סטארבקס: שכר בכירים נקשר ליעדי גיוון גזעי בכוח העבודה ל-2025

היעדים נקבעו למרות ההוראה של טראמפ שאוסרת על קבלניות של הממשל לקיים קורסי גיוון אתני

סטארבקס / שאטרסטוק
סטארבקס / שאטרסטוק

רשת בתי הקפה סטארבקס הודיעה שהיא תחייב את מנהליה לעבור הכשרה בהמנעות מהטייה גזעית ותקשור את שכרם להגדלת יצוג המיעוטים בכוח העבודה שלה. סטארבקס היא החברה האחרונה שמודיעה על יעדי רבגונות חדשים בעיצומו של דיון לאומי בבעיות הנוגעות לגזענות בארה"ב.

סטארבקס הודיעה אתמול (ד') שהיא תנסה להגיע ליעד של 30% מעובדי המטה שלה ו-40% מעובדי הסניפים והייצור שיהיו לא לבנים בשנת 2025. הכוונה היא לשחורים ובני מיעוטים נוספים לרבות הילידים (Indigenous people).

לפי נתוני החברה, היא לא עומדת ביעדים הללו בתשע מתוך 14 רמות המשרות שאחריהן היא עוקבת. החברה מעסיקה כ-200 אלף עובדים בארה"ב ומפעילה קרוב ל-8,900 בתי קפה בבעלות עצמית.

"אלו לא קליעות בטוחות לסל", אמרה סמנכ"לית התפעול של הרשת, רוז ברואר, על יעדי הגיוון הגזעי החדשים. "הם הולכים לקחת קצת עבודה".

סטארבקס מיישמת את יעד הרבגונות וההכשרה שלה על רקע דיון מתוח בתאגידים האמריקנים על גזע וייצוג בכוח העבודה. התסיסה שהוצתה בקיץ בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד במעצר משטר במינאפוליס הניבה מחדש דיון לאומי בשאלות גזע, שבו התחייבו כמה חברות לגוון יותר את כוח העבודה שלהן.

ממשל טראמפ מרתיע חברות שיש להן חוזי אספקה לממשל הפדרלי מלפרסם יעדי גיוון גזעי ספציפיים או עריכת הכשרות וקורסים בנושאי גזע. ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח בשבוע שעבר שמשרד העבודה חוקר חברות עם חוזים ממשלתיים שכללו יעדים מספריים בהתחיבויות שלהן להגדיל את הרבגונות הגזעית. הבית הלבן מסר שהוא ישקול לבטל חוזים עם חברות שיפרו הוראה נשיאותית שמונעת מענקים פדרליים מגופים שמקיימים ימי עיון בנושאי גזע.

ההוראה הזו גרמה לבלבול בין עסקים על חוזים ממשלתיים ויצרה תנועת נגד של כמה חברות פרטיות. סטארבקס, חברת הקפה הגדולה בעולם במכירות ובמספרי סניפים, היא בעלת חוזים פדרליים.

ברואר אמרה שהחברה מודעת להוראה הנשיאותית שאמורה להיכנס לתוקפה בחודש הבא, ותיישם בכל זאת את יעדי הגיוון הגזעי וההכשרה שלה. היא טענה שכל עובדי הרשת ייהנו מלהיות חלק מכוח עבודה מגוון יותר.

"זה לא משפיע על הדרך שלנו קדימה", אמרה ברואר על ההוראה הנשיאותית. "אנחנו מבינים חלק מהמחלוקת שנוצרה סביב זה, אבל זה מה שאנחנו. אנחנו מחויבים לגיוון".

ב-2018, מעצר שני גברים שחורים שישבו לשולחן בסניף של סטראבקס בפילדלפיה עורר מחאות. המנכ"ל קווין ג'ונסון התנצל על המעצרים, והרשת סגרה את בתי הקפה בבעלותה ליום אחד כדי לקיים יום עיון בנושא שוויון גזעי. ביוני השנה חילקה החברה לעובדיה חולצות טי עם הססמה "חיים של שחורים נחשבים", אחרי שביקשה מהם לפני כן לא להציג חולצות כאלו על עצמם במהלך העבודה.

ברואר אמרה שיעדי כוח העבודה החדשים הגיעו מהערכת רמות הרבגונות בחברה בעקבות המעצר בסניף בפילדלפיה. החברה מצאה שהיא צריכה לעשות יותר כדי לעזור לעובדים מרקע מגוון להתקדם בהררכיה שלה, היא אמרה.

"אנשים צבעוניים רוצים שיראו וישמעו אותם", היא אמרה.

סטארבקס הודיעה שהיא תפרסם התקדמות לקראת יעדי הגיוון הגזעי בכל שנה. התגמול למנהלים ברמת סגן נשיא בכיר ויותר ייקבע בחלקו על ידי מדידות רבגונות, מסרה החברה מסיאטל. לא נמסר איך בדיוק יהיה השכר קשור למדדים הללו.

החברה תציע גם קורסי הכשרה אישיים בניהול לעובדים לא לבנים החל מהשנה, ותכניס חומרי הסברה נגד אפלציה ברמת גיוס העובדים, ההכשרה שלהם והערכת הביצועים שלהם.

ברואר, שהיא שחורה בעצמה, אמרה שהיא היתה שמחה לוא היה לה ליווי מקצועי כזה בתחילת הקריירה שלה. "אני יכלה רק לדמיין איך היתה נראית הקריירה האישית שלי לוא היתה לי הזדמנות כזו", היא אמרה.