תאגיד השידור לא יוכל לשדר פרסומות בערוץ היוטיוב שלו

משרד המשפטים הודיע לאחרונה לתאגיד כי יש להחיל את הוראות החוק האוסרות שידור פרסומות בתכניו גם על התכנים המשודרים בערוץ היוטיוב של "כאן"

האם תאגיד השידור הציבורי ייאלץ להפסיק לאפשר לגוגל להעלות פרסום על התכנים של ערוץ "כאן" ביוטיוב? ל"גלובס" נודע כי משרד המשפטים הודיע לאחרונה לתאגיד כי יש להחיל את הוראות החוק האוסרות שידור פרסומות בתכניו גם על התכנים המשודרים בערוץ היוטיוב של "כאן".

בחוות-דעת שהועברה ליועץ המשפטי של התאגיד הבהיר משרד המשפטים כי אומנם ערוץ היוטיוב איננו איננו אתר האינטרנט של התאגיד אלא פלטפורמה נפרדת (לתאגיד יש אתר שמופעל באופן עצמאי), אולם התוכן שמועלה על-ידי התאגיד ליוטיוב מהווה תוכן שמספק התאגיד באינטרנט לפי הגדרתו בחוק.

על-פי חוות-הדעת, יוטיוב היא בעיקרה פלטפורמה לשידור תוכן של צדדים שלישיים המועלים על-ידם, ערוץ היוטיוב של "כאן" משויך באופן מובהק לתאגיד, והתאגיד הוא הגורם שקובע אילו תכנים לצפייה יופיעו בו. כיום מועלים לצפייה בערוץ מרבית התכנים של התאגיד, ומתווסף עליהם גם מידע עבור מי שמעוניין לצרוך את התכנים. לכן יש להחיל על התכנים את אותן הוראות החוק החלות על התוכן של התאגיד בטלוויזיה ובאינטרנט.

באמצע 2019 חשפנו ב"גלובס" כי תאגיד השידור החל לאפשר לגוגל לשלב פרסומות בתכניו המשודרים ביוטיוב. עד אז התאגיד לא איפשר לשלב פרסום על גבי התכנים שלו - גם לא לאתרי תוכן ישראליים שהביעו עניין לשלב על הפלטפורמה שלהם את תוכני התאגיד.

כאמור, חוק תאגיד השידור הציבורי אוסר על התאגיד לשדר פרסומות. עם זאת, החוק מתייחס לתוכן שמשודר בטלוויזיה ובאתר התאגיד, ולא לתוכן המשודר בנכסים דיגיטליים שאינם שלו, ולכן טענו בתאגיד כי האיסור אינו תקף לשילוב פרסום בערוץ שלהם ביוטיוב.

תאגיד השידור, הממומן מכספי ציבור, שונה במהותו ובאסטרטגיית התוכן שלו מרוב גופי התוכן המסחריים. פלטפורמות תוכן כמו קשת, רשת, וואלה ו-ynet מתקיימות מפרסום, והיכולת שלהן להביא פרסום תלויה ביכולתן למשוך צופים. לעומת זאת, פעילות התאגיד מתוקצבת מכוח חוק, והצורך לשווק פרסום דוחק פחות עבורו. התאגיד נמדד בהצלחה שלו להגיע לכמה שיותר אנשים, ללא המגבלה של הצורך לשמר אצלו תקציבי פרסום, ולכן הוא יכול לאפשר לעצמו להפיץ את התוכן שהוא מייצר בכל פלטפורמה שתהיה מוכנה לשדר אותו.

ואכן, עם הקמת תאגיד השידור פנו אנשיו לכל אתרי התוכן הישראליים בהצעה להפיץ באמצעותם תוכן של התאגיד. האתרים הביעו נכונות לעשות זאת, אך הבהירו כי הם מבקשים להציג פרסום על התוכן. בתאגיד הבהירו כי זה לא אפשרי, ושיתוף-הפעולה נגנז. בהמשך קיבל התאגיד בקשה גם מארטימדיה, ששיווקה באותה עת את הפרסום בווידאו של רוב אתרי התוכן הישראליים, לקדם מהלך של הפצת תוכן באתרים - וגם לו הבהיר התאגיד כי לא ניתן יהיה לעשות זאת.

אבל כאמור לפני שנה החל התאגיד לאפשר לגוגל להגיש פרסום על התכנים שלו ביוטיוב. כמקובל, הרווחים על הפרסום התחלקו בין שני הצדדים, כשבחלק היותר גדול (55%) זוכה גוגל. המהלך עורר מיד את זעמם של קשת ורשת, שעבורן - כמו עבור רוב יצרני התוכן בישראל - מהווה גוגל סדין אדום בגלל החלקים שהיא לוקחת מעוגת הפרסום, זאת מבלי להשקיע כלל בתוכן מקומי.

יוטיוב, בארץ ובחו"ל, נחשבת לאחד האיומים המשמעותיים על ערוצי הטלוויזיה המסחרית, בשל הניסיון למצב אותה כתחליף הולם עבורם. יצרני תוכן הווידאו בישראל מקפידים שלא להעלות אליה תוכן מקורי שלהם, ומשתמשים בה אם בכלל אך ורק להפניית הגולשים הדיגיטליים שלהם.

עם הפרסום פנו קשת ורשת למשרד המשפטים, באמצעות עורכי הדין אלעד כהן ונועם בן-עמי ממשרד KRB המייצג את הגופים, בטענה כי שילוב הפרסומות בערוץ היוטיוב של התאגיד מהווה הפרה של חוק השידור הציבורי הישראלי, המסדיר את פעילות התאגיד. קשת ורשת ביקשו ממשרד המשפטים לפעול על-מנת למנוע את ההפרה.

חוק השידור הציבורי נחקק במטרה להקים גוף משדר ציבורי ועצמאי, אשר אינו מושפע מאינטרסים מסחריים. לצורך כך תוקצב תאגיד השידור הישראלי על-ידי המדינה, והותר לו להפיק הכנסה מפרסומות, חסויות והודעות לציבור, אך ורק בהתאם להרשאות הספציפיות שנקבעו בחוק: פרסומות וחסויות מותרות בשידורי הרדיו של התאגיד, ובשידורי הטלוויזיה של התאגיד מותרות לשידור חסויות בלבד.

לעניין שידורי התאגיד ברשת האינטרנט, החוק קובע כי "על התוכן שיספק תאגיד השידור הישראלי על גבי רשת האינטרנט יחולו ההוראות לפי חוק זה החלות על שידורים, בשינויים המחויבים".

במשרד המשפטים לא השתכנעו מיד, ובדיקת הנושא ארכה מספר חודשים. עתה כאמור נחלו קשת ורשת ניצחון על התאגיד, שייאלץ להפסיק לאפשר ליוטיוב את שילוב הפרסום בתכניו. גוגל אומנם איננה מתנה אפשרות להעלאת תוכן ליוטיוב באישור לפרסם עליו תכנים, אבל סביר שהאפשרות לבצע מוניטיזציה משפרת מאוד את החשיפה של הגולשים לתוכן. עם זאת, התאגיד כאמור הוא גוף התוכן היחיד שמאפשר ליוטיוב להשתמש בתכניו, כך שלא מן הנמנע שבמקרה הזה התנהלותם תהיה שונה.

מתאגיד השידור "כאן" נמסר: "אנו לומדים את חוות-הדעת". בקשת וברשת בחרו שלא להגיב לדברים.