עמדות בדיקות הקורונה הוצבו בנתב"ג; משרד הבריאות עדיין לא אישר

עד שמשרד הבריאות יאשר את תחילת הפעילות של עמדות הבדיקות והמעבדות בנתב"ג, הנוסעים ימשיכו לשלם מאות שקלים לבדיקת קורונה • בדיון שיתקיים בשבוע הבא אמורים נציגי המשרד לספק תשובות לתהייה מדוע המעבדות לא פועלות

עמדות בדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: גלובס
עמדות בדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: גלובס

עמדות הבדיקות והמעבדות שהוקמו בנתב"ג כבר מוכנות לתפעול - אלא שהן ממתינות לאישור משרד הבריאות. ב-29 באוקטובר הסתיימה הקמת המעבדות בהתאם למכרז שפורסם בחודש יולי על ידי רשות שדות התעופה. כעת, במסגרת המכרז, מוגדר זמן המתנה של 15 ימים נוספים לאישור להפעלתן על ידי משרד הבריאות. התאריך המסתמן לטקס השקת המעבדות רשמית הוא 9 בנובמבר, בהנחה שעד אז יושלמו האישורים הנדרשים. בינתיים, הנוסעים ימשיכו לשלם מאות שקלים לבדיקת קורונה, ומתווה התיירות הנכנסת שאמור לשלב ביצוע בדיקות לנוחתים לא יושם.

המתחם יאפשר שינוי משמעותי בכל הנוגע לנוסעים ולשבים מחו"ל. ראשית, עוד לפני שייכנס לתוקף נוהל של תיירות נכנסת, הנוסעים הישראלים לחו"ל יוכלו לשלם הרבה פחות על בדיקות קורונה שהם מחויבים לבצע לפני נסיעה, בהתאם למדיניות של מדינות שונות. וכך, במקום לשלם מאות שקלים על בדיקה במסגרת פרטית (כולל קבלת ממצאיה באנגלית), הנוסעים יוכלו להגיע לעמדות הבדיקות בנתב"ג ולשלם 45 שקל על בדיקה שאת ממצאיה יקבלו תוך 14 שעות, או לשלם כ-135 שקל לבדיקה מהירה שאת ממצאיה יקבלו הנבדקים תוך ארבע שעות. את המעבדות תפעיל חברת אומגה, בשיתוף עם בית החולים רמב"ם.

"אנחנו בנובמבר, ומעבדה - אין"

בוועדת הקורונה של הכנסת עלה אמש נושא המעבדות לדיון. יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא-ביטון תהתה מדוע המעבדות לא פועלות, וציינה כי "דווח שהמעבדות בנתב"ג יפעלו באוקטובר והיום אנחנו בנובמבר, ומעבדה - אין". תשובות לשאלות שהעלו הנוכחים בוועדה באשר להפעלת המעבדות ולאופן השימוש בהן לטובת ענף התיירות והתעופה אמור לספק משרד הבריאות בדיוק שיתקיים בשבוע הבא.

בישיבה אמש הציג עו"ד דוד שפרכר, ראש תחום התעופה, תחבורה ותיירות במשרד שיבלת, ממצאים מדאיגים שמציבים את החלטות משרד הבריאות להגדרות של מדינות ירוקות ואדומות בסימן שאלה. עו"ד שפרכר הציג נתונים של ה-ECDC, המרכז האירופי לבקרת מחלות ומניעתן, לפיהם באירופה אין מדינות ירוקות - למעשה רוב המדינות כתומות או אדומות, ולמרות זאת השמיים אינם נסגרים.

עו"ד שפרכר תהה כיצד גובשה הרשימה של המדינות הירוקות של משרד הבריאות. נזכיר כי השבים ממדינות ירוקות פטורים מבידוד, בשעה שמי שחוזר ממדינה אדומה מחויב ב-14 ימי בידוד. בין השאר הוא סיפק את שבדיה כדוגמה למדינה אדומה "מאוד" שגם מוגדרת כאדומה על פי משרד הבריאות, אולם את קפריסין או את יוון שמוגדרות על פי ה-ECDC כמדינה אדומה, משרד הבריאות מגדיר כמדינות ירוקות.

"מה השיקולים לקביעת מדינה ירוקה או אדומה?" תהה שפרכר. "המשרד מסרב לתת הסברים על אופן סיווג מדינות והשפעתו מבחינת בריאות הציבור". שפרכר טוען לפגיעה בציבור באופן ההגדרה הפרטנית למדינות: "המדיניות בקביעת צבע למדינות על ידי כל מדינה בנפרד שגויה. בין היתר בשל העובדה שצבע המדינה משתנה חדשות לבקרים. המתווה ההגיוני היחיד בר ההשמה בישראל הוא מתווה שאינו מבוסס על צבע מדינות, אלא מתייחס לטיפול שווה בין כל נוסע באשר הוא". עוד מבקש שפרכר, לטובת הענף כולו, לקדם את מתווה כניסת אנשי העסקים וכניסת תיירים לישראל.

המתווה לתיירות עסקית נכנסת ממדינות אדומות כבר גובש. מדובר במתווה חמור למדי שירחיק אנשי עסקים - מהשלב שבו הם אמורים לחשוף את סיבת הגעתם ועד לאיסור ללון בבתי מלון או לצאת ממקום הלינה למקומות נוספים מעבר לפגישות העסקיות - וזאת באמצעות רכב יעודי שהמארח יפעיל עבור האורחים. למעשה מדובר באנשי עסקים שייכלאו בישראל למספר ימים. גם למתווה הזה מצפים בוועדת הקורונה לקבל תשובות בדיון שיתקיים בשבוע הבא. 

הצעה לחברות: לרכוש במרוכז בדיקות קורונה מהירות

חברת אומגה כבר פנתה לחברות ולסוכני נסיעות עם הצעה לרכוש במרוכז בדיקות קורונה מהירות שיבוצעו בשדה התעופה. "מעבדת Check2fly היא הזוכה במכרז לבדיקות קורונה לטסים לחו"ל בישראל. המעבדה החדשנית וצוותי הדוגמים שלה פרוסים בשדה התעופה בן גוריון 24/7". ההצעה היא לחברות שמעוניינות "להעניק ללקוחותיהן שירות בדיקה יעיל, מהיר ונוח".

מדובר בבדיקות שמתבצעות בעמדות הסמוכות לטרמינל 3 המועברות במהירות למעבדה הנמצאת בשטח הטרמינל. הנוסעים מקבלים "דרכון רפואי" באנגלית לטיסה.

המחיר המוצע לחברות הוא זה שעל בסיסו זכתה אומגה במכרז, כלומר 135 שקל לבדיקה שממצאיה יתקבלו עד 4 שעות. באופן הזה יוכלו חברות, בהן למשל סוכנויות נסיעות או חברות תעופה להציע לנוסעים דרכם דיל משולב בדיקה (שאת מחירה או את חלקה הן אולי יספגו). הצעות הערך המשולבות כיום בין חברות התעופה ובין מעבדות פרטיות לבדיקת טרום טיסה, מתמחרות את הבדיקות במאות שקלים לכל נוסע.