אוקטובר ירוק לביטקוין: זינק לשיא של 33 חודשים אחרי עלייה חודשית של 28% במחירו

שער המטבע המוביל בשוק הקריפטו טיפס בשבת לזמן קצר מעל ל-14 אלף דולר - רמתו הגבוהה ביותר מאז ינואר 2018 • ב-31 באוקטובר מלאו 12 שנה לפרסום "המסמך הלבן", שבו הוצגה לראשונה המצאת הביטקוין על ידי סטושי נקמוטו האלמוני

כספומט ביטקוין  / צילום: Kin Cheung, Associated Press
כספומט ביטקוין / צילום: Kin Cheung, Associated Press

אוקטובר היה חודש מצוין לשוק מטבעות הקריפטו, ולא רק מבחינת מחירי המטבעות ושווי השוק. היה זה חודש גדוש בהתפתחויות חיוביות לתעשיית הקריפטו, שעליהן דיווחנו ב"גלובס". אירוע השיא של החודש החולף היה הכרזתה של ענקית התשלומים המקוונים פייפאל כי בתחילת השנה הבאה תאפשר קנייה ומכירה של ביטקוין ומטבעות קריפטו נוספים בפלטפורמה שלה. בשבוע שעבר קיבל השוק עוד בשורה חיובית, כשענק הבנקאות האמריקאי ג'יי.פי מורגן דיווח על שימוש מסחרי ראשון במטבע הדיגיטלי שלו, JPM Coin - פרויקט הבלוקצ'יין שאותו השיק כבר בפברואר 2019.

על רקע התפתחויות אלה, ובהמשך למגמה החיובית בשוק הקריפטו בחצי השנה האחרונה, עלה בשבת האחרונה מחירו של ביטקוין, המטבע המוביל בשוק, מעל ל-14 אלף דולר - רמתו הגבוהה ביותר מאז ינואר 2018. הנקודה שבה הגיעה ביטקוין לשיא של 33 חודשים הייתה מעט אחרי השעה 12:00 בשבת (שעון ישראל), אבל היא נמשכה דקות ספורות בלבד, ובשעות שחלפו מאז ועד לסוף יומו האחרון של אוקטובר, ירד המטבע עד לכ-13,850 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

בסיכומו של אוקטובר רשם שערו הדולרי של הביטקוין (BTC) זינוק של כ-28% בחודש - העלייה החודשית הגדולה ביותר שלו מאז אפריל השנה. נכון לסוף אוקטובר, מתחילת השנה עלה מחיר הביטקוין בכ-80%. למרות העלייה המרשימה, הביטקוין עוד רחוק ממחיר השיא של כל הזמנים, מעל ל-20 אלף דולר, שאליו הגיע בדצמבר 2017. מבחינת שווי השוק שלו, מעל ל-256 מיליארד דולר בסוף אוקטובר, ביטקוין ממשיך להיות המטבע הדומיננטי, שתופס נתח של כ-64% משוויו של כלל השוק.

עם זאת, ביטקוין אינו לבד, ובשוק הקריפטו נסחרים כיום יותר מ-7,500 סוגי מטבעות דיגיטליים. רוב המטבעות הגדולים בשוויים בשוק סיכמו את החודש החולף עם עליות שערים. את'ר (ETH), המטבע השני בגודל השוק שלו אחרי ביטקוין, טיפס באוקטובר בכ-7%, ומתחילת השנה השלים זינוק של 175%. מחירו של ביטקוין קאש (BCH) רשם עלייה חודשית של 15%, ואילו LINK, המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין Chainlink, הניב עלייה חודשית של 12% והשלים זינוק של 487% מתחילת השנה. שערו של לייטקוין (LTC) עלה באוקטובר ב-22%.

הביטקוינים של סטושי שווים יותר מ-15 מיליארד דולר

מומחים בשוק שמים את האצבע על כמה גורמים לעליית מטבעות הקריפטו בחצי השנה האחרונה, ורובם ככולם מסכימים כי הגורם העיקרי הוא מגפת הקורונה והשלכותיה הכלכליות בעולם. המגבלות שהוטלו על אזרחים ועסקים במדינות רבות בעולם בעקבות התפשטות הווירוס, הגבירו גם את הצורך העולמי באמצעי תשלום דיגיטליים. על רקע זה, כמה מהבנקים המרכזיים הגדולים בעולם דיווחו השנה כי הם בוחנים אפשרות להנפיק מטבע דיגיטלי ריבוני (CBDC). נוסף על כך, ביולי הציג משרד האוצר האמריקאי עמדה חדשה, שלפיה יאשר לבנקים בארה"ב לספק שירותי משמורת למטבעות קריפטו. בחודשים האחרונים דווחו רכישות ביטקוין בסכומים של עשרות עד מאות מיליוני דולרים על ידי חברות הטכנולוגיה MicroStrategy ו-Square שנסחרות בוול סטריט. בסיכומו של דבר, כל ההתפתחויות האלה חיזקו את אמון המשקיעים במטבעות הדיגיטליים.

ובתוך כל אלה, בשבת ציינו תומכי הביטקוין בעולם אירוע חגיגי: ב-31 באוקטובר מלאו 12 שנה לפרסום "המסמך הלבן" של ביטקוין, Bitcoin White Paper, על ידי מחברו האלמוני, תחת שם העט "סטושי נקמוטו". באותו יום ב-2008 שלח סטושי את המסמך בן 9 העמודים במייל לקבוצה של מומחים בקריפטוגרפיה, ובו הציג לראשונה את ההמצאה שלו - "מערכת שיתופית למזומנים אלקטרוניים", שלה קרא "ביטקוין". מאז ועד היום, צמחה רשת הביטקוין בכל רחבי העולם, כשהיא צוברת מיליוני משתמשים ומגדילה את כוח החישוב שלה לממדים אדירים.

כמה שוות ההחזקות הפרטיות של ממציא הביטקוין? קרוב ל-11 מיליארד דולר, לפי מחקר שפרסם אתר Whale Alert, שעליו דיווחנו ב"גלובס" ביולי האחרון, סטושי מחזיק כיום ב-1,125,150 מטבעות ביטקוין, שאותם הנפיק ב-17 החודשים הראשונים של כריית הביטקוין, בין ינואר 2009 למאי 2010. נכון לבוקר יום ראשון 1 בנובמבר 2020, כשמחירו הממוצע של ביטקוין כ-13,700 דולר, נאמדות החזקות הביטקוין של סטושי בשווי עצום של יותר מ-15.4 מיליארד דולר.