אני רק שאלה: "המנהל שאל אותי אם אני 'קרייריסטית'. מה לענות?"

כך תעמידו את המנהל במקומו כשתישאלו שאלות שהן לא לעניין • טור ייעוץ

קרייריסטית / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
קרייריסטית / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

מנהלי משרד עורכי הדין שבו אני עובדת קבעו לי בשבוע הבא שיחה. הם רוצים לדבר איתי על ההתפתחות המקצועית שלי במשרד, אמרו לי שהם רוצים לדעת האם אני מגדירה את עצמי כאישה קרייריסטית או לא, ולהתאים לכך את מה שיש להם להציע לי. אני עובדת שם כבר חמש שנים, ושכשאני חושבת על זה אני מבינה שאני תקועה.

בשנה האחרונה קשה לי במיוחד, אני מנסה לתמרן בין העבודה התובענית לגידול שתי בנותיי הקטנות. אני מרגישה שחוקה ועייפה, אבל אני לא רוצה להגיד להם את זה. מצד שני, אין לי כוח עכשיו לקבל עוד אחריות גדולה וקידום שיקשה עלי עוד יותר. מה להגיד להם?

לילי, עורכת דין

לילי יקרה,

את מעלה נושא מאוד חשוב, שהוא פיתוח קריירה בקרב נשים צעירות המתמודדות בימים אלו מול אתגר גדול המרגיש לעיתים בלתי אפשרי. נשמע שאת עובדת מאוד קשה בכמה חזיתות, הן בעבודה והן בבית. התקופה הקשה עמה כולנו מתמודדים בימים אלו מקשה על כל ההורים, אך בעיקר על נשים.

מחקרים עדכניים מצאו שנשים חוות שחיקה ועייפות פיזית ומנטלית גבוהה מזו של גברים ובעקבות כך רבות שוקלות להקטין משרה, לקחת חופשה או אף להחליף למשרה פחות תובענית. משתתפות המחקר מדברות על חווית כישלון במשימות העבודה, הבית, החינוך והאימהות. אלה שבוחרות להישאר ולהמשיך באותם היקפי עבודה מרגישות עמוסות, מוצפות וחרדות הן לגבי משפחתן והן למקום עבודתן.

שיחות על פיתוח קריירה הן אחת הדרכים של מנהלים לשמר עובדים, כדי לוודא שהם מרגישים שהם נמצאים במקום טוב בקריירה שלהם. באשר לשאלה שהוצגה בפניך האם את מגדירה את עצמך כאישה קרייריסטית או לא, זוהי שאלה לא רלוונטית שאיננה מתאימה לתפיסה הנוכחית של קריירה.

אנחנו יודעים שעם העלייה בתוחלת ואיכות החיים, גם קריירה משתנה ואורכת 60 שנה ואף יותר. במהלך הקריירה יתקיימו כמה מחזורי חיים של קריירות, כמו גם שינויי עיסוק, מעבר תחום ומגוון צורות העסקה. לכן אין טעם למסגר את השיחה תחת שתי האפשרויות הללו, אלא להרחיב את הדיון ולשאול את עצמך מה יעזור לך לצאת מהתקיעות ולהרגיש שאת מתפתחת ולומדת, גם בתנאים המאתגרים שבהם את פועלת בימים אלו.

נכון יהיה יותר להציג בפני המנהלים שלך מהם תחומי העניין שלך, מה את אוהבת לעשות, מה מסקרן אותך וכמו כן את החוזקות שלך ותחומים בהם את טובה במיוחד. המפגש בין החוזקות שלך ותחומי העניין שלך זה הייחוד שלך. המשימה של המנהלים שלך היא למצוא הזדמנויות, עכשוויות ועתידיות, במשרד עורכי הדין שבו את עובדת שיאפשרו לך להביא לידי ביטוי את החוזקות ותחומי העניין שלך.

מחקר מפורסם זיהה שמונה עוגנים מרכזיים של קריירה שנמצאו עקביים בכל המקצועות והעיסוקים:

התמקצעות טכנית: להיות טובה ביותר בתחום העיסוק שלך

יכולת ניהולית: תפקיד בכיר בארגון שעוסק באינטגרציה והובלה

אוטונומיה ועצמאות: מרחב בהגדרת משימות ואופן העבודה

יציבות וביטחון תעסוקתי: קריירה יציבה שבה תרגישי רגועה

יזמות ויצירתיות: הקמת ארגון משלך או הובלת יוזמה בתוך הארגון עם הנכונות לקחת סיכון ולהתגבר על אתגרים

מסירות למען מטרה: מתן ערך ותרומה לעולם טוב יותר

אתגר: פתרון בעיות מאתגרות, התגברות על אתגרים, עבודה בסביבה מאתגרת
סגנון חיים- איזון חיים אישים וקריירה

חשבי - מהם העוגנים שלך? מה חשוב לך בקריירה שלך? העוגנים בהם תבחרי יסייעו לך לקבל החלטות באשר לעבודתך כיום, לאפשרויות העתידות ולתחומים בהם תרצי להתפתח. הבנה טובה יותר של עוגני הקריירה שלך ינחו אותך בתעדוף אפשרויות העומדות בפנייך ובקבלת ההחלטות הנכונות עבורך בתקופה זו של חייך.

פרופסור אמיר גרינשטיין הוא מרצה וחוקר בתחומי השיווק הפרו-חברתי והיזמות באוניברסיטת Northeastern בבוסטון ו-VU באמסטרדם. הוא כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי @AmirGrinstein. יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית, מאמנת מנהלים ומלמדת באוניברסיטת Northeastern בבוסטון. yanashechterman.com