הקורונה מחייבת קביעת מנגנון פיצוי הדדי בין גרושים כשאחד הצדדים לא עומד בנטל

אישה שמפוטרת מעבודתה ומטפלת בילדים מבוקר עד ערב - חסרת פנאי או משאבים כלכליים לדרוש שינוי מזונות או שינוי הסדרי ראייה

החלטות גירושים / צילום: שאטרסטוק
החלטות גירושים / צילום: שאטרסטוק

בתקופה האחרונה מדינת ישראל מצויה במצוקה אמיתית, עם מאות אלפי מובטלים שמאבדים את מקום עבודתם ויוצאים לחפש את עצמם בשוק העבודה, שבשלב זה לא מספק הזדמנויות, בלשון המעטה. המצב הקשה חושף אמת קשה ומובהקת - שוויון - אין. 60% מתוך מחפשי העבודה הינם נשים, ויתרה מכך, הנתונים הינם מובהקים עוד יותר כאשר מדובר בגילאי ההורות - 25 עד 40. הדבר אינו מפליא, בישראל של 2020. האבות אומנם פעילים בהרבה מבעבר ואולם - עדיין קיימים הבדלים.

בעשור האחרון החל שינוי בבית המשפט לענייני משפחה, כאשר רוחות של שוויון החלו מנשבות - מזונות הופחתו, ומשמורת משותפת הפכה לנורמה. אלא שרוחות אלה לא חלחלו לציבור, ובוודאי לא חלחלו למשק - והמשבר האחרון חושף את אשליית השוויון במערומיה.

צריך לומר זאת בגלוי - לרוב, הנשים הן אלו שמתפקדות במשבר הזה - הדאגה לילדים, סידור עבורם בשעת משבר זו, הקשר מול המורים, החיבורים האינסופיים לזום, ששוב ושוב קורס ומפריע לקיים שגרת עבודה מהבית - כל אלו לרוב רובצים על כתפיהן הרחבות של הנשים. כמובן, שלכל כלל יש יוצאים מן הכלל, ויש אבות מדהימים שנושאים בנטל יחד עם בנות זוגן, או אף יותר מהן - אך אין להסיק מחריגים אלו על הכלל.

נשים גרושות רבות שסיימו את ההליכים במשמורת משותפת או בהסדרי ראייה נרחבים, פעמים רבות אפילו בהסכמה, מתלוננות על היעדר השוויוניות, על היצמדות מילולית להגדרות של הסדרי השהות, על התחמקות מנשיאה משותפת אמיתית בנטל. חלקם אף בחרו לנפוש בחו"ל או להימנע מלשוב ארצה לאחר שהות בחו"ל תוך שימוש במיני תירוצים, כאשר ברור שנשיאה משותפת בנטל - אין.

בעל ואישה אשר משתכרים משכורות דומות אינם בהכרח שווים, כאשר לאחד מהם עבודה יציבה שאינה מוטלת בספק, ולשני אין ודאות ואין יציבות. בעל ואישה אף אינם שווים, כאשר בעת משבר נטל הטיפול בילדים רובץ יותר על כתפי משנהו.

אותם פסקי דין המחלקים את זמני השהות עם הילדים, פעמים רבות מחלקים את הסדרי הראייה בשעות אחר-הצהריים, סופי השבוע והחגים, אך הם אינם עוסקים לרוב - במחלות בגינם הילד אינו פוקד את מוסדות החינוך, בשביתות במוסדות החינוך או בשלל אירועים אחרים הדורשים מההורים לא להגיע לעבודה, על מנת לטפל בילדיהם, כמו משבר הקורונה.

עתה - כאשר האישה קורסת, מפוטרת מעבודתה ומטפלת בילדים מבוקר עד ערב, אין לה לא פנאי ולא משאבים כלכליים לשוב לבית המשפט לענייני משפחה בתביעות לשינוי מזונות או שינוי הסדרי הראייה.

לאור כל זאת, על בית המשפט לענייני משפחה ללמוד מהמשבר הנוכחי, וכאשר נפסקת משמורת משותפת - לעשות כן באופן מהותי, תוך חלוקת כלל הנטל וכלל האחריות הקשורים בטיפול בילדים, ותוך קביעת מנגנון פיצוי הדדי במקרה שאחד הצדדים לא עומד בנטל. במצב זה, ייתכן ומרבית תביעות הסרק למשמורת משותפת שמטרתן התחמקות מתשלום מזונות - לא יצלחו. 

הכותבת היא מומחית לדיני משפחה, צוואות וירושות במשרד סידי עורכי דין