איי.סי.אל רוכשת חברת דשנים מיוחדים מברזיל בכ-120 מיליון דולר

השלמת הרכישה צפויה בתחילת 2021, "בכפוף להשלמת תנאי סגירה מקובלים" • לחברה הנרכשת, פרטילאקווה, "יש יותר מ-100 מוצרים שונים והיא מציעה מגוון פתרונות למחזור חיים מלא של הצמח"

רביב צולר, מנכ"ל כיל / צילום: נטלי כהן קדוש
רביב צולר, מנכ"ל כיל / צילום: נטלי כהן קדוש

חברת הכימיקלים והדשנים איי.סי.אל (ICL, לשעבר כיל), הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר, רוכשת את פרטילאקווה ( Fertiláqua ) , חברה ברזילאית הפועלת בתחום הדשנים המיוחדים, תמורת כ-120 מיליון דולר. פרטילאקווה נמצאת בשליטת Aqua Capital, קרן הון סיכון פרטית המתמחה בחקלאות ומזון.

איי.סי.אל , אותה מוביל המנכ"ל רביב צולר, עדכנה היום בדיווח לבורסה כי השלמת הרכישה צפויה בתחילת 2021, "בכפוף להשלמת תנאי סגירה מקובלים".

בחברה מציינים כי "הרכישה תרחיב את מגוון המוצרים של ICL בתחום הדשנים המיוחדים ותגדיל משמעותית את בסיס הלקוחות והנוכחות באזורים החקלאיים של ברזיל, אחד משוקי החקלאות הצומחים ביותר בעולם".

עוד מוסיפים שם כי לפרטילאקווה יש יותר מ-100 מוצרים שונים והיא מציעה מגוון פתרונות למחזור חיים מלא של הצמח, כולל התחדשות הקרקע, טיפול בזרעים ובריאות הצמחים בכל אזורי הגידול המרכזיים בברזיל, עבור פולי סויה, תירס, קנה סוכר, כותנה, קפה, פירות וירקות. החברה מספקת שירות והפצה ליותר מ-500 לקוחות, כולל קמעונאים, קואופרטיבים וחוות גדולות, מעסיקה כ-350 עובדים, יש לה שני אתרי ייצור וכן שני מרכזי מחקר ופיתוח.

"חלק חשוב באסטרטגיית הצמיחה"

המנכ"ל צולר ציין היום כי "הרכישה מהווה חלק חשוב באסטרטגיית הצמיחה של פעילות הדשנים שלנו. הצמיחה צפויה של פעילות הדשנים שלנו, הן אורגנית והן באמצעות מיזוגים ורכישות, תיתמך, בין היתר, על ידי ביקוש מוגבר לדשנים מיוחדים והתמקדותנו בשווקים צומחים. פרטילאקווה מספקת ל-ICL דריסת רגל משמעותית בשוק גדול, בו הגידול בביקוש למוצרי דשנים מיוחדים הינו מואץ. בנוסף, היא מייצרת באופן מיידי סינרגיות ליכולות ההפצה שלנו בברזיל ומוסיפה למגוון המוצרים של ICL מוצרים רבים נוספים עם שיעורי צמיחה ומרווחים גבוהים יותר. כמו-כן היא תספק איזון לעונתיות במכירות הדשנים המיוחדים שלנו בין חלק הכדור הצפוני לדרומי".

מניית איי.סי.אל, שמתמודדת בשנה האחרונה עם ירידה בביקושים ובמחירי הדשנים (בעיקר אשלג ופוספט) על רקע מגפת הקורונה בעולם, רשמה ירידה של 21% מתחילת השנה ושוויה של החברה בבורסה הצטמק לכ-16 מיליארד שקל.

את הרבעון השני של 2020 סיימה החברה עם ירידה של כ-16% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-1.2 מיליארד דולר, על רקע ירידת מחירי הסחורות שהיא מוכרת וכן מירידה בביקוש לתרכובות ברום. החברה עברה להפסד תפעולי של 169 מיליון דולר ברבעון זה, לעומת רווח תפעולי של כ-240 מיליון דולר ברבעון המקביל. בשורה התחתונה דיווחה החברה על הפסד נקי של 168 מיליון דולר ברבעון השני, לעומת רווח של 158 מיליון דולר ברבעון המקביל.

את המחצית הראשונה של השנה סיימה איי.סי.אל עם ירידה של כ-11% בהכנסות לעומת החצי הראשון של 2019, לרמה של כ-2.5 מיליארד דולר, ומעבר להפסד תפעולי של 37 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של כ-467 מיליון דולר בתקופה המקבילה. ההפסד הנקי בחצי הראשון עמד על 108 מיליון דולר, לעומת רווח של 297 מיליון דולר בחצי המקביל.