"אתם צריכים להתערב": הבנקים לא ממהרים להלוות כסף לקבלנים

יותר משליש מהבקשות של עסקים שאינם בסיכון לא אושרו ע"י הבנקים • בדיון שהתקיים בוועדת הכספים מתח יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, ביקורת נוקבת על נציגי האוצר בדיון, בעקבות הטענות על כך שהבנקים מערימים קשיים על מבקשי ההלוואות

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ניתוח הבקשות להלוואות מהקרן לעסקים קטנים ובינוניים מציג את פרופיל בעלי העסקים המבקשים עזרה מהמדינה, מאז הוקמה הקרן בחודש יוני האחרון. במסמך שנשלח לדרישת ועדת הכספים נחשף לראשונה מה שיעור האישורים שניתנו במסלול הכללי, שבו הוגשו 70 בקשות ומעלה, בהתפלגות לפי סוגי העסקים.

כך, למשל, אושרו 52% מהבקשות של בעלי קיוסקים ודוכנים, 59% מהבקשות של בעלי עסקים לטיפולי יופי ומספרות, 60% מהבקשות של גני הילדים, 65% מבקשות חנויות הבגדים, 69% מבקשות המסעדות, 74% מבקשות חנויות הצעצועים וכן 76% מבקשות חנויות ההנעלה.

במסלול המוגבר לעסקים שנמצאים במצב קשה יותר (בסיכון) בשל מגפת הקורונה, אושרו 49% מבקשות קבלני הבניין להלוואות, 75% לבעלי עסקים בתחום הפרסום, 81% לבעלי מסעדות, 89% לבעלי אולמות האירועים, 91% לבעלי בתי קפה ו-94% לעוסקים בפעילויות בתחום הנדל"ן.

על פי נתונים שהוגשו לוועדת כספים בדיון שהתקיים בשבוע שעבר ונכונים עד ל-4 באוקטובר, הוגשו למסלול הרגיל 87,133 בקשות להלוואות, מתוכן נידונו 83,133 בקשות ואושרו 51,287 (62%), בהיקף כולל של כ-17.8 מיליארד שקל. עוד על פי הנתונים, הלוואה ממוצעת עומדת על 348 אלף שקל.

במסגרת המסלול המוגבר לעסקים בסיכון, הוגשו עד ל-4 באוקטובר 3,401 בקשות, מתוכן נידונו 2,624 בקשות, ואושרו 2,283 (87%), בהיקף כולל של כ-1.3 מיליארד שקל. הלוואה ממוצעת עומדת על 569 אלף שקל.

מאשרים,-אבל-לא-מספיק
 מאשרים,-אבל-לא-מספיק

בדיון שהתקיים בוועדת הכספים מתח יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, ביקורת נוקבת על נציגי האוצר בדיון, בעקבות הטענות על כך שהבנקים מערימים קשיים על מבקשי ההלוואות. "אתם צריכים להתערב. ההלוואות האלה לא ניתנו לאנשים עשירים, אלא לאנשים במצוקה. הבנקים מקשיחים עמדות לעניין הלוואות הסיוע לעסקים.

"אני הולך לקיים דיון ולהביא את המפקח על הבנקים, כי התלונות שיש על הבנקים מתחילות לעלות לנו על העצבים. לא יכול להיות שנשמע כל כך הרבה תלונות על הבנקים, שהם גוף מסחרי שתפקידו לשרת את הלקוחות. אישרנו ערבות מדינה כדי שהאנשים האלה יקבלו הלוואות".

רק ב-13 באוקטובר אישרה הוועדה הגדלת תקציב לקרן על סך 2.7 מיליארד שקל, לצורך ערבות המדינה נוכח משבר הקורונה. בצירוף ערבויות הבנקים, זה יאפשר הלוואות של עד 18 מיליארד שקל נוספים לטובת העסקים הקטנים והבינוניים.

במהלך הדיון נמתחה ביקורת מצד יו"ר הוועדה וחבריה לעניין אי מיצוי חלקים שונים בתוכניות הסיוע, והוועדה קראה למשרד האוצר לפעול ביעילות גדולה יותר. העברת הנתונים לחברי הכנסת צפויה להוביל לדיון נוסף בנושא, במטרה לנסות ולגבש תוכנית עבודה שתוביל למימוש פוטנציאל העזרה של הקרן לבעלי העסקים.