פייסבוק מציגה: הגרסה הרזה של אינסטגרם שמפותחת במרכז המו"פ בתל אביב

צוות המו"פ של פייסבוק בישראל, שגם פיתח את אפליקציית "פייסבוק לייט", הכריז היום על התקדמות משמעותית בפיתוח גרסה רזה של אינסטגרם ששואפת לחבר לרשת החברתית מאות מיליוני משתמשים בהודו ובאפריקה

גרסה חדשה של אינסטגרם לייט / צילום: פייסבוק
גרסה חדשה של אינסטגרם לייט / צילום: פייסבוק

פייסבוק הכריזה היום על התפתחות משמעותית בפיתוח גרסה רזה וקלת משקל של אינסטגרם המיועדת עבור מדינות בעולם המתפתח ובראשן מדינות ביבשת אפריקה, ומדינות כמו הודו, מצרים ומדינות נוספות. הגרסה תהיה זמינה בסמארטפונים מסוג אנדרואיד. על המהלך הכריזו ופירטו מובילי קבוצת הפיתוח של מוצרי הלייט של פייסבוק, אשר מובלת ממרכז הפיתוח של פייסבוק בתל אביב. פייסבוק מפעילה כבר כחמש שנים גרסה רזה של אפליקציית פייסבוק עצמה, שגם היא מפותחת בתל אביב.

הצעד עליו הוכרז היום אינו על השקת המוצר, אלא הכרזה לפיה החברה החלה לבחון את האפליקצייה החדשה, שמשקלה מעט פחות משני מגה-בתים, בקרב מספר מצומצם של משתמשים. בהמשך הדרך היא תושק במדינות היעד, בעולם המתפתח, במטרה שתהיה זמינה בסופו של דבר בכל העולם, כפי שאפליקציית פייסבוק לייט ניתנת לשימוש גם במדינות מפותחות.

הרעיון שמאחורי קו מוצרי הלייט של פייסבוק הוא לאפשר למשתמשים במדינות מתפתחות גישה לרשתות החברתיות שלה, חרף המגבלות הטכנולוגיות והתרבותיות ששוררות באותן מדינות. מוצרי הלייט נועדו לעבוד בתנאים של גישה מוגבלת, איטית ולא יציבה לחיבור לאינטרנט, ובמכשירי סמארטפון ישנים וחלשים בעלי כוח עיבוד חלש ונפח אחסון וזיכרון מצומצמים.

בשיחה עם כתבים, אמר צח הדר, דירקטור ניהול מוצר של ממשקי לייט וממובילי מרכז המחקר והפיתוח של פייסבוק בתל אביב, כי בהודו, נוסף על סמארטפונים ישנים, קיים אף פיתרון למכשירי "פיצ'ר פון" - מכשירי סלולר שאינם "סמארטפון", בדומה למכשירים בהם נעשה שימוש עד עידן האיפון.

מגבלות נוספות עמם נועדה אפליקציית הלייט להתמודד, הן העובדה שבמדינות רבות משתמשים עושים שימוש בחבילות גלישה קטנות יחסית למוכר במדינות המערב שמאפשרות נפח גלישה חודשי קטן. בפייסבוק מנסים לתת מענה גם לצורות שימוש פחות מוכרות כמו במקומות שבהם קבוצת משתמשים אחת עושה שימוש במכשיר אחד במשותף.

כמו כן, במדינות היעד של מוצרי הלייט, על פי פייסבוק, קיימת פרישה רחבה של רשתות סלולר מהדור השני שהינו איטי ואינו מותאם לצרכים של מכשירים חכמים. זאת לעומת רשתות דור שלישי ורביעי בעולם המפותח ואף התחלה של פרישת רשתות הדור החמישי באזורים נקודתיים. על פי פייסבוק היקף הפרישה של דור שני בהודו עומד על כ-45%, ובאפריקה על 53%.

כך, נוסף לעצם העובדה שאפליקציית הלייט תופסת רק שני מגה בתים, לעומת אפליקציות רגילות שתופסות עשרות מגה, המאמץ של צוות הפיתוח היה להתאים את אופן פעולת האפליקציה למכשירי היעד ולמגבלות המכשיר והמשתמשים. לכן, חלק מהפיצ'רים המוכרים מאינסטגרם לא יופיעו לפחות בשלבים הראשונים באפליקציית הלייט - כמו הקניות או "רילז".

כן ניתן יהיה לצפות באפליקציית אינסטגרם לייט ב-IGTV, אך לא יהיה ממשק גישה לגילוי סרטונים חדשים. פשרה נוספת היא באנימציית המעבר בין הסטוריז, שכן יופיעו באפליקציה הרזה, כמו גם האפשרות לשלוח הודעות בין משתמשים.

פיתוח מוצרי הלייט של פייסבוק הוא חלק ממגמה מוצהרת של החברה להנגיש חיבוריות לרשת במדינות מתפתחות ובמדינות בהן חלות מגבלות על הגישה לרשת. לשם מפעילה החברה את פרויקט Express Wi-Fi במדינות כמו קניה, ניגריה, פיליפינים, דרום אפריקה וטנזניה.

צוות הפיתוח הדגיש כי מאמץ רב מושקע ביצירת חוויית משתמש שהיא גם איכותית בביצועים וגם בעיצוב החיצוני לשאלת "גלובס" כיצד התגברו על הצורך להציג תמונות איכותיות במהירות שתנאים של תקשורת וכוח עיבוד חלשים, השיב גל צלרמאייר, מנהל פיתוח תוכנה באינסטגרם לייט, כי זהו הדבר שבפייסבוק "משקיעים בו הכי הרבה זמן ואנרגיה - אופטימיזציה של הפרפורמנס של הגלילה, וכמה מהר עולה תמונה, כי אנו רוצים לאפשר חוויה מהירה".

צלרמאייר הסביר כי "אנחנו יכולים לחשוב על מתי אנחנו מעלים את התמונה הבאה למשתמש ועושים אופטימיזציה מעולמות ה'קאשינג' - שקובעת מתי ואיך הכי נכון להעלות אותה. בנוסף, אנו משקיעים גם באופן שבו הביצועים נתפסים על ידי המשתמש. הכוונה היא שמשקיעים לא רק בשאלה מתי להעלות את התמונה אלא איך נראה למשתמש שהיא עולה, בכמות התמונות שאנו מעלים לתוף הפיד של המשתמש, וגודל המסך".