צ'ק אין | פיצ'ר

הכירו את רואנדה: היעד הירוק האחרון הרלוונטי לתייר הישראלי

רשימת המדינות הירוקות הולכת ונסגרת, ואופציית היעדים נטולי הבידוד עבור הישראלים מצטמצמת, אך עדיין נותרה לנו רואנדה • אז מה המדינה האפריקאית מציעה לתייר הישראלי, ומה צריך לדעת לפני הביקור בה?

שיט ברואנדה / צילום: שלמה כרמל, עולם אחר
שיט ברואנדה / צילום: שלמה כרמל, עולם אחר

"יצאנו לביקור במדינה הירוקה האחרונה וגילינו את היעד המרגש של העשור. לא האמנו שאנחנו נמצאים באפריקה, הנופים כאילו הושאלו משוויץ, הסדר והארגון מגרמניה", כך מתאר עומר כרמל מנכ"ל "עולם אחר" אחרי שחזר מביקור ברואנדה בשבוע שעבר.

ככל שרשימת המדינות הירוקות הולכת ונסגרת אופציית היעדים ללא בידוד בהלוך ובחזור עבור התייר הישראלי עשויה לגלות לנו יעדים שלא חשבנו עליהם. יוון צפויה להיכלל בימים הקרובים ברשימת המדינות האדומות ולמעשה נותרה לנו רואנדה.

ישראייר כבר הכריזה על השקת טיסות ישירות מנתב"ג (מה-26.11 בתדירות של טיסה שבועית) במחיר שמתחיל ב-400 דולר.

לטובת מי שחייב להרגיש חו"ל ומתעניין לדעת מה מזמן לו אחד היעדים האחרונים שנותרו רלוונטיים עבור הישראלים, הכירו את רואנדה.

נוף חריג לאפריקה במרחק מרחק של 5-6 שעות (משתנה בכל כיוון) טיסה מת"א

"רואנדה שמתגאה באוכלוסיית אחרוני גורילות ההרים בעולם, בשימפנזים, ביערות גשם, באגמים מוקפים גבעות ירוקות ואפילו בשמורת סוואנה גדולה היא יעד שמתאים לכל חובב טבע", אומר כרמל. "תוסיפי לזה ארגון מופתי והתאמה לעידן הקורונה, אין סוף פעילויות לכל המשפחה, עיר בירה (קיגאלי) שמזכירה עיר אירופאית וקיבלת מתכון לטבע פראי אפריקני בעטיפה אירופאית".

הביקור ברואנדה עבור כרמל שמכיר היטב את אפריקה הגיע רק כאשר התברר שמדובר ביעד ירוק. כרמל טס עם ציפיות לפגוש מציאות אחת והוא פגש אחרת "מהרגע שיוצאים משדה התעופה רואים אופנוענים רוכבים עם קסדות שכבר אתה מבין שזה נוף חריג באפריקה, הכול כל כך נקי ואסתטי - מהעיר ועד הכפרים והכול מתוקתק. לא ציפינו למצוא כזה יעד ולא האמנו שאנחנו נמצאים בכלל באפריקה. רואנדה מכנה את עצמה כארץ אלף הגבעות, אבל בפועל מדובר בהרים, הנופים דרמטיים ויפים, אגמים, גבעות ירוקות, גידולי תה, אגמים ומה לא".

כרמל מדגיש כי אפשר לטייל ברואנדה גם במסגרת עצמאית כולל נהיגה ברכב שכור (הנהיגה בצד ימין) כאשר מגיעים עם תוכנית מובנית מראש. את יתרונות ההדרכה הוא מציג גם לטובת ההיכרות עם המנטליות המקומית. לדבריו מדובר במדינה צפופה ומשופעת בשדות ובטבע. עוד הוא מציין כי התחושה היא שמדובר במדינה מאוד בטוחה "מרגישים את זה כבר בשדה התעופה ורואים הרבה משטרות בכל מקום. זו משטרה שלא תעצור אותך כדי לבקש כסף אלא שהיא אחראית על הסדר. לתיירים זה מעניק תחושת ביטחון. בימים אלה יש עוצר לילי מהשעה 22:00".

רואנדה היא מדינה קטנה יחסית (גודלה דומה לישראל). היא ממוקמת במרכז אפריקה והיא מונה אוכלוסיה של כ-13 מיליון איש ואישה. רואנדה היא מדינה משוונית הגובלת באוגנדה, בורונדי, קונגו וטנזניה. מספר התיירים המבקרים במדינה עמד ב-2019 על כמיליון. נזכיר כי לפני פחות משנה רואנדה אייר אף השיקה טיסה ישירה לתל אביב מקיגאלי - קו שלא הספיק לפעול זמן רב ונעצר בלב משבר הקורונה.

הטיסה מתל אביב נמשכת 5-6 שעות. הדר שוהם נציגת נתור ברואנדה מסבירה כי מזג האוויר ברואנדה הוא טרופי והוא נע בין 24-27 מעלות כל השנה. לדבריה, מבחינת המחירים לתיירים אפשר למצוא ארוחת צהריים/ערב במסעדה ברמה גבוהה (אוכל, צרפתי, הודי, יפני וכד') בכ-10-20 דולר לאדם. ארוחה מקומית תעלה כ-5 דולר. בקבוק בירה יעלה כדולר וקפה בבית קפה יעלה כ-3 דולר. באשר למחירי הלינה מספרת שוהם כי קיים מנעד מחירים גדול "ממלונות במחיר של 40 דולר ללילה ועד מלונות פאר ב-2,000 דולר ללילה (באזור הגורילות ויער הגשם). הממוצע למלון ברמה של 4 כוכבים הוא כ-100 דולר לאדם. המחיר לפעילויות לתייר ינוע בין 10 ל-100 דולר למשל לשיט עם דייגים, טרקים , שייט באגמים, סיורים במטעי תה וקפה".

אגם קיוו, רואנדה / צילום: שלמה כרמל, עולם אחר
 אגם קיוו, רואנדה / צילום: שלמה כרמל, עולם אחר

ויש גם אטרקציות

ויש גם אטרקציות, שאפשר לכנות ה-אטרקציות שהן בהחלט לא זולות: שהיה של שעה עם גורילות תעלה 1,500 דולר, ביקור משפחה של שימפנזים בטבע יעלה 150 דולר. כרמל מסביר כ"מדיניות שימור הטבע היא מאוד קפדנית. יש הגבלה על מספר המבקרים היומי לגורילות ולשימפנזים ובימי הקורונה ההקפדה אף עולה מדרגה".

נקבת גורילת הרים / צילום: שלמה כרמל, עולם אחר
 נקבת גורילת הרים / צילום: שלמה כרמל, עולם אחר

יש לקחת בחשבון שכל הנוחתים ברואנדה עוברים בדיקה לאחר הנחיתה בנוסף, לבדיקה שנעשתה מראש בארץ (עד 72 שעות לפני הטיסה). תוצאה מתקבלת עד 24 שעות והשהות עד אז היא במלון מתוך רשימת מלונות שמוצגת בטופס שכל תייר חייב למלא מראש. את הגורילות אפשר לבקר רק בטווח של שלושה ימים לאחר הבדיקה ולא לאחר מכן. זה לא נגמר - בדיקת קורונה נוספת יש לעשות לפני עזיבת המדינה בטווח של עד 48 שעות לפני הטיסה שממריאה מרואנדה. באשר לעטיית מסכות אומר כרמל כי המסכות נמצאות בכל מקום "תראי כפרית עם עצי הסקה על הראש עם מסכה רב פעמית על הפנים".

אגם קיוו, רואנדה / צילום: שלמה כרמל, עולם אחר
 אגם קיוו, רואנדה / צילום: שלמה כרמל, עולם אחר

הצצה על תפריט הטיולים המאורגנים כוללת כמובן שהייה עם גורילות ביערות גשם, הליכה על גשרים תלויים ומפגש עם שימפנזים ומיני קופים נוספים בלב הג'ונגל. אתרים נוספים שמוזכרים עבור התיירים כוללים את מוזיאון רצח העם בקיגאלי בכדי ללמוד על ההיסטוריה של המדינה שהכריזה על עצמאות ב-1962. המוזיאון ממוקם בבירה קיגאלי. "יש לקחת בחשבון שמדובר בביקור קשה ואמוציונלי", אומר כרמל, "עם כל העבר הנוראי שלה זו מדינה משאירה אבק למדינות השכנות שלה. הנשיא שמכהן 25 שנה ביטל את ההפרדה לשבטים, כולם עם אחד, כולם רואנדים".

גור גורילת הרים / צילום: שלמה כרמל, עולם אחר
 גור גורילת הרים / צילום: שלמה כרמל, עולם אחר

ההמלצות כוללות גם ביקור באגם קיוו, מהגדולים שבאגמי אפריקה שחלקו עובר גם ברואנדה, הפארק הלאומי אקגרה Akagera המשופעת באגמים שניתן לשוט בהם, יערות גשם וג'ונגלים. גידולי תה, כולל ביקור במפעלי תה, בקיונזה אפשר לבקר בקואופרטיב הנשים לגידול קפה שקנה לו שם עולמי, עוד מומלץ לבקר בפארק וולקנו בצפון מערב רואנדה המקיף חמישה משמונה הרי געש בהרי וירונגה.