משרד הבינוי והשיכון הגיש תלונה במשטרה נגד אלדד פרי

זאת בגין הפרות חוק המכר והבטחת השקעות • קבוצת אלדד פרי בתגובה: "חבל שכך מתנהג רגולטור בישראל מתוך רצון לפרסום אישי"

מארגן קבוצות הרכישה אלדד פרי  / צילום: איל יצהר, גלובס
מארגן קבוצות הרכישה אלדד פרי / צילום: איל יצהר, גלובס

משרד הבינוי והשיכון הגיש, לראשונה, תלונה במשטרה נגד חברת פרי נדל"ן של אלדד פרי בגין הפרות חוק המכר והבטחת השקעות. חוק המכר מטיל אחריות פלילית על נושאי משרה בחברה אשר גבתה כספים מרוכשי דירות מבלי להבטיח את הכספים בהתאם לחוק. מדוברות משרד הבינוי והשיכון נודע כי יש נכונות לסייע לחקירת המשטרה ככל שיידרש, וכי מסמכים רלוונטיים הועברו בעת הגשת התלונה.

בחודש פברואר 2020 פתח ממונה חוק המכר, עמית גריידי, בהליך מינהלי מול חברת פרי נדל"ן בחשד לביצוע עבירות חוק מכר. החשד נגע להיותה של החברה יזמית במסווה של מארגנת קבוצות רכישה. בחודש אוגוסט האחרון קבע הממונה כי החברה הפרה את החוק, ונקבע מולה מתווה לתיקון ליקויים ביחס לתשע קבוצות אותן היא ארגנה.

מתווה תיקון הליקויים של חברת פרי נדל"ן כלל תקציב כספי שיועבר לקבוצות הרכישה לצורך ייעוץ משפטי חיצוני; מינוי נאמן בהסכמה עם נציגות הקבוצות; נספח להסכמי השיתוף המעביר את כלל הזכויות הנוספות אשר טרם התגבשו בפרויקטים לחברי קבוצות הרכישה; העברת הקרקע על שם חברי קבוצות הרכישה או רישום הערות אזהרה על שם חברי קבוצות הרכישה; בפרויקטים בהם טרם נחתם הסכם מימון, ימונה יועץ ייעודי בלתי תלוי למציאת מימון לפרויקט. כמו כן, נקבע כי חברת פרי נדל"ן תשלם עיצום כספי בסך של 800 אלף שקל.

במכתב ששלח השבוע הממונה על חוק המכר לגופי המימון בפרויקטים השונים, ציין הממונה את האחריות שלהם בהתאם לחוק המכר. לדבריו, המטרה היא לגרום לכל הגופים הרלוונטיים לעבוד יחד לצורך הגנה על הרוכשים בפרויקטים של חברת פרי נדל"ן. משרד הבינוי והשיכון הודיע כי יסייע במקביל ברישום הקרקעות על שם חברי הקבוצות, והדבר נקבע כיעד אסטרטגי בדרך להגנה על כספי הרוכשים.

משמעות המהלך האחרון של משרד הבינוי והשיכון היא שהנושא יועבר לטיפול משטרת ישראל, ויוחלט האם יש לפנות לפרקליטות המדינה להגשת כתב אישום נגד מנהלי החברה. יש לציין כי המשטרה בודקת תלונות נוספות אודות התנהלותו של איש העסקים אלדד פרי, הבעלים של קבוצת פרי נדל"ן שבחדלות פירעון. ככל הידוע, טרם הוחלט האם לנהל חקירה פלילית נגד פרי.  

מקבוצת אלדד פרי נמסר בתגובה: "חבל שהממונה על חוק המכר שוב מודיע לנו על הפעולות שהוא נוקט ביחס לחברה באמצעות התקשורת. בחודש אוגוסט האחרון פרסם אותו ממונה הודעה לעיתונות, שבה הוא הודיע שהוא חתם עם החברה על מתווה לתיקון ליקויים בקבוצות, ושעל החברה הוטל קנס כספי בגובה של 800 אלף שקל. עכשיו ללא התראה מוקדמת הוא מחליט באופן, שלדעתנו אינו חוקי, להפוך הליך אזרחי להליך פלילי ללא שימוע. חבל לנו שכך מתנהג רגולטור בישראל מתוך רצון לפרסום אישי ומבלי לכבד את הליך השיקום שבמסגרתו ניתן לתת מענה לליקויים שנמצאו". 

*** חזקת החפות: יודגש כי הליך בדיקת התלונות בעניינו של אלדד פרי הוא בשלב מוקדם מאוד. פרי מכחיש את הטענות נגדו, ועומדת לו חזקת החפות.