עסק ביום | פיצ'ר

"עשיתי הכול כדי לצמצם נזקים ולהתאים את עצמי לתקופה"

חיים אלוש, בעלי חברת "משוב גרופ" שעורכת כנסים ותערוכות • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

חיים אלוש, בעלים של חברת "משוב גרופ" שעורכת כנסים ותערוכות / צילום: איקי מימון
חיים אלוש, בעלים של חברת "משוב גרופ" שעורכת כנסים ותערוכות / צילום: איקי מימון

"תעשיית הכנסים והתערוכות נפגעה מאד במשבר הקורונה. החברה שלי 'משוב גרופ' והחברות המארגנות תערוכות וכנסים בישראל כדוגמת 'אורטרא' 'מידע כנסים', 'צוות שטיר' ואחרות מקיימות מדי שנה אירועים רבים המושכים אליהם כ-3.5 מיליון מבקרים בשנה מהארץ ומחו"ל. האירועים אותם אנו מארגנים משפיעים באופן ישיר על שוק העבודה. היקף הפעילות הגדול מספק מקומות עבודה ותעסוקה בתחומי מגוונים: תיירות, גרפיקה, מחשוב, אנימציה, במאים, מפיקים, מעצבים, יועצים בתחומים שונים, ניקיון, אחזקה, צוותי הפקה, בינוי ועוד ובכך תורמת להרחבת מעגל המועסקים במשק. ממרץ התעשייה הזאת בהקפאה כמעט מלאה" - כך אומר חיים אלוש, מנכ"ל חברת "משוב גרופ", העורכת כנסים ותערוכות בתחום החקלאות, הגינון ואיכות הסביבה מדי שנה. לאלוש עסק נוסף, ירחון חודשי, המופץ לחקלאים - "משוב חקלאות".

עד המשבר, שליש מהכנסות העסק של אלוש התבסס על העיתון, שליש התבסס על תערוכה שנתית שמתקיימת מזה 29 שנים ברציפות ("אגרו משוב") ועוד שליש מההכנסות היה מבוסס על "ועידת ישראל לחקלאות", שחגגה אשתקד עשור לקיומה.

בראשית המשבר אלוש היה אופטימי לגבי היכולת שלו לקיים את התערוכות השנתיות. "כשהקורונה התחילה להתפשט בעולם האמנתי שזה משהו שיחלוף מהר. עד סוף מאי הייתי בטוח שאוטוטו הכול יעבור, אז לא ביטלתי את התערוכה של יוני עד הרגע האחרון. כל הזמן השוויתי את המצב למצב של מערכות לחימה והפגזות מעזה, שהיה חשש מביטול התערוכה אבל החקלאים הגיעו לתערוכה והכל הסתדר".

ההמשך ידוע. זה לא הסתדר. אלוש: "זה טפח על פני ונאלצתי לבטל את התערוכה של יוני, ושוב באופטימיות קבעתי אותי לספטמבר, אבל היתה תחושה שרוב העבודה היא פול גז בניוטרל. אנשים היו על הגדר ולא סגרו השתתפות וגם אלה שכבר שילמו התחילו לבקש את הכסף חזרה, וכמובן שגם את ספטמבר נאלצתי לבטל".

המשמעות של הביטול הייתה צניחה במחזורים. "ביוני היה מתוכנן מחזור של 1.3 מיליון שקל מהתערוכה, וזה לא קרה".

קיבלת מענקים מהמדינה?
"קיבלתי מענקים אבל כמובן שהם לא פרופורציונליים להפסד. על מרץ-אפריל קיבלתי מענק השתתפות בהוצאות של 30 אלף שקל, ובהמשך עוד 100 אלף שקל, אבל השקים וההוצאות שלי היו על בסיס של הכנסות של 1.3 מיליון, אז 130 אלף שקל שקיבלתי מהמדינה לא כיסו את ההוצאות וההתחייבויות. שלחתי 30% מהעובדים לחל"ת בסגר הראשון, ממרץ עד מאי. החזרתי עובד אחד ועובדת, אבל כשהתחיל הגל השני, אז העובדת יצאה שוב לחל"ת.

"המענק להחזרת עובדים הוא התעללות בבעלי עסקים. החזרתי עובדים וחשבתי שמיד אני מקבל מענק, אבל מסתבר שהקריטריונים לא באמת מאפשרים לקבל את המענק. קיבלתי אולי 10%. זה לא היה 'תחזיר - תקבל', אלא היו גם קריטריונים של צמיחה של העסק. מי יכול לצמוח בתקופה הזאת לפי הקריטריונים שלהם? התנאים לא הגיוניים. בהמשך, גם קבעו במענקים שצריך להראות ירידה של 40% במחזור כדי לקבל מענק, ולא 25%, ולי היתה ירידה של 34%, אז על יולי אוגוסט לא קיבלתי גרוש מהמדינה".

מה דעתך על הטיפול של המדינה במשבר העצמאים?
"המדינה טועה בגדול בהרבה דברים בהתמודדות במשבר. קודם כל בעובדה שהיא מאפשרת לאנשים שכירים שקט ורוגע שיש להם חל"ת עד יוני 2021. יש עובדים שיוצאים ממקום העבודה כי הם מקנאים בחברים שלהם שיושבים בבית ומקבלים שכר על לעשות כלום. זה לא רק טעות של המדינה. גם העובדים צריכים למצוא את מקומם. הם צריכים להיכנס מתחת לאלונקה ולסייע למעסיקים שלהם לשרוד, כי אם המעסיק לא ישרוד לא יהיה להם לאן לחזור.

"מה שלא מבינים בממשלה זה שיש עובדים שכבר לא יחזרו לעסק ממנו הם יצאו. יש לי עובד שעשה הסבה לנהג מונית. הוא כבר לא יחזור לעסק.

"כוח האדם מאוד חשוב והמדינה מפרקת כרגע את העסקים מההון האנושי שלהם. אם היו מיישמים את 'המודל הגרמני' היה לעסקים יותר אפשרות לשמר את העובדים. מחר עסקים ירצו לפתוח אבל רוב העובדים לא יהיו איתם".

אבל אלוש, העצמאי מספטמבר 1987, לא נותן למשבר הקורונה לשבור אותו. להיפך, הוא חיפש איך לצמוח מתוך המשבר. "אני בקבוצת ווטסאפ של התעשייה וכולם בהמתנה. לא יודעים מה יהיה, אז מחכים. אני לא נכנסתי למשחק הזה. להיפך, חשבתי איפה אני יכול להשתפר ולשנות כדי להצליח גם בתקופה הזאת. אז הגברתי את קצב הוצאת העיתון, והתחלתי להוציא שני עיתונים נוספים - "משקים ועסקים" ו"חי בענף", שכל אחד מותאם לענף ולצרכי התקופה. הירחון שלנו מאוד ממוצב והחקלאים אוהבים אותנו, ולכן עסקים שפונים לחקלאים קונים בו שטחי פרסום. המפרסמים נותנים בנו אמון. בתקופה האחרונה הכפלנו את מחזור המכירות. עשיתי הכל כדי לצמצם נזקים ולהתאים את עצמי לתקופה".

נשמע שאתה במצב טוב.
"המצב של כולם קשה מאוד, אבל זה לא נכון למדינה, לתושבים שלה ולעסקים לשבת ולחכות שהקורונה תחלוף. כל אחד מאתנו צריך לנצח עם מה שיש, וזה מה שאני עושה. המדינה, העסקים, העובדים - כולם צריכים לעשות מאמץ לחיות את החיים בתנאים הקיימים, כי הקורונה כאן. אי אפשר לחכות לחיסון או שהקורונה תיעלם.

"פעם היתה פרסומת שאמרו בה 'מה לעשות? לעשות'. זו הסיסמא שלי. תמיד יש אתגרים. תמיד קשה. גם בשגרה היום-יום לא פשוט לאנשי עסקים, אבל אין אפשרות להרים ידיים. צריך לחשוב איך פועלים וחיים בתנאים הקיימים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il