חברת משק אנרגיה הקיבוצית מרחיבה את פעילותה ומנפיקה אג"ח ייחודית

החברה מקדמת פרויקטים של אנרגיה סולארית בקיבוצי הדרום בעלות של 90 מיליון שקל • השלימה גיוס של 220 מיליון שקל באג"ח, שישמשו חוב בכיר לפרויקטים

מתקנים סולאריים של משק אנרגיה / צילום: מצגת החברה
מתקנים סולאריים של משק אנרגיה / צילום: מצגת החברה

פעילות האנרגיה הירוקה של החברות בבורסת תל אביב ממשיכה להתרחב, על רקע סנטימנט חיובי שממנו נהנות מניות הענף. כעת על הפרק נמצאת חברת משק אנרגיה, עם התקדמות בכמה פרויקטים וגיוס אג"ח בדרך ייחודית.

החברה, שנמצאת בשליטת יותר מ-270 קיבוצים, עדכנה על הסכם שחתמה להקמת פרויקטים של אנרגיה סולארית (פוטו-וולטאית) בקיבוצים כפר עזה, לוטן ובית קמה שבדרום הארץ, בעלות של כ-90 מיליון שקל - שיבוצעו באמצעות חברת אלמור חשמל הבורסאית.

במשק אנרגיה ציינו כי הסכמי ההקמה קובעים את חלוקת האחריות בין הצדדים, את לוחות הזמנים לביצוע עבודות ההקמה וכן עקרונות להסכמי תיפעול ותחזוקה של הפרויקטים, שאותם תספק אלמור במשך ארבע שנים ממועד תחילת הפעלת הפרויקטים. אלמור מעריכה את התמורה עבור חלקה בהקמת ותפעול הפרויקטים ב-80 מיליון שקל.

רכשה 50% בסונול אי.וי.איי

עוד עדכנה משק אנרגיה על השלמת רכישת 50% ממניות והלוואות בעלים בחברת סונול אי.וי.איי, הפועלת בתחום הקמת והפעלת עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים, תמורת כ-3 מיליון שקל. החברה הנרכשת הקימה ומפעילה כיום כ-120 עמדות טעינה, ומחזיקה בהסכמים להקמת עשרות עמדות טעינה נוספות.

בימים הקרובים צפויים להתכנס בעלי מניות משק אנרגיה לאשר מזכר הבנות שעליו חתמה החברה באחרונה, לקידום מיזם משותף של מתקנים סולאריים בשטח של כ-4,000 דונם באזור עמק בית שאן. מדובר בפרויקט משותף עם אגודה המאגדת כמה קיבוצים ומושבים באזור עמק המעיינות (עמק בית שאן) - חלקם מבעלי השליטה במשק אנרגיה - שיתבצע באמצעות שותפות מוגבלת, שבה חלקה של משק אנרגיה יעמוד על כ-70%.

לפי ההסכם, משק אנרגיה תמחה 50% מזכויותיה וחובותיה בשותפות לחברת דוראל אנרגיה , הפועלת עמה בשיתוף פעולה בתחום ייצור ומכירת חשמל באמצעות מתקנים סולאריים הממוקמים על גבי גגות ומאגרי מים.

עוד עדכנה משק אנרגיה באחרונה על מזכר הבנות לרכישת פרויקט סולארי בדרום הר חברון מאנרג'יקס  תמורת כ-8 מיליון שקל, ועל קבלת אישור חברת החשמל בקשר לפרויקט שלה בכפר בלום, שלגביו נמצאת החברה במו"מ להסדר פשרה מול הפרקליטות, לאחר שהוגש בעניינו כתב אישום בטענה של ביצוע עבודות ללא היתר.

הושלם השלב המוסדי בהנפקת אג"ח

לצד שלל אירועים אלה, משק אנרגיה דיווחה על השלמת השלב המוסדי בהנפקת אג"ח, בהיקף של כ-220 מיליון שקל, שבו נרשמו ביקושים בהיקף כפול, בריבית שנתית של 1.65% צמוד למדד ובמח"מ (משך חיים ממוצע) של כ-5 שנים.

מדובר בהנפקת אג"ח ייחודית, שתהווה חוב בכיר עם שעבוד ראשון על זכויות החברה בכמה מהפרויקטים שלה - שאחד מהם צפוי להתחיל לפעול עד לסוף השנה, והיתר בהקמה. על פי תנאי ההנפקה, התמורה מהאג"ח תועבר לידי נאמן, ומשם תועבר ישירות למימון פרויקטים של משק אנרגיה בתחום הסולארי, חלף חוב בכיר, כאשר משיכות הכספים יתבצעו בהתאם לתנאי ההתקדמות שנקבעו בקשר לפרויקטים.

זהו גיוס אג"ח ציבורי כחלק מחוב בכיר לפרויקטים, הכולל את שעבוד מלוא זכויות החברה בפרויקטים, המוקמים בדרך של שותפויות - רובם מוקמים על ידי משק אנרגיה בשותפות עם קיבוצים.

מניית משק אנרגיה, שנהנית מתחילת השבוע מכיוון חיובי, ממשיכה את הסנטימנט המאפיין כבר תקופה ארוכה את מניות חברות האנרגיה הירוקה, והשלימה מאז שהתחילה להיסחר בבורסה, לקראת סוף יוני, טיפוס של כ-30%, לשווי שוק נוכחי של כ-480 מיליון שקל.

גם אפקון נכנסת לתחום האנרגיה

עוד בתחום האנרגיה, חברת הפרויקטים אפקון עדכנה כי היא פועלת לקבלת מימון ממשקיעים להקמת פרויקטים בתחום האנרגיה המתחדשת באירופה ובישראל, "לשם מימון ההון הנדרש לפרויקטים", בהיקף מתוכנן של בטווח של 100-200 מיליון אירו, "מעבר להלוואות שיועמדו לפרויקטים אלה" על ידי בנקים או מממנים אחרים.

בספטמבר עדכנה אפקון, שנמצאת בשליטת משפחת שמלצר, על הקמת קרן השקעות ייעודית לתחומי האנרגיות המתחדשות, בזכות הפוטנציאל שהיא מזהה בו, וכעת דיווחה כי היא נמצאת "בשלבים שונים של מגעים והתקשרויות מקדמיות" ביחס לפרויקטים של חוות רוח, שדות סולאריים ואגירת אנרגיה, בהיקף מצטבר של מאות מגוואט. 

הצפי לתחילת הקמתם של אותם פרויקטים הוא בשלוש השנים הבאות. מניית אפקון איבדה יותר מ-20% מערכה מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-560 מיליון שקל.