טענות לניגוד עניינים של נס טכנולוגיות ובכירים בה במכרז של נת"י

צוות של נס, המייעצת לחברת נתיבי ישראל, השתתף באפיון מכרז החלפת התאורה בכבישים הבינעירוניים, שנאמד בכמיליארד ש' • זאת, כאשר המנכ"ל והמשנה של נס הם בעלי עניין בחברה שמשווקת מוצר שבלב המכרז

לוגו חברת נס טכנולוגיות / צילום: אסף מרדכי
לוגו חברת נס טכנולוגיות / צילום: אסף מרדכי

במוקד הטענות בדבר אי תקינות המכרז להחלפת כל גופי התאורה בכבישים הבינעירוניים עומדים היחסים בין החברה הממשלתית לתשתיות תחבורה, נתיבי ישראל (נת"י, מע"צ בעבר), לבין חברת נס טכנולוגיות, המנכ"ל שלה שחר אפעל והמשנה למנכ"ל גיא דנציג - כך נודע ל"גלובס".  התלונות הובאו לידיעת בכירים בנת"י, בין השאר, על ידי מתמודדים פוטנציאלים במכרז הענק, שבו המתמודדים צריכים להגיש הצעות עד ה-15 בנובמבר. לפי הטענות, תנאיו של המכרז ואפיוניו עוצבו על ידי צוות ובו גם יועצים מנס טכנולוגיות. זאת, כאשר המנכ"ל של נס טכנולוגיות והמשנה שלו הם בעלי עניין בחברה שמשווקת מוצר שבלב המכרז.

זהו מקרה נדיר, שבו הטענות נגד מכרז גדול מושמעות עוד לפני המועד הקובע להגשת ההצעות, ולא במאבקים משפטיים בין מתמודדים אחרי קביעת הזוכה . בלשכת מנכ"ל נת"י, ניסים פרץ, מתקיימים לאחרונה דיונים רגישים ושקטים על הטענות בדבר תקינות המכרז להחלפת גופי התאורה בכל 106 אלף עמודי התאורה בכבישים הבינעירוניים. גופי התאורה החדשים יהיו בתאורת לד (LED), תאורה חסכונית האמורה לצמצם במחצית את עלות האנרגיה של נת"י, שעומדת היום על 65 מיליון שקל בשנה .

המכרז כולל גם דרישה נוספת וחדשה, שהיא זו שניצבת במרכז הטענות: הצבת מערכת בקרה-שליטה משוכללת בעמודי התאורה. מערכת זו, מעבר לבקרת התאורה, יכולה להוות בסיס להפעלת אמצעי בקרה מגוונים המכסים את כל הכבישים הבינעירוניים .

מדובר במכרז עם תקציב בסיסי של 350 מיליון שקל, להקמה ותחזוקה לעשר שנים, עם תחזית לגידול המכרז אפילו עד למיליארד שקל. המשרד זוכה לתמיכת משרד התחבורה. לפי פרסום ב"ישראל היום" בשבוע שעבר בעניין הטענות נגד המכרז, מתמודדים פוטנציאלים דורשים מנת"י לערוך מחדש את המכרז, כולל תנאי הסף והתנאים הכספיים .

חברות עם זיקה ביניהן

הצוות שמוביל את המכרז כולל, כאמור, יועצים חיצוניים מחברת נס טכנולוגיות ובכירים בנת"י. נס טכנולוגיות מספקת לנתיבי ישראל החל משנת 2016 שירותי מחשוב בחוזה לחמש שנים, בהיקף כספי של 75 מיליון שקל. נס טכנולוגיות, בשיתוף חברת "אנרגיה ירוקה", היא היועצת הבכירה של נת"י במכרז התאורה-בקרה, והייתה שותפה לכתיבת המכרז, כולל האפיונים הטכניים .

הטענה העומדת במרכז הדיונים היא, ששני הבכירים בנס טכנולוגיות, המנכ"ל אפעל, שהוא גם בעל מניות בחברה, והמשנה למנכ"ל דנציג, הם בעלי עניין בחברה המשווקת מוצר בקרה-שליטה משוכלל, עם טכנולוגיה חדשה, מוצר שלגביו נטען כי הוא עונה לאפיון הדרישות במכרז .

אפעל ודנציג מעורבים במערכת של שלוש חברות שרשימות בעלי המניות והדירקטורים בהן מעידות על זיקה בין שלושתן: "טונדו סמארט " (Tondo Smart); " קלאוד אוף ת'ינגס " (Cloud of Things); ו"טונדו " (Tondo).

גם יועצים וגם ספקים

מוצר השליטה-בקרה משווק על ידי חברת "טונדו סמארט", שהוקמה בשנת 2018, שנתיים אחרי שנס טכנולוגיות מונתה ליועצת של נת"י. בעלי המניות בחברת "טונדו סמארט" הם חברת "קלאוד אוף ת'ינגס" וחברת טונדו בע"מ, המחזיקות כל אחת 50% .  אפעל ודנציג הם בין בעלי המניות ב"קלאוד אוף ת'ינגס" ואפעל הוא גם דירקטור ב"קלאוד אוף ת'ינגס ".

המוצר של "טונדו סמארט ", SC200, נשען מבחינה טכנולוגית על מודם סלולרי עם יכולת להתחבר לאמצעי בקרה שונים. לדברי המתלוננים, המוצר נראה כתואם את האפיון במסמכי המכרז. בפרסום של "טונדו סמארט" נאמר, כי אביזר הבקרה מיוצר בישראל - מה שמקנה לו מעמד "כחול לבן" ויתרון על פני מתחרים אחרים, שיציעו אביזרים שאינם "כחול לבן ".

נוצר מצב, אם כן, שלפיו שני המנהלים הבכירים בנס טכנולוגיות, שנציגיה בנת"י השתתפו כיועצים בכירים בהכנת המכרז וגיבוש אפיוניו הכלכליים והטכניים - כולל אפיון הדרישות למוצר משוכלל של בקרה-שליטה - הם בעלי עניין פרטי בחברה צעירה שמציעה מוצר כזה .

השאלה פשוטה: האם ומתי הנהלת נת"י ישראל קיבלה מנס טכנולוגיות ובכיריה גילוי נאות ומלא על האינטרס העסקי הנ"ל? והאם אכן קיים במקרה זה חשש לניגוד עניינים ?

אם כן - האם ומיהו הגורם בנת"י שאישר את מעורבותה של נס טכנולוגיות בגיבוש המכרז ומאפייניו ובליווי המכרז הענק לתאורה ובקרה בכל הכבישים הבינעירוניים בישראל? ואם לא - מה בכוונת נת"י לעשות ?

נת"י: התחילה בדיקה 

מנתיבי ישראל נמסר: "נתיבי ישראל לא הייתה מודעת לסוגיית ניגוד העניינים לכאורה, ומשהתקבלה הפנייה בנדון גורמי המקצוע החלו מיד בבדיקה מעמיקה, שבסיומה יינקטו הפעולות הנדרשות. כחברה הלאומית לתשתיות תחבורה, כמדיניות, נת"י נוהגת בחרדת קודש כלפי כספי הציבור, אשר אותו היא משרתת ומכוח כספו היא פועלת ".

מנס טכנולוגיות וכן מטעמם של אפעל ודנציג נמסר: "חברת NESS נמנעת מניגוד עניינים ומקפידה על טוהר המידות בכל פעילויותיה, וכך היה גם במקרה זה. יובהר מעל לכל ספק, כי התנהלותה של NESS והיועצים מטעמה במסגרת הסיוע לנת"י במכרז זה הייתה עניינית ומקצועית לחלוטין ".