הממשלה אישרה את הארכת תוכנית החומש לחברה הערבית

ההחלטה מגיעה על רקע קרע ברשימה המשותפת בין רע"ם והחברות האחרות למפלגה • לפי ההחלטה, לבד מהארכה בשנה של התכניות הוחלט על הקלות בנושאי דיור עבור החברה הערבית והחברה הבדואית

ח"כ מנסור עבאס / צילום: דוברות רע"מ
ח"כ מנסור עבאס / צילום: דוברות רע"מ

הממשלה אישרה היום (א') את הארכתן בשנה נוספת של תכניות החומש לחברה הערבית (החלטה 922) וחברה הבדואית (החלטה 1480) , שהיו אמורות להסתיים בדצמבר. על הצעת ההחלטה שהגיש המשרד לשוויון חברתי כתבנו בחודש יולי, והמטרה, ניצול התקציבים שמסיבות שונות לא הגיעו למימוש, ומדובר בכשליש מהיקף התכנית, יותר משלושה מיליארד שקל.

אישור ההחלטה התאפשר לאחר ויכוח של הרגע האחרון בין הליכוד לכחול לבן, כאשר הליכוד דרש להסיר את ההצעה מסדר היום ולגבש אותה מחדש עם שר האוצר. השרה כהן וכחול לבן התנגדו, ולבסוף הושגה פשרה שלפיה שרה האוצר ישראל כ"ץ יצורף לכהן בהצעת ההחלטה לממשלה, ויקבל לכן גם הוא קרדיט על כך.

לפי ההחלטה, לבד מהארכה בשנה של התכניות, הוחלט על הקלות בחלק העוסק בדיור, קרי: הכנת תכניות בניין ערים, קידום תכנון מפורט, תשתיות לשכונות חדשות, שיווק קרקעות והתחת בניה ושיווק. עוד בהחלטה מתן דגש להשקעות בתשתיות תחבורה בערים הערביות, אחד מהחסמים לקידום הכלכלה והתעסוקה. דגש נוסף ניתן למאבק בפשע באלימות ובסחר בסמים. בהצעת ההחלטה הנחיה למשרד לשוויון חברתי לשקוד על תכניות המשך לחברה הערבית ולחברה הבדואית.

ההחלטה מאפשרת בין השאר הגדלה בתקציבי התוכנית וכן הסרה של חסמים קיימים אשר גרמו לכך שעד כה לא נוצלו מיליארדי שקלים שיועדו לתכנית החומש 922. הסרת חסמים אלו תאפשר, בין היתר, הגדלת תשתיות ופיתוח עירוני ביישובים ערבים. לבד משלושה מיליארד שקל שטרם נוצלו, משרדי הממשלה השונים ובעיקר משרדי התחבורה והחינוך יקצו עוד 1.7 מיליארד שקל לצרכי תשתית תחבורה ותכניות חינוך שתקצובן הסתיים השנה.

הסרת החסמים לבנייה חדשה ביישובים ערבים כוללת הגדרת "ישובים אסטרטגיים" לחמש ערים ערביות נוספות, מעבר לעשרת היישובים הנוכחיים. מדובר ביישובים גדולים בהם נדרש תכנון ופיתוח בנייה בהיקף גדול יותר, והם יקבלו תקציבים מוגברים לפיתוח. בד בבד הוקל התנאי של שיווק 500 יחידות דיור חדשות על מנת לקבל תקציב נוסף יצומצם ל- 200 יחידות דיור, וקיימת אף מתן אפשרות לפטור מתנאי זה. הבשורה הנוספת היא גיבושה של תכנית חומש כלכלית חדשה במהלך 2021 להמשכה של 922.

"פוטנציאל כלכלי אדיר למשק ואינטרס מובהק של ממשלת ישראל"

השרה לשוויון חברתי ולגמלאים, ח"כ מירב כהן: ״מדובר בהחלטה בעלת חשיבות לאומית, בעיקר על רקע משבר הקורונה והפגיעה הקשה במגזר הערבי. צריך להבין שההשקעה הכלכלית בחברה הערבית טומנת בחובה פוטנציאל כלכלי אדיר למשק ובעיניי זה אינטרס מובהק של ממשלת ישראל. למעשה, אם נשקיע בפיתוח הכלכלי של החברה הערבית, נקבל מנוע צמיחה משמעותי למשק. ואם נזניח את התחום החשוב הזה נוותר על פוטנציאל אדיר ופשוט נלך אחורה. כלכלית וחברית. אנחנו לא נסתפק בהחלטה זו, ובמסגרת התקציב לשנת 2021 נדרוש תוספת תקציבית לתכנית זו בסדר גודל של מאות מיליוני שקלים שיושקעו בתחום הבריאות שכיום תכנית החומש לא מספקת לו מענה, מניעת אלימות בחברה הערבית וקידום החינוך ביישובים אלו.

השרה מירב כהן  / צילום: מתן פורטנוי, גלובס
 השרה מירב כהן / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

כהן הודתה לוועד ראשי הרשויות הערביות וחברי הכנסת הערבים מהרשימה המשותפת על שיתוף הפעולה בסוגיה.

ברשימה המשותפת, בירכו על ההחלטה אבל גם בהודעות ניכר המאבק החריףהן על הקרדיט לפעילות לטובת התכנית ובסוגיית שיתוף הפעולה עם הליכוד. חברי הכנסת אחמד טיבי ואיימן עודה צייצו תודות, ולא הזכירו את חברם לרשימה ח"כ מנסור עבאס.

עבאס מחל על כבודו ופרסם הודעה ולפיה הוא מודה "לחבריי ברשימה המשותפת, לוועד ראשי הרשויות הערביות, לגופים המקצועיים שליוו את עבודתנו, ולמשרדי הממשלה".

ההודעות הללו מסתירות את הויכוח הקשה שהיה ברשימה המשותפת בימים האחרונים עד כדי איומים בפרישה של רע"מ מהרשימה כולה. הצורך להבטיח את העברת התכנית ואת הדרישות האחרות של החברה הערבית, דחה את העימות הזה לשלב מאוחר יותר, מן הסתם לתקופת הבחירות הבאה.

מרכז מוסאוא לזכויות האזרח הערבי מגדיר את הארכת החלטת הממשלה משנת 2015 בשנה נוספת "כישלון כלכלי". ג'עפר פרח, מנהל המרכז, אמר "החלטה 922 היתה אמורה להביא לשינוי כלכלי אך עתה מתברר שמתוך כ-15 מיליארד שהבטיחה ההחלטה הוצאו בפעול כ 3.5 מיליארד. התוכנית קוצצה לכ-9.7 מיליארד והארכתה לא תבטיח את יישומה ללא אישור תקציב המדינה לשנת 2021".

המרכז הוסיף כי לאור משבר הקורונה הציבור הערבי זקוק לסיוע ייעודי לסגירת פערים בבריאות. "אנחנו רואים את שיעורי התחלואה הגבוהים וחייבים לטפל בפערי בריאות ורווחה ביישובים הערבים שסובלים מעוני. קיימת תוכנית לסגירת פערים במשרד הבריאות אך האוצר מסרב לתקצב אותה", טוענים במרכז מוסאוא.