בסיוע דיבידנד מהחברה הבת איתקה: קבוצת דלק מחסלת את החוב לבנקים

איתקה, שמפיקה נפט וגז בים הצפוני, תעביר לדלק 100 מיליון דולר לטובת החזר החוב לבנק BNP הצרפתי • בשל צניחת מחירי הנפט, מניית קבוצת דלק קרסה ב-88% מתחילת השנה

יצחק תשובה / צילום: עינת לברון, גלובס
יצחק תשובה / צילום: עינת לברון, גלובס

קבוצת דלק, שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, מתקרבת לפירעון ההלוואה הבנקאית האחרונה שלה. ביום שלישי בבוקר דיווחה הקבוצה כי תקבל מהחברה הבת איתקה דיבידנד של 100 מיליון דולר, שישמש לפירעון חלק מההלוואה שקיבלה בעבר מבנק BNP הצרפתי, אשר יתרתה כיום 137 מיליון דולר.

איתקה, העוסקת בהפקת נפט וגז בים הצפוני, היא החברה שרכשה אשתקד מאגרים וזיכיונות הפקה מחברת שברון האמריקאית תמורת 1.75 מיליארד דולר. לדברי קבוצת דלק, חלוקת הדיבידנד של איתקה אושרה, לאחר שהיא קיבלה לכך את אישור קונסורציום הבנקים של מסגרות האשראי (RBL) שמימנו את רכישת נכסי שברון, ולאחר סיומו המוצלח של תהליך הבחינה מחדש (Redetermination).

במסגרת התהליך אשררו 15 הבנקים המלווים את מסגרות ה-RBL בהיקף של 1.1 מיליארד דולר ואת תחזית מחירי הנפט והגז של איתקה לשנים הקרובות - מה שמעניק משנה תוקף להערכותיה בנוגע לתזרימים הצפויים מפעילותה בשנים הקרובות. "האשרור הוא הבעת אמון משמעותית ברזרבות העתידיות של איתקה, ביכולותיה התפעוליות, בחוסנה הפיננסי ובאסטרטגיית הגידור, וזאת על אף מחירי נפט נמוכים", מסרה קבוצת דלק.

עוד ציינה דלק כי "איתקה ממשיכה לשמור על נזילות איתנה. לפני חלוקת הדיבידנד הנוכחי, מסגרות האשראי החופשיות והבלתי מנוצלות של איתקה עמדו על כ-400 מיליון דולר, כאשר בשנה אחת בלבד הקטינה איתקה את מסגרות ה-RBL המנוצלות, מכ-1.1 מיליארד דולר לכ-700 מיליון דולר".

מאז שהושלמה רכישת נכסי שברון לפני כשנה, חילקה איתקה דיבידנדים בהיקף של 120 מיליון דולר לקבוצת דלק - מה שמשקף תשואת דיבידנד של כ-10% לפי השווי שבו רשומה איתקה בספרים.

מוקדם יותר השנה העריכה קבוצת דלק כי תקבל השנה מאיתקה דיבידנד נמוך יותר, בסכום של כ-50 מיליון דולר בלבד. לדברי עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק, "חלוקת הדיבידנד הנוכחית של איתקה, שהיא פי שלושה מהתחזיות לשנת 2020, מהווה הוכחה ניצחת לנכסים האיכותיים של איתקה ולערך שהחזקה זו מעניקה לקבוצת דלק, וזאת גם בתקופה של תנודתיות רבה במחירי האנרגיה בעולם".

וולס הוסיף כי "הדיבידנד הנוכחי מצטרף לשורה של פעולות מורכבות שביצעה קבוצת דלק בבמהלך החודשים האחרונים, שכללו מימושים בהיקף של כ-3.5 מיליארד שקל, ופירעונות מוקדמים לבנקים ולמחזיקי האג"ח בהיקף מצטבר כולל של יותר מ-2 מיליארד שקל. כל אלה תורמים לחיזוק הנזילות והאיתנות הפיננסית של הקבוצה ומאפשרים לנו להמשיך ולפעול לקראת יציאה מוצלחת מהמשבר בשווקים".

נדרשת להשלים גיוס הון בדצמבר

קבוצת דלק דיווחה בשבוע שעבר על פירעון יתרת חובותיה לבנקים המובטחים בהיקף של כ-340 מיליון שקל, וכתוצאה מכך שחרור משעבוד של החזקותיה בשותפות דלק קידוחים. כעת מדווחת הקבוצה כי גם ההלוואה הבנקאית האחרונה שלה, שמובטחת בשעבוד על 100% ממניות איתקה, קרובה לפירעון.

לדברי החברה, 100 מיליון הדולרים שיתקבלו מאיתקה ישמשו לפירעון חלק מהחוב ל-BNP, שעומד על 137 מיליון דולר. עוד 30 מיליון דולר עתידים להיפרע באמצעות סכום נוסף, שצפוי להתקבל מהעסקה למכירת דלק ישראל.

איתקה במלואה תהיה משועבדת כנגד הלוואה של 7 מיליון דולר בלבד, וזאת כאשר שווייה של איתקה בספרי קבוצת דלק עומד על כ-1.2 מיליארד דולר. במקביל, פועלת קבוצת דלק למימון מחדש של ההחזקה באיתקה, והפירעון המוקדם של מרבית ההלוואה יחזק את החברה מול המלווים ויאפשר מימון מחדש בהיקף גבוה יותר מהמימון הקיים, תוך יצירת תזרים משמעותי לקבוצת דלק.

בתגובה להודעה נסחרו ביום שלישי האג"ח הארוכות של קבוצת דלק בעליות שערים של עד 3%. לחברה חוב בהיקף כולל של כ-5.5 מיליארד שקל (במונחי פארי) למחזיקי האג"ח שלה משבע הסדרות השונות. הסדרה המרכזית, בהיקף של כ-3.1 מיליארד שקל, היא אג"ח ל"א, שנסחרה במחיר של 49 אגורות ולפי תשואת "זבל" שנתית לפדיון של 46%.

מניית קבוצת דלק הגיבה להודעה בעלייה מתונה, וזאת לאחר שמתחילת השנה איבדה מערכה 88% בעקבות הנפילה במחירי הנפט בעולם, שהתחילה בד בבד עם התפשטות מגפת הקורונה והתחדשה בתקופה האחרונה.  

ביום שלישי נסחרה החברה לפי שווי של כ-980 מיליון שקל בלבד, כאשר בעל השליטה תשובה מחזיק ב-55.4% ממניותיה. בהתאם להסכם עם מחזיקי האג"ח, נדרשת דלק להשלים במהלך דצמבר גיוס הון שלישי השנה, בהיקף של לפחות 87 מיליון שקל, לאחר שבשני הגיוסים הקודמים הוזרם לקופתה סכום כולל של 313 מיליון שקל.