"קללת הגל הראשון"? איך אחרי ההצלחה הפכה צ'כיה למדינה האדומה ביותר באירופה

צ'כיה עברה בהצלחה יחסית גל ראשון מינורי, וביוני בוטלה חובת עטיית המסכות והתושבים חגגו • כעת המדינה, בעלת שיעור התחלואה לנפש הגבוה ביותר באירופה בגל הנוכחי, מוסיפה 4,000 מיטות אשפוז וקוראת לרופאים לשוב מחו"ל ולסייע

אלפי אנשים מפגינים נגד סגר בכיכר המרכזית של העיר העתיקה בפראג / צילום: Petr David Josek, Associated Press
אלפי אנשים מפגינים נגד סגר בכיכר המרכזית של העיר העתיקה בפראג / צילום: Petr David Josek, Associated Press

"הגל השני" של מגפת הקורונה הוא כבר עובדה קיימת ברחבי אירופה. עשרות אלפי מקרי קורונה חדשים נרשמים מדי יום בבריטניה, בצרפת ובספרד, והרשויות ברחבי היבשת מנסות אסטרטגיות שונות שמטרתן אחת - לצמצם את מספר האינטראקציות החברתיות כדי להפחית את התפשטות הנגיף. בין אם בעזרת סגר לילי על יציאת תושבים, סגירת מקומות בילוי ומסעדות או בקשה ישירה מהאזרחים, מדינות אירופה מנסות למעשה להשיג חלק מהאפקט של הסגר המלא שיושם בהצלחה באביב, אך ללא ההשלכות הכלכליות שלו.

אבל אפילו בין מספרי המקרים הגבוהים מרחבי היבשת בולטת בשבועות האחרונים מדינה אחת - צ'כיה. שיעור התחלואה לנפש בה הוא הגבוה ביותר באירופה בגל הנוכחי, והדבר בולט במיוחד על רקע העובדה כי המדינה עברה את הגל הראשון בהצלחה יחסית, עם צעדי סגר הדוקים שצמצמו את התפרצות הקורונה. ייתכן שיש קשר בין שתי התופעות.

הראשונה לחוקק חובת עטיית מסכות

כאמור, כמו ישראל, גם צ'כיה עברה גל ראשון מינורי. ראש הממשלה אנדריי באביש אימץ מדיניות מחמירה כמעט מהרגע הראשון שבו נרשמו מקרי קורונה במדינה. כבר ב-11 במרץ הורו הרשויות על סגירת בתי הספר, מניעת התקהלות והשעיית חלק מהעבודות, וכמה ימים לאחר מכן סגרה המדינה את גבולותיה. צ'כיה גם הייתה המדינה הראשונה לחוקק, ב-19 במרץ, חובת עטיית מסכה (או כיסוי פנים כלשהו, כולל צעיף), בעוד ביתר המדינות המומחים והרשויות עדיין דיברו על "האפקט המזיק" שלהן.

הצעדים הנוקשים אולי סייעו למדינה לרשום שיעורי תחלואה של בין 200 ל-300 מקרים ביום בלבד במהלך האביב, ומספר הקורבנות הכולל ממגפת הקורונה עד סוף מאי עמד על כ-320 בני אדם, בדומה לישראל (לשתי המדינות יש אוכלוסייה דומה בגודלה - 9 מיליון בני אדם בישראל ו-10 מיליון בצ'כיה). הממשלה התפארה ב"סיפור ההצלחה" הצ'כי, שבלט במיוחד מול הנעשה באוסטריה השכנה וגם במדינת המחוז בוואריה שבגרמניה, שני מוקדי התפרצות קורונה משמעותיים.

אך ייתכן שהתחושה הזו הייתה בעוכריה לקראת הגל השני. ביוני כבר הסירה המדינה את חובת עטיית המסכה, והתושבים חגגו במפגשים המוניים (שחלקם הגדול נעשה בחוץ) את "הניצחון על הקורונה". הממשלה הסירה בהדרגה את רוב ההגבלות, כאילו המגפה הייתה מאחוריה, והתושבים חזרו לחיים כרגיל.

ראש הממשלה: "המספרים הם קטסטרופה"

התוצאה העגומה הייתה שהחל מאוגוסט, צ'כיה החלה לצעוד בנתיב ברור של עלייה במספר הנדבקים, שמלווה בעלייה אטית יותר - אך קיימת - במספר המתים. ב-21 באוגוסט נרשמו בה לראשונה יותר מ-500 מקרים חדשים ביום ומאז המספר רק הלך ועלה. בימים האחרונים רשמה צ'כיה קרוב ל-10,000 מקרים ביום, וממוצע המקרים היומי בה עומד על יותר מ-7,000. מספרים אלה אף עוקפים את שיעורי התחלואה בישראל לפני הסגר.

צכיה עקפה את שיעורי התחלואה בישראל לפני הסגר
 צכיה עקפה את שיעורי התחלואה בישראל לפני הסגר

כעת נמצאת צ'כיה שוב במצב חירום. בשבוע שעבר הודיעה הממשלה על סגירת בתי הספר, וצ'כיה הפכה למדינה הראשונה באירופה שמאמצת צעד זה בהתמודדות עם הגל השני. גם כל המסעדות והברים נסגרו. חובת עטיית המסכה שבה. הממשלה הודיעה על הכשרה מיידית של עוד 4,000 מיטות אשפוז כדי להתמודד עם החולים הרבים וההתאחדות הרפואית של המדינה קראה לרופאים צ'כים העובדים מחוץ לגבולותיה לשוב הביתה ולסייע. בוואריה הודיעה כי היא מוכנה לקבל חולים הזקוקים לטיפול נמרץ לבתי החולים שבשטחה. "המספרים הם קטסטרופה", אמר ראש הממשלה באביש. הוא הודיע כי בשבועות הקרובים יתברר האם הצעדים הועילו. נכון לעכשיו, מספר המקרים החדשים ממשיך להיות גבוה, ועמד אתמול על 8,715. מספר הקורבנות במדינה כבר הגיע ל-1,352. 

הקורונה בצ'כיה

  • 168,827 מקרים (15,756 למיליון תושבים)
  • 1,352 קורבנות (126 למיליון תושבים)
  • מדיניות נוכחית: סגר חלקי: בתי הספר סגורים, וגם המסעדות והברים; איסור התקהלות של יותר משישה בני אדם, חובת לבישת מסכות
  • פגיעה כלכלית - התכווצת של 8.4% בתמ"ג ברבעון השני של 2020