מחירי הדירות צפויים לעלות, אבל זה לא מעניין את הממשלה

חוסר התפקוד הממשלתי הביא בכירים בענף הנדל"ן לנבא כי עליית מחירי הדירות תחזור • כעת גם במשרד השיכון מאשרים שאנחנו בדרך לשם

שכונה בבנייה / צילום: דיאגו מיטלברג
שכונה בבנייה / צילום: דיאגו מיטלברג

הקורונה גורמת להצטמקות בפעילות ענף הבנייה והדיור, כך מסכם האגף לניתוח כלכלי במשרד השיכון את ההשפעות הענפיות של המגפה בסקירה מיוחדת. מדוע הם, וגורמים אחרים בשוק מעריכים כי אנו צפויים לעלייה נוספת במחירי הדירות? "גלובס" עושה סדר.

תתכוננו לראות פחות מנופים

התחלות הבנייה שנרשמו במחצית הראשונה של השנה הגיעו ל-22,750 דירות. מדובר במספר שמשקף ירידה של 11% לעומת המחצית הראשונה של 2019. "להערכתנו, מגמת הירידה עשויה להימשך גם ברבעונים הבאים, וזאת בהתאם לנתוני ההשקעות בבנייה למגורים, בהן חלה ירידה של כ-40% בשיעור שנתי ברבעון השני של 2020, בהמשך לירידה של כ-20% ברבעון הראשון", נכתב.

נתונים אלה מגובים גם בירידה שנרשמה בכוח האדם המועסק בבנייה. ברבעון השני של 2020 נרשמה ירידה של 18% בכמות העובדים בענף - 241 אלף, לעומת 292 אלף שעבדו ברבעון השני של 2019. עוד העניין הזה יכול להיות מוסבר בסגרים והקושי להביא עובדים מיו"ש, העניין הבעייתי אף יותר הוא ירידה בביקושים לעובדים. "על פי נתוני סקר משרות פנויות, עולה כי צמצום העסקת העובדים בבנייה נבע גם מחוסר ביקוש של היזמים, נכתב. וזה צריך להדליק נורות אדומות.

שיווקי הקרקע מצטמצמים וההיצע יורד

רמ"י משווקת מעט קרקע, בשל חוסר תפקוד של הממשלה שלא מאשרת תקציבים ולא מפתחת תוכנית דיור חליפית ל"מחיר משתכן". וכך בין ינואר לספטמבר, סך עסקאות הקרקע למגורים שיקפו תוכניות לבניית כ-17 אלף דירות, לעומת ממוצע של כ-28 אלף בתקופה המקבילה בחמש שנים קודמות, כלומר ירידה של כ-40%.

"הירידה בעסקאות עלולה להתבטא בצמצום התחלות הבנייה בשנים הקרובות. נציין בנוסף, כי מחסור בקרקע מדינה הזמינה לבניית מגורים, עשוי להעלות את מחירי הקרקעות הפרטיות, מה שיקשה יותר על יזמות הבנייה של יזמים פרטיים", נכתב. אמנם מתואר שם כי ברמ"י מבטיחים לצאת בקרוב בשיווקים גדולים שישנו את התמונה של 2020, אך לא ברור מה יהיו ההיקפים הללו בפועל, וכך אנו נותרים עם היצע קרקעות שהולך וקטן. 

הביקושים לדירות מוסיפים להיות גבוהים

לצד הירידה המסתמנת בהיצע הדירות למגורים, נתוני העסקאות של דירות חדשות במשרד השיכון, מחזקים את הנתונים שפורסמו על ידי הלמ"ס ואגף הכלכלנית הראשית באוצר, לפיהם מיד אחרי הסגר הראשון חלה התפרצות של רכישת דירות רבות. המספרים של מכירת הדירות השנה לא שונים בצורה דרמטית מהמספרים של השנה שעברה, למרות הקורונה. המסקנה היא שענף הבנייה מצטמק בעידן המגפה, אך הציבור רוכש דירות והביקושים גבוהים.

הנתונים הללו נפגשים עם מחירי הדירות בזמן, שבו מדד מחירי הדירות לחודשים יולי אוגוסט ירד ב-0.3%, ואולם בקצב שנתי המחירים עדיין בסימן עלייה. "סיכומו של דבר, למרות הירידה במחירי הדירות במדד האחרון, בתקופת משבר הקורונה המשיכה מגמת העלייה במדד מחירי הדירות בכל המחוזות. למעט בדירות החדשות, בהן חלה ירידה במחירי הדירות, עד המדד האחרון בו חלה עלייה", נכתב, ואז ניתנת המסקנה שיש להכיר בימים אלה, ושמגיעה מכיוונים נוספים בשוק לפיה המגמה המסתמנת היא של עליית מחירים "להערכתנו, ככל שתמונת המצב שתוארה לעיל בדבר צמצום הפעילות בענף הבנייה למגורים תימשך, ומאידך תימשך העלייה בביקוש לדירות מגורים, בטווח הקצר עלול להיווצר עודף ביקוש שעשוי להוביל לעליית מחירים".