מנהל רשות החברות יעקב קוינט מתקרב לכסא מנהל רמ"י

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אישרה כי משרת מנהל רמ"י פטורה ממכרז, אך המליצה על הקמת ועדת איתור • יעקב קוינט, מנהל רשות החברות ומועמדו של שר השיכון לשעבר ליצמן, ל"גלובס": "זה עוד לא נסגר ומתקדם בביורוקרטיות המקובלות"

מנהל רשות החברות הממשלתיות, יעקב קוינט. / צילום: שלומי יוסף
מנהל רשות החברות הממשלתיות, יעקב קוינט. / צילום: שלומי יוסף

שר השיכון יצחק כהן, ביקש מדינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, כי תאפשר את מינויו של יעקב (ינקי) קוינט למנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ללא מכרז. זילבר המליצה כי גם אם המשרה פטורה ממכרז, נכון יהיה לפנות לוועדת המינויים. לפני כשבוע הודיע עדיאל שמרון על פרישתו מתפקיד מנכ"ל רמ"י, לאחר חמש שנים בתפקיד.

כהן אמנם חתום על הבקשה, אך שר השיכון לשעבר יעקב ליצמן, שעשוי לחזור למשרד בתפקיד סגן השר, הוא האיש שדוחף למינוי. 

קוינט ל"גלובס": "זה עוד לא נסגר"

במענה שלחה זילבר לשר השיכון, בתאריך 16.10.20, מכתב ובו כתבה כי "קיומו של הליך תחרותי גם למשרה הפטורה ממכרז באופן פורמלי, למשל, באמצעות ועדת איתור, מעניק להליך מעין 'תעודת כשרות' ומקנה יכולת טובה להגן על המינוי מפני תקיפות משפטיות באשר לכשרותו ותקינותו". זילבר הוסיפה כי למרות הרקע של קוינט היא סבורה כי נכון יהיה לפנות לוועדת המינויים בראשות נציב שירות המדינה על מנת שיבחן את המינוי.

קוינט, המכהן בשלוש השנים האחרונות כמנהל רשות החברות הממשלתיות, הוא בעל תואר שני במדע המדינה מאוניברסיטת חיפה ותואר שני נוסף במינהל עסקים מאוניברסיטת בר-אילן ובוגר תואר ראשון במשפטים וכלכלה מאוניברסיטת בר-אילן. קוינט כיהן כיועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל ובמקביל, שימש גם כממלא מקום נציגו של שר האוצר במועצה הארצית לתכנון ובנייה. הוא נשוי ואב לחמישה.

בשיחה שקיים "גלובס" עם קוינט הוא מסר כי, "זה עוד לא נסגר וזה מתקדם בביורוקרטיות המקובלות. אני אוהב את המינהל (רמ"י, ג"נ). הייתי שם כמעט 17 שנים, מתוכן 11 שנים בתפקידים בכירים. בגלל שזו שעת משבר אשמח לבוא לשם. הקרקע היא משאב שאפשר דרכה לצאת מהמשבר".

לאחרונה הוזכרו שמותיהם של יאיר פינס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, ושי באב"ד, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, כמועמדים רלוונטיים לתפקיד.

משרד המשפטים: "אין מניעה משפטית"

ממשרד המשפטים נמסר: "במענה לפניית שר השיכון ניתנה חוות דעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט ציבורי-מנהלי), על דעת היועץ המשפטי לממשלה, שלפיה קיימת עדיפות של ממש לביצוע מינויו של מנהל רשות מקרקעי ישראל באמצעות ועדת איתור. בחוות הדעת פורטו שורה טעמים המצדיקים את ביצוע המינוי באמצעות ועדת איתור. יחד עם זאת, הובהר כי בשים לב להוראת החוק המפורשת שלפיה על המינוי האמור לא תחול חובת המכרז ובשים לב לטעמים נוספים שפורטו בעמדת השר ובחוות הדעת, לא ניתן לקבוע כי יש מניעה משפטית לביצוע המינוי הספציפי בעת הזו בפטור מלא ממכרז".