הלמ"ס: שיעור האבטלה כמעט הכפיל את עצמו בתוך שבועיים וזינק ל-19.1%

מאחורי הגידול בשיעור האבטלה עומד זינוק במספר העובדים הנמצאים בחל"ת: במחצית השנייה של ספטמבר זינק מספרם של העובדים בחל"ת ללא פחות מ-507 אלף, לעומת כ-158.5 אלף במחצית הראשונה

עסקים סגורים בדרום תל אביב בצל ההנחיות החדשות של הממשלה בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
עסקים סגורים בדרום תל אביב בצל ההנחיות החדשות של הממשלה בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

זינוק במספר העובדים בחל"ת בתחילת הסגר השני, כך עולה מנתוני שוק העבודה שמפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לחודש ספטמבר. על-פי נתונים מעודכנים שפורסמו היום, זינק שיעור האבטלה הרחב (מפוטרים ועובדים בחל"ת) במשק ל-17.1% במחצית השנייה של חודש ספטמבר וכמעט הכפיל את עצמו בתוך שבועיים: במחצית הראשונה של החודש עמד שיעור האבטלה הרחב על 9.7% בלבד. בתוספת העובדים שפוטרו מתחילת משבר הקורונה אך אינם מחפשים עבודה באופן אקטיבי מגיע שיעור מחוסרי העבודה במשק ל-19.1% מכוח העבודה, או 767.4 אלף איש, לעומת 471.1 אלף במחצית הראשונה של החודש (11.5%).

מאחורי הגידול בשיעור האבטלה עומד זינוק במספר העובדים הנמצאים בחל"ת: במחצית השנייה של ספטמבר זינק מספרם של העובדים בחל"ת ללא פחות מ-507 אלף, לעומת כ-158.5 אלף במחצית הראשונה. נקודת האור בנתונים היא שנמשכה הירידה במספר המובטלים: במחצית השנייה של ספטמבר עמד מספרם של המוגדרים מובטלים על פי הגדרות הלמ"ס על 165 אלף בלבד, לעומת כ-232 אלף במחצית הראשונה של החודש. מדובר בשיעור אבטלה צר של 4.2% (לעומת 5.8% במחצית הראשונה). 

במקביל לנתוני המחצית השנייה של ספטמבר, מפרסמת הלמ"ס נתוני סיכום לחודש כולו. הנתונים החודשיים נאספים באופן שונה מעט מהנתונים הדו-שבועיים ומקבוצה גדולה יותר של נשאלים (כ-20 אלף לעומת כ-10 אלפים) מצביעים על גידול ממותן יותר בשיעור האבטלה. על-פי נתוני ספטמבר כולו עמד שיעור האבטלה בחודש זה על 12.4% (מובטלים ועובדים בחל"ת) ול-14.2% שיעור מחוסרי העבודה.

סקר כוח אדם הוא המקור העיקרי למידע על כוח העבודה בישראל והוא נערך באופן שוטף על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. במחצית השנייה של חודש ספטמבר רואיינו באופן שוטף כ-7,100 בני 15 ומעלה. בחודש ספטמבר כולו רואיינו כ-16,500 בני 15 ומעלה. אוכלוסיית הסקר כוללת את התושבים הקבועים של מדינת ישראל, תיירים ותושבים ארעיים השוהים בישראל יותר משנה ברציפות. הסקר מאפשר מעקב אחר ההתפתחות בכוח העבודה, גודלו ותכונותיו, היקף האבטלה ועוד.