גמזו על ההחלטה לפתוח את החנויות למרות העלייה בתחלואה: "הרע במיעוטו"

בתדרוך בנושא המאבק בקורונה אמר פרויקטור הקורונה היוצא פרופ' רוני גמזו כי "לא צריך כרגע לחזור אחורה בהקלות. גני ילדים, מגזר פרטי, א-ד, וחנויות הרחוב ביום ראשון הקרוב, אלו דברים בסיסיים לחיי יום יום וצריך לאזן רפואה וכלכלה" • גמזו התריע בפני התפרצות מחודשת בחברה הערבית

פרופ' רוני גמזו במהלך ביקור ב"שיבא" / צילום: לע"מ
פרופ' רוני גמזו במהלך ביקור ב"שיבא" / צילום: לע"מ

על רקע החלטת הקבינט לפתוח את חנויות הרחוב ובלימת מגמת הירידה בתחלואה, פרוייקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו ערך היום (ה') תדרוך בנושא המאבק בקורונה, במסגרתו אמר כי ישנה התייצבות על כ-600-700 מקרי תחלואה ביום, בעוד מגמת הירידה נעצרה. לדברי גמזו, "יש התפרצות בחברה הערבית, יש לנו סגר כבר עשרה ימים על מג'דל שאמס ומסעדה. אנחנו מעלים את הקריטריונים וזה מכניס עוד כמה ערים לסגר. מדובר ב'תחלואה עוברת' שמדלגת בין היישובים".

לפי גמזו, עם החזרה לפתיחת מערכת החינוך, התחלנו לראות עלייה הדרגתית במקדם ההדבקה. במתווה פתיחת מערכת לדבריו ישנו כרגע מעצור, והוא אינו יודע מה הפתרון לכך. לדבריו, "אנחנו מנסים למצוא פתרון שיהיה מוסכם על כולם, כולל פתרון הנוגע לסוגיית הצהרונים. זה מחייב המשך דיון. בכל הקשור לשאר מערכת החינוך - אנחנו דנים על דרכים שבהן יהיה ניתן להמשיך את הלימודים לא רק בהוראה מרחוק. אנחנו רוצים לעשות זאת בזהירות, בייחוד כשידוע שהמתווה הרגיל במבוי סתום".

גמזו אמר כי ההחלטה לפתוח את חנויות הרחוב למרות העלייה בתחלואה הינה "הרע במיעוטו", שכן " לא צריך כרגע לחזור אחורה בהקלות. גני ילדים, מגזר פרטי, א-ד, וחנויות הרחוב ביום ראשון הקרוב, אלו דברים בסיסיים לחיי יום יום וצריך לאזן רפואה וכלכלה. אנחנו צריכים להמשיך להוריד את ה-R בכל אמצעי אחר. אנחנו חושבים על איך להוריד את ה-R בלי להגביל את החיים האזרחיים.

בשבוע הבא אמנם ייכנס לתפקידו כפרוייקטור פרופ' נחמן אש, אך לדברי גמזו, כבר בשבוע הבא תובא לאישור הממשלה תוכנית הרמזור במתכונתה החדשה, באופן שבו יתומרצו ראשי ערים להעלות את מספר הבדיקות בשטחן. לדבריו, "אנחנו משנים את המעבר בין הצבעים, כי היקף התחלואה נמוך יותר מהתקופה שבה קבענו את תוכנית הרמזור. נביא את זה לאישור הממשלה בשבוע הבא, ואנחנו מכוונים את החזרת הרמזור ב-15 בנובמבר או שבוע לאחר מכן. אם אנחנו רוצים שת שיתוף הפעולה של הרשויות, הן צריכות לראות שיש תמורה בעד האגרה. צריך לחזור לרמזור בעוד שבוע עשרה ימים, גם מכיוון שהוא נותן דרך לנהל שיח עם ראשי רשויות, ולתת כל הזמן דרך לנהל את זה במשותף".

בפתחו של החורף, ביקש גמזו מהאזרחים לאמץ דפוסי התנהלות חדשים ולהימנע מסגירת חלונות בבתים ובמקומות עבודה. לדבריו, "החורף הגיע. תחממו את החדר, עם חלון פתוח. תלמדו לחיות עם חלונות ואוורור יותר גבוה. מה שהייתם רגילים - להצטופף ולסגור הכל - בעידן קורונה, חלונות יותר פתוחים בכל המקומות. תדאגו לאוורור. כמובן שצריך גם להקפיד להתחסן מפני שפעת".