מהומה בכנסת: הקמת ועדת חקירה לנושא הצוללות אושרה בהצבעה, וישר בוטלה

רגעים ספורים לאחר ההצבעה הודיע יו"ר הכנסת יריב לוין כי הוא מבטל את תוצאותיה מאחר שלא הוכרזה ההצבעה כנדרש, וחברי הליכוד שנכחו במליאה לא הצביעו נגד • הייעוץ המשפטי של הכנסת בודק את הנושא

מהומה בכנסת על אישור הקמת ועדת חקירה לצוללות שהעלתה ח"כ תמר זנדברג / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
מהומה בכנסת על אישור הקמת ועדת חקירה לצוללות שהעלתה ח"כ תמר זנדברג / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

מבוכה לקואליציה: מליאת הכנסת אישרה היום בצהריים (ד') הקמת ועדת חקירה לצוללות שהעלתה ח"כ תמר זנדברג. רגעים אחר כך הודיע יו"ר הכנסת יריב לוין כי הוא מבטל את תוצאות ההצבעה מאחר שלא הוכרזה ההצבעה כנדרש וחברי הליכוד שנכחו במליאה לא הצביעו נגד.

חברי הכנסת מהאופוזיציה צעקו נגד לוין "בושה", אולם מזכירת הכנסת החלה בהקראת שמות חברי הכנסת להצבעה שמית על הצעתה של זנדברג.

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר עלה לדוכן לאחר ההצבעה ואמר: "ביקשתי הצבעה שמית ולכן הם נדרשו להצביע שמית. יו"ר הישיבה הפעיל את כפתור ההצבעה למרות שביקשתי. היו"ר לא אפשר הצבעה שמית כנראה בשוגג וזה בסדר".

אם אכן יתברר שזה היה מהלך הדברים, וזוהר ביקש עריכת הצבעה שמית לפני שהחלה ההצבעה האלקטרונית - לא ייחשב הדבר לביטול ההצבעה. בייעוץ המשפטי של הכנסת מסרו שהעניין בבדיקה

בהצבעה השמית 44 התנגדו מול אפס תומכים בהקמת ועדת החקירה.

יוזמת ההצעה, ח"כ תמר זנדברג מסרה בתגובה לאירוע כי "מליאת הכנסת קבעה באופן מפורש לפתוח בוועדת חקירה על פרשת הצוללות. החלטת היו"ר לבטל את התוצאות הן כתם על הדמוקרטיה. אם צריך נעתור לבגץ".

זנדברג פנתה לייעוץ המשפטי של הכנסת בדרישה להציג את הווידאו של ההצבעה מכל הזויות. לטענת זנדברג, אם התבקשה הצבעה שמית מידי הממשלה, זה קרה אחרי שההצבעה התחילה. כמו כן, אם תפסל ההצבעה כיוון שהיו"ר לא הקריא את ההצעה במלואה לפני שהחל בהצבעה, הודיעה זנדברג כי תבקש לבחון את כל ההצבעות שעברו במליאת הכנסת בהן לא הקריא היו"ר את שמה המלא של ההצעה.

יו"ר הכנסת יריב לוין מסר כי "לא אאפשר מחטפים ועיוות של תוצאות הצבעות ודריסת התקנון במליאת הכנסת. בהתאם לתקנון הכנסת, סגן היו"ר עבאס חייב היה להכריז על הצבעה שמית כשהתבקש לעשות כן, ולא עשה זאת.
"מעבר לכך, כאשר מתקיימת הצבעה אלקטרונית, יש להודיע על כך באופן ברור ולציין את שם הנושא העומד להצבעה, וכן לאפשר לחברי הכנסת לשבת במקומותיהם. אף אחד מהדברים הבסיסיים הללו לא נעשה. מדובר באירוע חמור שאיני מתכוון לעבור עליו לסדר היום. בכוונתי לזמן את סגן היו"ר עבאס לבירור מיידי עוד היום".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מסר בהצהרה מיוחדת לתקשורת בעקבות ביטול ההצבעה במליאת הכנסת כי "שמונה שנים אני חבר כנסת. מעולם לא בוטלה הצבעה אחרי שהכנסת הצביעה. אין דבר כזה . דיברתי עם ותיקי הבניין, אף אחד מהם לא זוכר דבר כזה. בכל תולדות הכנסת לא קרה שיו"ר הכנסת מבטל הצבעה שלא הוא ניהל. אם אפשר לבטל ככה הצבעות, אפשר לסגור את הכנסת. לא צריך אותה יותר. אנחנו סתם תיאטרון כדי שנתניהו יוכל להסתובב בעולם ולטעון שישראל עדיין דמוקרטיה.
"מי שמבטל ככה את ההכרעה הדמוקרטית של הכנסת, מכין את הרקע לבטל גם הכרעות של בית המשפט. מי שמבטל ככה את הדמוקרטיה הישראלית, חצה את כל הגבולות. אין לי מילים להביע את האכזבה שלי על כך שכחול לבן נעלמו מהמליאה גם הפעם. כחול לבן הם לא קו ההגנה האחרון של הדמוקרטיה, הם קו ההגנה האחרון של נתניהו".

בשעה האחרונה שוחחו לוין ועבאס ביניהם על הנושא. עבאס הסביר כי לא שמע את הבקשה הראשונה להצבעה שמית, אלא שמע רק את הבקשה השנייה לאחר שהפעיל את ההצבעה האלקטרונית. לכן אף כאשר הופיעו תוצאות ההצבעה האלקטורנית על הלוח, לא הכריז על תוצאות רשמיות עד שיברר את חוקיות ההצבעה.

לאחר שצפו בסרטון הווידאו ממליאת הכנסת, הסכימו יו"ר הכנסת וסגן היו"ר עבאס כי היה נכון לבטל את תוצאות ההצבעה ולערוך אותה מחדש.

בכחול לבן החליטו להחרים את ההצבעה

נראה כי בזמן שחברי הכנסת של כחול לבן החליטו להחרים את ההצבעה ולא להיכנס למליאה, גם חברי הליכוד בחלקם היו מחוץ למליאה בעת שהחלה ההצבעה ואלו שנכחו בה לא השתתפו, ככל הנראה בשל חוסר תשומת לב.

המצב הזה יצר את האירוע המפתיע שבו לפתע חברי האופוזיציה זכו בהצבעה על הקמת ועדת החקירה הפרלמנטרית לצוללות. במחאה על תחילת ההצבעה השמית - עזבו חברי האופוזיציה את המליאה ולא השתתפו בהצבעה החוזרת.

במקביל נדרשו חברי הליכוד שנמצאים בכנסת להגיע במהירות למליאה על ידי נתניהו - גם חברי הממשלה שהיו באותה שעה בישיבת קבינט הקורונה. מטעם חברי כחול לבן שכאמור נשארו מחוץ למליאה לכתחילה נמסר כי "לא נשתף פעולה עם ניסיונות שבועיים של האופוזיציה להביך את הקואליציה, ולהעלות הצעות שאין להן היתכנות. גנץ התבטא השבוע ואמר כי מדובר בפרשה חמורה שצריכה להיבדק, ומסיבה זו הנחה שר הביטחון כי הוא בוחן בימים אלה ועדת בדיקה של מערכת הביטחון בנושא זה, כפי שנכון וצריך לעשות".

בהנחה שבסופו של דבר ההצבעה לא תיפסל, תפוח האדמה הלוהט הזה יתגלגל ישירות לידיהם של חברי הכנסת של כחול לבן שבחרו שלא להגיע למליאה להצבעה בנושא היום. ליתר דיוק, תפוח האדמה הלוהט יפול לידיו של יו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג שיידרש להכריע איך תוקם הוועדה ולקבוע את סדרי העבודה או לחלופין - להוריד אותה מסדר היום.

ח"כ עפר שלח מיש עתיד-תלם מסר בתגובה לביטול ההצבעה על הקמת ועדת החקירה כי "החרפה של ביבי וגנץ שברה שיא חדש. הכנסת אישרה הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הצוללות, ויו"ר הכנסת ביטל את ההצבעה בטענות מופרכות. כי בדמוקרטיה של ביבי ובני הכנסת קובעת רק כשהיא קובעת לטובתם. ואם לא, נבטל אותה".