התחזקות הדולר היכתה באדמה: ירידה של 50% ברווח הרבעוני

הסיבה העיקרית לפגיעה החריפה בחברת האגרוכימיה - אי-הצלחתה להעלות את מחירי המכירה של מוצריה במונחי מטבע מקומי

אילוסטרציה / צילום: ריחי רחמן
אילוסטרציה / צילום: ריחי רחמן

התחזקות הדולר מול המטבעות בשווקים המתפתחים ממשיכה להכות בדוחות חברת האגרוכימיה אדמה, שבשליטת קבוצת סינג'נטה גרופ, הסינית-שוויצרית. מדוחות אדמה, בעלת פעילות משמעותית בישראל (לשעבר מכתשים אגן) עולה, כי החברה ספגה ברבעון השלישי של 2020 ירידה של 50% ברווח הנקי המתואם לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-21 מיליון דולר.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה אדמה רווח נקי מתואם של 95 מיליון דולר, המשקף ירידה של 45% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לדברי החברה, ההשפעה נטו של היחלשות המטבעות העולמיים על הרווח הנקי מסתכמת באיבוד של כ-81 מיליון דולר מהרווח הנקי ברבעון השלישי, ושל כ-201 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים.

אדמה עוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק של קוטלי עשבים ומזיקים (חרקים ופטריות), הנמכרים על-ידיה בכל רחבי העולם. ברבעון השלישי גדלו מכירות החברה ב-3% ל-978 מיליון דולר, ואילו בתשעת החודשים הראשונים נרשמה עלייה קלה בלבד של 1% במכירות ל-2.987 מיליארד דולר.

לדברי החברה, הצמיחה המתונה במונחי דולר משקפת את חולשת המטבעות מול הדולר, בעיקר בשווקים המתעוררים באמריקה הלטינית ובאזור הודו, המזרח התיכון ואפריקה, שבהם החברה צומחת בקצב המהיר ביותר. שערי המטבעות החלשים הובילו לאיבוד מכירות במונחים דולריים של 88 מיליון דולר ברבעון השלישי ושל 222 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

הסיבה העיקרית לפגיעה החריפה של התחזקות הדולר מול הריאל הברזילאי, הרופי ההודי ועוד, נובעת מאי-הצלחתה של החברה להעלות את מחירי המכירה של מוצריה במונחי המטבעות המקומיים. תהליך זה עלול לארוך זמן ולהכביד על ביצועי החברה, כל עוד תימשך החולשה במונחים אלו.

להערכת הנהלת אדמה, שוק האגרוכימיה העולמי צמח ברבעון השלישי של שנת 2020 באופן מתון, כשההשפעות הנלוות של מגפת הקורונה עדיין מורגשות בשווקים רבים. "מחירי מרבית הגידולים החקלאיים העיקריים התאוששו, אך לגבי גידולים מסוימים כגון כותנה, שטחי הזריעה הצטמצמו עקב מחירים נמוכים יותר בעונת הזריעה במחצית הראשונה של השנה, דבר שהשפיע על המכירות בשוק הכותנה במדינות כמו ארה"ב, ברזיל וטורקיה. ממשלות ברחבי העולם ממשיכות לכלול את החקלאים במסגרת תוכניות סיוע מקיפות, אשר מקזזות באופן חלקי את אובדן הכנסות החקלאים כתוצאה מהמגפה", מציינת הנהלת אדמה.

התקדמות ברכישת מתקנים מהוייפאנג הסינית

במקביל דיווחה אדמה על התקדמות משמעותית ברכישת השליטה במתקני הסינתזה והפירמול למוצרים להגנת הצומח של חברת הוייפאנג הסינית. במסגרת השלב הראשון, שסוכם בנובמבר 2019, ושהשלמתו צפויה במהלך השבועות הקרובים, תרכוש אדמה 50% ממניות חברת דיבאי, חברה בת בבעלות מלאה של הוייפאנג, אשר עיקר פעילותה מתמקדת במכירה והפצה של מוצרים מפורמלים להגנת הצומח בסין.

בשלב השני, שסוכם כעת, תרכוש אדמה 51% ממניות חברת קלינונג, חברה בת בבעלות מלאה של הוייפאנג, שתחזיק את מתקני הסינתזה והפירמול העיקריים של הוייפאנג  למוצרים להגנת הצומח. בנוסף, תרכוש אדמה בשלב השני עוד 1% ממניות חברת דיבאי.

בסך הכול תשלם אדמה סכום של 1.224 מיליארד יואן (כ-175 מיליון דולר) תמורת רכישת 51% ממניות שתי החברות. לדברי אדמה, רכישת דיבאי בסין תחזק באופן משמעותי את מעמדה ואת סל המוצרים של אדמה בשוק מרכזי זה.

אדמה נסחרת בבורסה של שנזן לפי שווי של 19 מיליארד יואן (2.83 מיליארד דולר), לאחר שמנייתה איבדה כ-7% מערכה בשנה האחרונה. מחירה הנוכחי של המניה משקף את רמתה הנמוכה ביותר מאז מוזגה עם חברת סנונדה הסינית, וזאת למעט ימים בודדים בתחילת חודש אפריל שבהן נסחרה המניה מעט נמוך יותר, לאחר קריסת הבורסות בעולם בעקבות הבהלה מהתפשטות נגיף הקורונה.