פעולת חילוץ חשאית של ארה"ב בתימן מילאה תפקיד בעסקת השלום של ישראל ואיחוד האמירויות

ארה"ב סייעה בחילוץ חיילים של איחוד האמירויות לאחר התרסקות מסוק בתימן בשנת 2017 • הפעולה סייעה לבניית אמון שעזר להוביל להסכם השלום שנחתם לאחרונה

חיילים מאיחוד האמירויות, מערב הסעודית ומתימן במסגרת המאבק באל קאעידה בתימן / צילום: Jon Gambrell, Associated Press
חיילים מאיחוד האמירויות, מערב הסעודית ומתימן במסגרת המאבק באל קאעידה בתימן / צילום: Jon Gambrell, Associated Press

ב-11 באוגוסט 2017, מסוק של איחוד האמירויות מלא בחיילים שהשתתפו במתקפה נגד אל קעידה התרסק בתימן, והותיר שלושה חיילים הרוגים ושבעה פצועים קשה, ביניהם צעיר ממשפחת המלוכה.

כאשר מנהיגי האמירויות התאמצו לחלץ את חייליהם, הם פנו לארה"ב וביקשו מהאמריקאים לארגן משימת חילוץ דחופה.

בתוך שעות, לפי מקורות צבאיים אמריקאים, הכוחות המיוחדים של ארה"ב הצילו את בן משפחת המלוכה האמירתית ואת החיילים האחרים. בדרכים שאי אפשר היה לחזות בזמנו, המשימה הצבאית הלא רגילה הזו עזרה כעבור שלוש שנים לסלול את הדרך להסכם השלום בין ישראל והאמירויות שמשנה את פני המזרח התיכון.

עד כה, צבא האמירויות והצבא האמריקאי מעולם לא הודו שכוחות אמריקאים חילצו את הצעיר ממשפחת המלוכה באותו יום.

במוקד משימת החילוץ עמד מייג'ור-ג'נרל מיגל קוריאה, ממוצא פורטוריקני, חברותי שמכהן כיום כיועץ מיוחד לבית הלבן ולמועצה לביטחון לאומי להתווית מדיניות במפרץ הפרסי.

ג'נרל קוריאה, שהיה אז נספח הגנה בשגרירות ארה"ב באבו דאבי, תיאם את מבצע החילוץ המסוכן ב-2017, שהוביל לחגיגת שובו של הצעיר ממשפחת המלוכה חצי שנה לאחר מכן.

מבצע החילוץ הפך אותו לגיבור בעיני מנהיגי האמירויות, ביניהם נסיך הכתר מוחמד בין זייד אל נהיאן, שליט המדינה, שהוא גם דודו ואבי אשתו של הצעיר הפצוע שחולץ על ידי האמריקאים באותו יום.

יחסיו ההדוקים של קוריאה (Correa) עם מנהיגי האמירויות הפכו לנכס לא צפוי בשיחות החשאיות בין ממשל טראמפ, ישראל והאמירויות שהובילו להסכמי השלום ההיסטוריים - "הסכמי אברהם" - שנחתמו בחודש שעבר בבית הלבן.

מקורות רשמיים במדינות המעורבות הכירו בתפקיד החשוב מאחורי הקלעים של קוריאה. בבית הלבן, לפני טקס החתימה ב-15 בספטמבר, לפי כמה מהנוכחים, שר החוץ האמירתי - שהוא אחיו הצעיר של נסיך הכתר ודוד של החייל שארה"ב חילצה ב-2017 - הצביע על קוריאה ואמר לנשיא טראמפ: "הגנרל הזה הוא בן משפחה שלי".

"זה לא היה קורה בלעדיו", הוסיף שר החוץ, עבדאללה בין זאייד אל נהיאן.

זו הייתה גם תחושת צוות הבית הלבן בראשות ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא ואיש המפתח של הבית הלבן במדיניות במזרח התיכון. קושנר ועוזרו אבי ברקוביץ עשו אמנם את רוב העבודה הדיפלומטית, אך שניהם אמרו שגנרל קוריאה מילא תפקיד מפתח בווידוא העסקה.

יוסוף אוטייבה, שגריר האמירויות בארה"ב שמילא תפקיד מרכזי בשיחות, אמר שההצלחה שלהן נשענה על האמון שהיה לאמירויות בגנרל קוריאה וביתר צוות הבית הלבן.

"האמת היא שכדי לממש את הסכמי אברהם, היה נחוץ אלמנט חיוני מאוד של אמון, והיה לנו את האמון הזה עם הגנרל קוריאה והבית הלבן", הוא אמר. "כל הצדדים היו צריכים לבצע קפיצה גדולה בלי לפחד כדי שזה יקרה".

מבצע החילוץ ב-2017 התרחש כמה ימים אחרי שהכוחות התימנים, בתמיכת ארה"ב ואיחוד האמירויות, השיקו מבצע צבאי להדיפת לוחמי אל קעידה מאחד ממעוזיהם הגדולים ביותר.

במשך שנים, ארה"ב ניהלה התקפות מהאוויר על לוחמי אל קעידה בתימן, אלו שנחשבו למנהיגים המסוכנים ביותר של הארגון הקיצוני.

הגנרל קוריאה היה בביתו באבו דאבי ב-2017 כשהוא קיבל את הידיעה שהמסוק האמירתי נפל בתימן במשימה נגד טרוריסטים.

רשמית, פקידים אמירתים סיפרו שבעיות מכניות גרמו לנפילת המסוק, אך דוברים אמריקאים מסרו שהסיבה אינה ברורה, וייתכן שהמסוק הופל באש כוחות קרקע בתימן.

באירוע שלושה חיילים נהרגו. זאייד בין חמדן אל נהיאן, אחיינו בן ה-27 וחתנו של נסיך הכתר, היה אחד משבעת הפצועים קשה. פקידים אמריקאים למדו במהרה שבן משפחת המלוכה הצעיר היה בין המחולצים.

שני מסוקי תובלה מדגם צ'ינוק-47H נשאו צוות רפואי של הכוחות המיוחדים אל אתר נפילת המסוק בתימן. הם הטיסו את שבעת החיילים הפצועים אל נושאת המטוסים של הצי האמריקאי בטאן במפרץ עדן, אמר קפטן ביל אורבן, דובר פיקוד המרכז האמריקני. חייל אחד מת בדרך לאוניה ורופא חייל האוויר אמר שליבו חדל לפעום.

צוותי הרפואה על בטאן עבדו בקדחתנות 48 שעות, אמר אורבן, כאשר חיילים אמריקאים על הסיפון עמדו בתור לתרום דם לחיילים האמריתים. הצוות הרפואי השתמש ב-54 מ-66 מנות דם ב"בנק הדם המהלך", שיא בהיסטוריה של הצי מאז מלחמת העולם השנייה.

במקביל, מנהיגי האמירויות ביקשו מהאמריקאים היתר מיוחד להטיס את ששת החיילים, כולל בן המלוכה, ללנדשטול, גרמניה, לבית חולים צבאי אמריקאי שמתמחה בטיפול בפציעות קרב.

גנרל ג'וזף ווטל, ראש הפיקוד המרכזי בזמנו, טילפן לשר ההגנה בזמנו, ג'ין מאטיס, שאישר במהירות את הפינוי לגרמניה כאשר הגנרל קוריאה עדכן את עמיתיו האמריתים המודאגים.

ארה"ב הטיסה את החיילים מהאוניה חזרה לשדה תעופה בתימן, היכן שמטוס הרקולס סי-17 של חיל האוויר שצויד ביחידה רפואית מיוחדת המתין להטיס אותם לגרמניה.

טיסה במטוס כה מאסיבי היא סיכון. המטוס הגיע בשעת לילה והמריא לגרמניה לפני שהשמש עלתה כדי להבטיח שלא ייפגע מהקרקע.

בשנה שעברה נפגעה הקריירה של קוריאה מתלונות על כך שהוא טיפח קשרים עם מנהיגי האמירויות כנספח צבאי בלי לעדכן את הממונה האזרחי עליו. הוא הועבר מתפקידו באפריל 2019 על ידי שגריר ארה"ב באבו דאבי. חקירה של משרד ההגנה העלתה שהוא לא עבר כל עבירה, והוא הועבר למועצה לביטחון לאומי בבית הלבן כיועץ מיוחד לנושאי המפרץ הפרסי. השנה הוא גם הועלה בדרגה לגנרל של שני כוכבים.

בבית הלבן, מעמדו המיוחד של קוריאה באבו דאבי הפך במהירות לנכס.

באמצע יוני, אוטיבה (שגריר האמירויות בוושינגטון) פרסם מאמר דעה ביומון ישראלי מוביל שהזהיר את ישראל שתוכניותיה לספח שטחים בגדה המערבית שנחשבו פעם חלק ממדינה פלשתינית יפגעו בתקוות ישראל לקשרים עם האמירויות ועוד מדינות ערביות.

המאמר הצית שבועות של שיחות חשאיות בין השגרירים אוטייבה, רון דרמר (ישראל) וצוות הבית הלבן. שני שהשגרירים לא שוחחו ישירות, לפי פקידים משני הצדדים שהיו מעורבים במגעים. הם ניהלו את הדיאלוג באמצעות הבית הלבן.

בשלהי יולי, גנרל קוריאה, שעמיתיו כינו אותו "הלוחש לערבים", טס לאבו דאבי לפגישה בארבע עיניים עם הנסיך מוחמד. הם דיברו על פרטי העסקה, וקוראה הבטיח למנהיג האמירתי שארה"ב תבטיח שהתנאים יכובדו.

לפני שהפגישה החלה, הנסיך מוחמד הזמין את חתנו, זה שחולץ בתימן באותו יום ב-2017, לראות את קוריאה. הצעיר התגלגל פנימה בחיוך על כיסא הגלגלים שלו.

"ארה"ב לא הייתה זקוקה למילת תודה", אמר לאחרונה גנרל קוריאה. "רציתי להראות לאמירתים שזה לא היה קשור לעסקה".

טראמפ חשף את ההסכם בציוץ טוויטר ב-13 באוגוסט.

צוות הבית הלבן התאמץ למצוא שם להסכמים, שאליהם הצטרפה גם בחריין כעבור כמה שבועות. גנרל קוריאה נזכר בקומפלקס בין-דתי שאבו דאבי הקימה כ"בית משפחת אברהם", כי האסלאם, הנצרות והיהדות הגיעו כולם מהנביא אברהם. הוא הציע לקרוא כך להסכמים.

"אני אוהב את זה", אמר טראמפ לקוריאה ולצוות בלשכה הסגלגלה בבית הלבן. ב-13 בספטמבר, נציגים מהאמירויות, ישראל, בחריין וארה"ב חתמו על הסכמי אברהם בבית הלבן.