עליבאבא יוצאת למאבק בוולמארט: תשקיע 3.6 מיליארד דולר ברשת סופרים בסין

ענקית המסחר המקוון מכפילה את אחזקתה ברשת סאן ארט, שמפעילה בסין חנויות גדולות תחת מותגי RT־Mart ו־Auchan • השתלטות זו תסייע לעליבאבא להמשיך לקדם את אסטרטגיית הקמעונאות החדשה שלה, שמשלבת משאבים מקוונים ופיזיים

רשת ההיפרמרקטים הסינית סאן ארט ריטייל  / צילום: AP Photo, AP
רשת ההיפרמרקטים הסינית סאן ארט ריטייל / צילום: AP Photo, AP

ענקית המסחר האלקטרוני הסינית עליבאבא הודיעה שברצונה לקנות את רשת ההיפר־מרקטים הגדולה ביותר בסין תמורת 3.6 מיליארד דולר. הרשת היא יריבתה הגדולה של וולמארט בשוק המאוכלס ביותר בעולם.

עליבאבא, שפועלת מהעיר הנגז'ו והיא כעת בעלת השווי הגדול ביותר בסין - מעל 800 מיליארד דולר - מסרה אתמול שהיא מתכוונת להכפיל את אחזקתה בקבוצת סאן ארט ריטייל, שמפעילה יותר מ־480 חנויות כלבו גדולות בסין.

מגפת הקורונה האיצה את המעבר של צרכנים לקניות מהבית. כמו בארה"ב, מכירות המרכולים בסין היו נקודת אור בעולם הקמעונאי, בזכות הצרכנים שהצטיידו במזון ובמוצרי יסוד נוספים כאשר המסעדות נסגרו. המרכולים בסין נהנו מצמיחה מהירה בהזמנות מקוונות השנה, והם נערכים להמשיך ליהנות מהשינוי בהתנהגות הצרכנים.

עליבאבא קנתה תחילה אחזקה של 36% בסאן ארט בכ־2.9 מיליארד דולר ב־2017. החברה, הרשומה בהונג קונג ושהחלה כמיזם משותף צרפתי־טייוואני, מפעילה בסין חנויות תחת המותגים RT־Mart ו־Auchan.

אחרי העסקה הנוכחית, עליבאבא תחזיק בכ־72% מהחברה, שהכנסותיה ב־2019 הסתכמו ב־14.2 מיליארד דולר. במחצית הראשונה השנה הכנסות סאן ארט עלו ב־5% ל־7.9 מיליארד דולר.

סאן ארט אינה מותג ידוע בסין, אך החנויות הגדולות שלה מוכרות כל דבר, ממזון ועד ביגוד וצעצועים, וחלקה במכירות ההיפר־מרקטים בסין בשנה שעברה היה 14.1%, כך לפי יורומוניטור.

לוולמארט היה בסין נתח שוק של 10.3% באותה קטגוריה, של שטחי מסחר מעל 2,500 מ"ר. הקמעונאית האמריקאית מכרה ב־2016 את אתר האי־קומרס הסיני שלה ל־ JD.com, היריבה העיקרית של עליבאבא במסחר אלקטרוני. סמנכ"ל הכספים של וולמארט אמר בשיחת ועידה עם משקיעים שהתקיימה באוגוסט שהמכירות האחרונות בסין היו חזקות במיוחד.

עליבאבא בונה נוכחות בשוק חנויות המזון הפיזיות בסין, ומשתמשת בהן כדי להרחיב את יכולות האי־קומרס שלה.

החברה מחזיקה כעת את פרשיפו, רשת מרכולים בצמיחה שלה 220 חנויות ברחבי סין למוצרים טריים ומצרכי מכולת. הקונים יכולים להגיע לחנויות או לבצע הזמנות מקוונות, שנמסרות בתוך כמה שעות. רשת פרשיפו היתה רעיון של יו"ר ומנכ"ל עליבאבא דניאל ז'נג. מכירות חנויותיה שקיימות לפחות שנה גדלו באחוזים דו־ספרתיים באפריל־יוני, במידה רבה הודות לגידול בהזמנות המקוונות במגפה.

השתלטות על סאן ארט תסייע לעליבאבא להמשיך לקדם את אסטרטגיית הקמעונאות החדשה שלה, שמשלבת משאבים מקוונים ופיזיים, אמרה החברה אתמול. יכולות להיות סינרגיות נוספות עם עסקים נוספים של עליבאבא, מסר ז'נג בהודעה.

העסקה עשויה לאפשר לעליבאבא להאיץ את צמיחת מכירותיה במוצרי צריכה שנקנים במהירות, אמרו אנליסטים מסיטיגרופ בסקירה אתמול. סאן ארט דיווחה לאחרונה על קפיצה במכירות מקוונות, ושיתופי הפעולה הקודמים שלה עם עליבאבא, כולל שירות המשלוחים שלה, כבר עזרו לה להשיג לקוחות חדשים.

עליבאבא הגדילה את אחזקתה בסאן ארט על ידי קניית רוב חברת האחזקות מחברת Auchan הבינלאומית הצרפתית. מניות סאן ארט עלו אתמול ב־19%, ושווי השוק שלה היה 11.6 מיליארד דולר. היא צפויה להמשיך להיסחר בבורסת הונג קונג.

בשנה שעברה מכרה קרפור הצרפתית, אחת מרשתות המזון הגדולות באירופה, את רוב פעילותה בסין לרשת מקומית אחרי שהתקשתה להתחרות בספקיות המשלוחים הזריזות יותר בסין.