעל עליו לחץ פוליטי כבד ביותר מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנשיו, שחששו לזליגת קולות במגזר הדרוזי - להשיב את החיבורים הפיראטיים מיידית, וכך נעשה. למעשה משרד התקשורת שיתף פעולה באופן לא חוקי עם מפעילי רשתות פיראטיות בגלל לחץ פוליטי.
את ההלבנה של התהליך הלא חוקי עשה המשרד בדרך של פרסום שימוע ציבורי שאת פירותיו אנחנו רואים היום והם להפוך את המפעילים הפיראטיים לחוקיים כך שיוכלו לקבל רישיון ולספק שירותי אינטרנט.

אלא שגם מהלך זה ספק אם הוא חוקי בכלל. המפעילים הפיראטיים בנו רשתות פיראטיות ללא דין וחשבון וללא פיקוח ולמעשה בנו אותם על גבי רשתות חברת חשמל ובזק, ועל גבי מתקנים ציבוריים, וכל זאת מבלי שאיש יפעל נגדם לאורך שנים. להסדיר את חוקיות הרשתות הללו זה מהלך שהוא פשוט לא ישים כיוון שהמדינה לא מסוגלת לאכוף זאת. ולכן התוצאה מראש נועדה לכישלון והרשתות הפיראטיות ימשיכו לשגשג אבל הפעם הם יקבלו גושפנקא מהמדינה.