הדילמה האירופית: להטיל מכסים חדשים על ארה"ב או לחכות עד לאחר הבחירות

ארגון הסחר העולמי מאשר לאיחוד האירופי להטיל מסים ומכסים בשווי של 3.99 מיליארד דולר על ארה"ב כתגובה על תמיכתה בבואינג שמתחרה מול איירבאס האירופית

טראמפ מחזיק תמונה של דרימליינר של בואינג, מרץ 2020 / צילום: Alex Brandon, Associated Press
טראמפ מחזיק תמונה של דרימליינר של בואינג, מרץ 2020 / צילום: Alex Brandon, Associated Press

ארגון הסחר העולמי (WTO) העניק אתמול לאיחוד האירופי "אור ירוק" להטיל מסים ומכסים בשווי קרוב ל-4 מיליארד דולר על ארה"ב, כתגובה על תמיכה ממשלתית לא־הוגנת שהעניקו הממשל האמריקאי ומדינת וושינגטון במיסוי ליצרנית המטוסים האמריקאית בואינג. זאת, אחרי שהארגון פסק לפני שנה כי ארה"ב רשאית לגבות "קנס" בשווי 7.5 מיליארד דולר מהאיחוד, על התמיכה הלא־הוגנת שהוא העניק ליצרנית המטוסים האירופית "איירבוס". פרק הזמן הממושך בין הפסיקות נובע מכך שארה"ב הגישה ראשונה את התלונה נגד האיחוד האירופי, לפני יותר מ־15 שנה.

ההחלטה מציבה את האיחוד האירופי בדילמה: האם להודיע מיידית על הטלת מסים ומכסים על שורה של מוצרים אמריקאים, ביניהם תוצרת חקלאית, משחקי וידיאו, חלקי אופנועים, חלקי מטוסים ועוד, או להמתין עד לאחר הבחירות שיתקיימו בעוד כשלושה שבועות, במטרה למנוע התלקחות עימות שיוכל לשרת את הנשיא דונלד טראמפ.

ארה"ב: אין בסיס חוקי להטלת מסים

ארה"ב הגיבה מיידית בשנה שעברה לפסיקה של ארגון הסחר, והטילה מסים כבדים על שורת מוצרים אירופיים, כולל יינות צרפתיים, זיתים, ויסקי סקוטי וגבינות איטלקיות

עוד לפני פסיקת ארגון הסחר, שהייתה צפויה ופורסמה ביום שלישי, שידר האיחוד מסר פייסני לארה"ב, וקרא לרשויות בוושינגטון לדון ב"ביטול הדדי" של מסים ותעריפים על מנת שלא לפגוע פגיעה כפולה בשתי הכלכלות הגדולות. אתמול המשיך האיחוד לשדר מסר דומה. "ההעדפה הגדולה שלנו היא למצוא פתרון שיוסכם במשא ומתן" אמר נציב הסחר של האיחוד האירופי, ולדיס דומברובקיס, "אחרת נאלץ להגן על האינטרסים שלנו ולהגיב בדרך הולמת". איירבוס כבר הודיעה בקיץ האחרון כצעד מקדים כי תשלם חזרה את הסובסידיות שקיבלה ממדינות אירופיות.

נכון לעכשיו, נראה כי ארה"ב נוקטת גישה קשוחה במשא ומתן. משרד הסחר בממשל האמריקאי הודיע כי "אין בסיס חוקי" לאיחוד האירופי להטיל מסים על תוצרת אמריקאית, מכיוון שחוקי המס המקלים שבעצם העניקו סובסידיות ממשלתיות ל"בואינג", ושניתנו בעבר, הופסקו. המשרד גם איים להגיב במסים חדשים לכל יוזמה של האיחוד האירופי "לקנוס" את ארה"ב בהתאם לפסיקת ה־WTO. גם נציג של חברת "בואינג" אמר לתקשורת כי הסדרי המס המקלים עם מדינת וושינגטון למעשה בוטלו.

מצבה של בואינג לא פשוט

בין השאר, אירופה עשויה למסות באופן כבד חלקי מטוסים לתחזוק מטוסים של חברת בואינג, הפועלים ביבשת - צעד דומה לזה שנקטה ארה"ב בשנה שעברה כשהטילה מס על חלקי מטוסים של איירבוס. אך מצבה של יצרנית המטוסים האמריקאית קשה יותר, ואולי רגיש יותר לסנקציות. בחודש ספטמבר היא לא מכרה אפילו מטוס אחד, בעוד חברת איירבוס, לעומת זאת, מכרה 57 מטוסים חדשים.

הקרב הטרנס־אטלנטי בין שתי יצרניות המטוסים, ובין וושינגטון לבריסל, מתנהל כבר עשורים רבים. ב־2005 הגישה ארה"ב תלונה לארגון הסחר העולמי על כך שממשלות אירופה סיבסדו בצורה לא חוקית את עסקיה של איירבוס, וכשנה לאחר מכן הגיש האיחוד האירופי תלונה הדדית על כך שמדינת וושינגטון והממשל הפדרלי העניקו הנחות מפליגות במס לחברה האמריקאית. האיחוד דרש קרוב לשמונה מיליארד דולר בפיצויים, אך נפסקו לו 3.99 מיליארד דולר.