רגב: "אתנגד לתוכנית המטרו. עדיף להשקיע את הכסף בחיבור רכבות בין הפריפריה למרכז"

שרת התחבורה מירי רגב אמרה בוועידת ישראל לנדל"ן של גלובס כי בגוש דן יש כבר שלוש תוכניות רכבת קלה ותוכנית שבילי אופניים ו"אי אפשר לשים את כל הכסף במטרופולין דן" • בהתייחסה לתחרות חברות התעופה מול האמירויות אמרה רגב: "יצטרכו ללכת למיזוג"

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" על כוונתה להתנגד למימוש תוכנית המטרו, ולהעדיף במקומה קידום תשתיות שיחברו את הפריפריה למרכז. בראיון עם כתב גלובס עמירם ברקת אמרה רגב כי "כשאני הגעתי למשרד, כמו רוב אזרחי ישראל הייתי בטוחה שכבר עובדים על המטרו, מכיוון שהחבר'ה של הרכבת הקלה קראו לזה מטרו. אז נעשה סדר - יש תוכנית לשלוש רכבות קלות שצריכות לתת מענה לגוש דן, ויש את תוכנית המטרו שחלקה הופקד בעלות של 150 מיליארד שקל ונמצא בשלבים של תכנון והתנגדויות.

"יש את שלוש הרכבות הקלות לגוש דן, שהכי סובל מגודש, בעלות של 60 מיליארד שקל, ויש את תוכנית שבילי האופניים שמחברים את גוש דן בעלות של 600 מיליון שקל. לכן אם התוכנית הזו (המטרו, שא"כ) תהיה מונחת לפתחי ביישומה אני אתנגד - כי אני חושבת שכרגע אנחנו צריכים לחבר את הפריפריה למרכז ברשת מסילות נוספת המקבילה למסילת החוף. בזה נביא לפיזור אוכלוסייה ותעסוקה, להנעה של עובדים ממרכז הארץ לצפון ולדרום וליהודה ושומרון".

כלומר את מתנגדת כרגע לקידום המטרו?
"אנחנו נפקיד את התוכניות. בזמן שנצטרך לממש אני אשקול עם הממשלה. אי אפשר לשים את כל הכסף במטרופולין דן, אנחנו זקוקים לחיבור ישראל ואם אנחנו רוצים לייצר מקומות עבודה חדשים בצפון ובדרום ולתת מענה למעבר צה"ל לנגב, אנחנו צריכים להשקיע בתשתיות נגישות וזמינות. ברור שאין כרגע כסף גם לזה וגם לזה".

"מקווה מאוד שהבחירות לא יוקדמו"

בפתח הראיון נשאלה רגב מה היא כשרת תחבורה מתכוונת להספיק לעשות לפני שהבחירות יפרצו, ובתשובתה אמרה כי היא לא מעוניינת בהקדמת הבחירות. "אני מקווה מאוד שהבחירות לא יוקדמו. אני מקווה שכחול לבן יעמדו בהסכמים ושנצליח להעביר את התקציב ההמשכי בדצמבר, ושעד מרץ נביא את תקציב 2021. אנחנו מחויבים להביא את תקציב 2021 עם חוק ההסדרים כדי שנוכל לבוא עם בשורות לציבור, מעבר למשבר הקורונה שכולנו מתמודדים אתו. יש לנו עוד הרבה מאוד משימות לכל שר במשרדו".

את רוצה להחזיר לדיון את הרכבת מקרית שמונה ועד אילת?
"כבר שמתי את זה על השולחן ושמנו 450 מיליון שקל בתקציב האצה למקטע מראש העין ללוד. אנחנו כבר עובדים על מסילת מנשה בין מגדל העמק לחדרה וכרגע מה שאנחנו צריכים לחבר זה הקטע בין חדרה לקריית שמונה ומדימונה לאילת, זה סה"כ 100 מיליארד שקל. הרכבת הזו תהיה רכבת נוסעים ביום ורכבת מטענים בערב, זה יוריד משאיות מהכבישים, יביא להקמת מפעלים בדרום ובצפון וכשאתה בוחן את כל התוכניות האלה מול לשים את כל התקציב רק במטרו כשאנחנו כבר משקיעים ברכבות קלות ובשבילי אופניים - אני חושבת שצריך להשקיע גם בחיבור מדינת ישראל".

יגידו לך באוצר שעלות המסילות האלה עולה על התועלת, שבאותו כסף אפשר לקנות לכל תושב אילת מכונית פרטית.
"אם האוצר של היום היה קיים בתקופת בן גוריון הנגב לא היה קיים כי הם מסתכלים על הכול דרך החור של הגרוש. יש כאן ערכים חברתיים. המדינה כולה היא מקריית שמונה ועד אילת ואנחנו צריכים לתת לכל אזרחי המדינה את אותן תשתיות כי איפה שיש תחבורה יש חיים, ככה זה בכל מקום בעולם. לא נשקול רק שיקולים שהם דרך החור של הגרוש".

את מרוצה מקצב ההתקדמות של הרכבת הקלה בתל אביב?
"כשנכנסתי לתפקידי היו עיכובים בקו מבת ים לפתח תקווה של 13 חודשים וחריגה של מיליארד שקל מהתקציב - זה דבר שלא יעלה על הדעת. כל חברת תשתית צריכה לעמוד ביעדים, זה תקציב ציבורי. לכן הודעתי להם שכל חריגה נוספת אני אשקול מחדש את החברה אם היא תוכל להמשיך לנהל את הרכבות הקלות. כרגע אישרתי בוועדת חריגים 500 מיליון שקל לצמצום המיליארד כדי לתת להם להמשיך לעבוד. על פי עבודת המטה שנעשתה הם אמורים לסיים את העבודות ב-2022 ואני מקווה שהם יסיימו עד אז את הקו האדום. אני לא אאפשר יותר חריגה של תוכניות עבודה".

להוזיל את הנסיעה בכביש 6

שרת התחבורה הנמרצת גם מתכננת להוזיל עלויות נסיעה בכביש 6. לדבריה "הנחיתי את המנכ"ל לקיים עבודת מטה ולהביא לי הצעה כבר באמצע החודש הבא איך אנחנו יכולים להביא ל-30%-50% הנחה על נסיעה בכביש 6 ולאפשר להם לבנות כבר את הנתיב הבא לתחבורה ציבורית. בעוד חמש שנים בגוש דן לא נוכל לזוז עם רכב אם לא נביא בשורות של מציאות שבה אדם יכול לצאת מהבית שלו עם אופניים לרכבת ולנסוע למקום העבודה, ולהפוך את הרכבת למתחמי מסחר גדולים, לכן כל סוגיית הקישוריות קיבלה דגש בתכנון התחבורה הציבורית העתידית".

רגב, שהחליטה להקים שדה תעופה שלישי בנגב ולא בצפון בניגוד לתוכניות המקוריות,  אמרה כי "ברור שכל החלטה שתתקבל - בדרום או בצפון יהיו מאוכזבים מזה. עדיין לא נפגשתי עם פורום הצפון או הדרום בעניין שדה תעופה שלישי. קיימתי דיונים נרחבים ולאור מה ששמעתי קיבלתי את ההחלטה ששדה התעופה יקום בנגב - זה הדבר הנכון ביותר. אני מאוד שמחה שגם שר הביטחון הצטרף להחלטה שלי. אני מזכירה לך מעבר צה"ל לנגב, רכבות לנגב, קידמתי רכבת לליקית ושדה תעופה בנגב - זה אינטרס לאומי של מדינת ישראל. נתב"ג לא יוכל בעוד חמש שנים לתת מענה לצרכים התעופתיים של מדינת ישראל. נבחן איך להגדיל את היכולת של שדה התעופה בחיפה".

הזכרת שגוש דן ייסתם בעוד חמש שנים, אם המטרו יכול לחכות, מה הפתרון האחר? אולי לעבור לפריפריה?
"זה רעיון טוב לעבור לפריפריה. הרכבות הקלות יתנו מענה מדהים לתושבי מטרופולין דן. בנוסף לזה יש את ה'אופנידן' שמחברים ברשת שבילי אופניים את כל מטרופולין דן. אלה פתרונות אדירים אבל מדינת ישראל היא לא בין גדרה לחדרה, היא גם פריפריה וגם יהודה ושומרון וגם הם צריכים לקבל פתרונות וזה גם יותר נכון למדינה לעודד עסקים לעבור לפריפריה זה יוצר מקומות עבודה וסביבם זה יוצר שכונות מגורים ובאופן אוטומטי זה מוריד את הגודש ממרכז הארץ".

מחויבת לתעופה הישראלית וגם להורדת המחיר

בהתייחס לשיתוק הממשלתי, נשאלה רגב האם היא לא מתוסכלת בעבודה ללא תקציב וכשצל הבחירות מאיים והאם לא עדיף לצאת לבחירות במצב הזה. לדבריה, "בשנה הזו יש לנו תקציב המשכי ואנחנו פועלים ומקדמים דברים. לגבי תקציב 2021 הוא מאוד משמעותי לגבי המשך תוכניות העבודה וצמיחה במשק. אני לא חושבת שצריך ללכת לבחירות ואני קוראת לגנץ להגיע אתנו להסכמות. להכין תקציב זה לא מהיום להיום.

"אני נלחמתי כדי להכניס את חוק הרכב האוטונומי לחוק ההסדרים. מובילאיי ופולקסוואגן רצו להעביר את הניסוי לגרמניה אמרתי בשום פנים ואופן לא. בחוק ההסדרים הקרוב יהיה חוק לרכבים אוטונומיים זה הישג אדיר וזה יביא לפה הרבה עבודה. אני קוראת לבני גנץ בגלל הקורונה שמחייבת אותנו להתנהל אחרת - אתה לא לוקח עכשיו הלוואה לעוד שנתיים, בוא נסיים את השנה הזו נראה אם יהיה חיסון, איך אנחנו עוברים את החורף. אני מקווה שלא נלך לבחירות, שגנץ יבין שישראל לפני הכול ונאשר את התקציבים".

נתיב הטיסה אמור להתקצר משמעותית כי ישראל תוכל לטוס מעל סעודיה, אך למרות ההצהרות זה עוד לא אושר. יש לך בשורות?
"אני יודעת שחברות ישראליות יוכלו לטוס מעל סעודיה וסודאן ולקצר את זמן הטיסה. אבל אני כן מבינה ושוחחתי על זה עם חלק מחברות התעופה שיכול להיות שחלק מהחברות יצטרכו ללכת למיזוג, משום שהתחרות מול הטיסות מהאמירויות תהיה אתגר גדול לתעופה הישראלית. אני מחויבת לתעופה הישראלית ומצד שני גם להורדת המחיר עבור אזרחי ישראל אנחנו נשב עם חברות התעופה ונראה כיצד הן יכולות להמשיך לעבוד ומצד שני מאפשרים לתחרות להתקיים. אחד הרווחים הגדולים של הציבור הישראלי מהסכמי השלום זה שהוא ירגיש שהוא משלם פחות".

לסיכום התייחסה רגב לתוכניותיה הפוליטיות במשרד התחבורה או בתפקיד אחר ואמרה "אני חייבת להגיד לך שהתפקיד הזה מאוד מאתגר ואני מצליחה להשפיע ולקבל החלטות משמעותיות ביותר, ואני תמיד אומרת מה שאתה לא עושה בשנה וחצי הראשונות לא תעשה גם בחמש שנים". 

גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף בנק מזרחי טפחות ובחסות התאחדות בוני הארץ, רני צים, בומברדייה, סימנס ורכבת ישראל.