"פעילות העסקאות התייבשה לגמרי": מחירי השכירות בסן פרנסיסקו ירדו ב-4%

הירידה באחת הערים היקרות בארה"ב מהווה ירידה כפולה מזו שנרשמה בכל הערים הגדולות בארה"ב, לפי מידע מ-CoStar Group • "כמעט שלא באים לראות, אין הצעות", אומר כריס רודר, שמנהל את הצוות של JLL בעיר

משרדי טוויטר בסן פרנסיסקו / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
משרדי טוויטר בסן פרנסיסקו / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הטכנולוגיה הביאה את מחירי השכירות של משרדים בסן פרנסיסקו לרמות השיא של ארה"ב. כעת, בתקופת המגפה, הבניינים האלה סובלים מהירידות הכי גדולות בשכר הדירה. כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות מחפשות ערים זולות יותר או מאפשרות לעובדים שלהן לעבוד מהבית, ובכך מכינות את הבמה לירידה חדה יותר בשוק המשרדים.
השכירות במשרדים בעיר ירדה ב-4% מסוף חודש מרץ ועד סוף ספטמבר, ירידה כפולה מזו שנרשמה בכל הערים הגדולות בארה"ב, לפי מידע מ-CoStar Group. הבעלים של השטחים בעיר השכירו רק 700 אלף רגל רבועה (כ־65 אלף מ"ר) בחוזים חדשים ברבעון השלישי, ירידה של כ-81% מ-3.6 מיליון רגל רבועה בתקופה המקבילה אשתקד.
הביצועים הגרועים של העיר משקפים את האיטיות שבה היא נפתחה מחדש בהשוואה לערים אחרות. אחרי שהעובדים הלא חיוניים החלו לחזור לעבודה בחודש יוני, גל חדש של קורונה ביולי שלח אותם בחזרה הביתה. תפוסת המשרדים באזור סן פרנסיסקו הייתה בטווח של 15% בחודש שעבר, לעומת 25% ברמה הארצית, ואפילו נמוכה יותר במרכז העיר, לפי סוכנויות תיווך.

"כמעט שלא באים לראות, אין הצעות", אומר כריס רודר, שמנהל את הצוות של JLL בעיר. "פעילות העסקאות התייבשה לגמרי". הירידה במספר העובדים מכה בכלכלת העיר, משום שהיא העלימה אלפי מקומות עבודה שהיו תומכים בעסקים. בערך מחצית מ-3,900 המסעדות בעיר עלולות להיסגר בגלל המגפה, אומרת לורי תומס, מנהלת התאחדות המסעדות גולדן גייט.

בעשור הקודם מחירי השכירות במשרדים זינקו בגלל עשרות סטארט-אפים שהגיעו לעיר, משוכנעים שכתובת בסן פרנסיסקו היא עניין מכריע לתדמית שלהם, שיוכל למשוך את העובדים הטובים ביותר. חברות שבשנים קודמות ישבו במקומות אחרים בעמק הסיליקון, עברו לעיר עצמה משום שעובדים צעירים העדיפו אותה על פני הפרברים.
אבל בשנים האחרונות ערים כמו אוסטין ודנבר החלו למשוך אליהן את חברות הטק מסן פרנסיסקו עם מחירי שכירות נמוכים יותר ועלות מחיה נמוכה יותר לעובדים. תאגיד Bechtel העביר לאחרונה את המטה שלו מסן פרנסיסקו לרסטון, וירג’יניה.
בתעשיית הטק יש גם רבים שמאמצים את מדיניות העבודה מהבית, מה שמקטין את הצורך בשטחי משרדים. מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג אמר שבתוך עשר שנים החברה מצפה שכמחצית מעובדיה יעבדו מהבית.

אובר דחתה את המעבר שלה למטה החדש בסן פרנסיסקו והודיעה לעובדים כי הם יכולים לעבוד מרחוק לפחות עד יוני 2021. באוגוסט, חברת פינטרסט ביטלה חוזה לשכירת שטח של 490 אלף רגל רבועה בסן פרנסיסקו (כ-45 אלף מ"ר). היא שילמה לבעלת הנכס 89.5 מיליון דולר כדי לסגת מהעסקה. "אנחנו חושבים מחדש על האסטרטגיה שלנו לכוח אדם מפוזר יותר ברחבי המדינה", אמר דובר החברה.

טוויטר מתקדמת עם התוכניות שלה, שהחלה כבר ב-2018, לפזר את העובדים. החברה העמידה יותר מ-100 אלף רגל רבועה להשכרת משנה בבניין המטה שלה (כ-9,200 מ"ר). ההתמקדות של החברה ב"פיזור" מאפשרת לה להיות יותר גמישה לגבי השטחים שלה. מתווכי נדל"ן אומרים שהחוזים היחידים שנחתמים הם של חברות שצריכות לחדש חוזה שהסתיים. חברות קטנות יותר אפילו לא מחדשות. "הם אומרות לבעלים, אם אנחנו נותנים לחוזה לפקוע, אנחנו יכולים להשאיר את כל הריהוט והציוד", אומר רודר
מ-JLL. "נחזור בזמן המתאים ונחדש איתכם את החוזה".

ב-Green Street, חברה לאנליזות של נדל"ן מניב, סבורים שמחירי השכירות יכולים לרדת עד 20%. אבל יש בשוק בעלי נכסים שאומרים שהשוק תמיד חוזר לעצמו. ברנדון שורנשטיין, מנכ"ל של חברה משפחתית שבבעלותה כ-370 אלף מ"ר של משרדים בעיר, אומר שסן פרנסיסקו כבר סבלה בעבר מנפילות, משום שהיא מסתמכת על מגזר הטק. "בסן פרנסיסקו תמיד היו עליות וירידות", הוא אומר. "גם אם השכירות ירדה, היא תעלה".