מי מונע את קידום החוק להקפאת שכר חברי הכנסת? תלוי את מי שואלים

לפני כחודש הניח שר האוצר על שולחן הכנסת את החוק להפחתת שכר הבכירים, ביניהם הח"כים, אבל בגלל הקיפאון הפוליטי והעימותים בין הליכוד לכחול לבן - החוק תקוע

שר המשפטים, אבי ניסנקורן  / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר המשפטים, אבי ניסנקורן / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

החוק להפחתת שכר הח"כים שהניח שר האוצר ישראל כ"ץ על שולחן מזכירות הממשלה לפני חודש, עדיין מחכה לאישור כחול לבן כדי להתקדם בחקיקה ולצאת מכוח ההבטחות אל פועל הקיזוזים. לפי החוק "הפחתת שכר נושאי משרה", שיצא לדרך על רקע מגפת הקורונה, שכרם של השרים וחברי הכנסת וכן שופטים, דיינים, מבקר המדינה, נגיד בנק ישראל ועוד יקוצץ ב-10% וכן לא יתעדכן השכר בינואר הקרוב, זאת בתוקף הוראת שעה לשנת 2021 בלבד. בתחילת הדרך בכחול לבן ובליכוד בירכו על החוק, אך מתברר שלא רק מינויים במחלוקת תקועים בממשלת האחדות אלא גם חוקים בקונצנזוס.

במקרה של הצעת החוק לקיזוז שכר הח"כים השעון מתקתק. היא צריכה לעבור לפני שהממשלה מתפזרת וכן לפני חודש ינואר 2021, אז אמור לזנק שכרם באופן חד. עם קבלת החוק עתידים להיחסך כ-70 מיליון שקל לקופת המדינה, אך מעבר לכך מדובר בדוגמה אישית להשתתפות בנטל של בכירי המדינה עם אזרחיה בזמן המגפה ששיתקה את הכלכלה.

למה? ככה, כי הוא יכול

השבוע הודיע יו"ר ימינה נפתלי בנט כי הוא מבקש ששכרו לא יתעדכן בינואר 2021, תקף את הממשלה על אוזלת היד שלה בנידון, והציף את הדיון מחדש על החוק הנעלם. "לפני חודש הבטיחו שר האוצר וראש הממשלה שיקצצו מיד בשכר השרים והח"כים. זכו בכותרות ובפועל מעלים את שכר הח"כים. איזה ניתוק", צייץ בנט. גם חברת הכנסת מיקי חיימוביץ הודיעה שתוותר על ההעלאה בשכרה ב-2021. כ"ץ תורם עשרה אחוזים משכרו, כיוון שכשר אינו יכול להחליט על קיזוז שכר, בניגוד לחברי כנסת.

מאז פנייתנו בנושא לשתי המפלגות קיבלנו בעיקר חילופי האשמות הדדיים בנוגע לסיבה שהחוק תקוע. השר היוזם כ"ץ אמר ל"גלובס" כי "לצערי בגלל ויכוחים פוליטים כחול לבן מונעת ממני לאשר את החוק בממשלה. אני נאבק על זה, אני אומר להם זה לא קשור לוויכוחים פוליטים זה חוק קורונה, זאת דוגמה אישית וערבות הדדית".

עוד אמר כ"ץ כי "קיבלתי את הסכמת הממשלה להעביר את החוק ואני רוצה להעביר אותו. אחרי שנסיים את הדוגמה האישית הזאת אני חוזר להסתדרות. לא ויתרתי ולא הרפיתי מזה". בשידור בדף הפייסבוק שלו גם הפנה אצבע מאשימה כלפי שר המשפטים מטעם כחול לבן אבי ניסנקורן ואמר "החוק להפחתת שכר - שר המשפטים בולם אותו. למה? ככה, כי הוא יכול".

בכחול לבן לא הכחישו כי החוק לא עולה לאישור הממשלה בגלל וטו שלהם, אך טענו כי מדובר בסל רחב של חוקים שהליכוד בולם את קידומם במקביל. בין היתר מנו בכחול לבן את החוק להחמרת הענישה נגד מתעללים בפעוטות, חוק להגדלת הפיצוי לגילויי אפליה, חוק לפריסת סיבי אינטרנט מתקדמים בפריפריה, חוק לעדכון הגנת הפרטיות לעידן האינטרנט ואת החוק להסדרת תנאי ההעסקה לאנשים עם מוגבלות שעובדים בשוק החופשי, ותהו "האם אלה חוקים פחות חשובים מהחוק החיובי של שר האוצר?"

בליכוד לא נשארו חייבים ושיגרו רשימת חוקים משלהם, בעיקר משפטיים, שתקועה בממשלה לצד מינוי החשב הכללי במשרד האוצר ועוד.

חוק פרטי זו לא אופציה

מאזן האימה הפוליטי המתמשך בין הליכוד לכחול לבן, ואם אפשר לדייק בין נתניהו לניסנקורן, יצר שיתוק ממשלתי רחב - החל ממינוי בכירים, דרך החלטת הליכוד למנוע קידום תקציב 2021 וכלה בהצעות חוק שמונחות על שולחן הממשלה וועדת שרים לחקיקה. ישראל לפני הכול היא אולי כסיסמת בחירות בפועל כל צד נאחז בתירוצים שלו כדי להסביר למה שום הליך לא מתקדם בכיוון הנכון. "הרעיון של ממשלת אחדות הוא תמיד טוב, לוותר על האגו ולסייע לציבור, אבל אם זה הופך לממשלת שיתוק אין טעם לקיום הממשלה", אמר כ"ץ השבוע. מאחורי הקלעים מסכימים איתו גם חלק מבכירי כחול לבן.

"אם לא יודעים לעבוד ביחד הולכים לבחירות", אמר אחד השרים מכחול לבן השבוע. "משרדים שתלויים בחקיקה, בכנסת ובשר האוצר תקועים. אי אפשר להניע כלום במשרדים שהם לא רגולטורים ואין מינויים". שעון החול, 

כששאלנו את כ"ץ מדוע לא לקדם את החוק במסלול של חוק פרטי וכך להתגבר על הווטו של כחול לבן, הוא אמר כי מדובר בחוק רגיש עם השפעה על מגזרים אחרים ולכן נדרש להעביר אותו בהסכמה רחבה בממשלה. לעומת זאת, שרים אחרים שמבקשים לצאת מהשיתוק הממשלתי, כבר מוצאים דרכים יצירתיות להעביר את התוכניות שנתקעו בצנרת. כך פועל בין היתר השר יועז הנדל, שניסה לקדם את חוק הסיבים האופטיים בממשלה חודשים ארוכים ללא הצלחה והחל לפרוש את הסיבים בפריפריה גם בלעדיו.

ובינתיים כשחוק קיזוז שכר הבכירים תקוע, יכולים חברי כנסת נוספים לפעול להקפאת העלאת שכרם במסלול הרגיל דרך חשבות הכנסת ולמנוע עלייה צפויה בשכרם בחודש ינואר הקרוב של כמה אלפי שקלים כדי להזדהות עם האזרח בקצה. בינתיים מלחמות כחול לבן הליכוד והשיתוק האוחז בממשלה צפויים רק להסלים, ואיתם גם התירוצים - ככל שנתקרב לחודש דצמבר ולמועד הנקוב בחוק לפיזור הכנסת.