גפני: אקדם בוועדת הכספים את הקפאת שכר הבכירים לאחר שיאושר ביטול תוספת השכר לחה"כ

יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ איתן גינזבורג, יעלה מחר לדיון בוועדה הצעת חוק לביטול תוספת השכר הצפויה לחברי הכנסת בינואר 2021 • הצעה רחבה יותר של שר האוצר, שעוסקת גם בשכר של בכירים נוספים במגזר הציבורי, תקועה בשל מחלוקת בין הליכוד וכחול לבן

פתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת
פתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת

בזמן שאפיק קידום החוקים בהסכמה בממשלה תקוע, בכנסת ינסו לקדם את החוק לקיצוץ שכר הבכירים בשני אפיקים מקבילים. ביוזמה של יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), תעלה מחר לדיון בוועדה הצעת חוק לביטול תוספת השכר הצפויה לחברי הכנסת בינואר 2021. זאת בזמן ששר המשפטים אבי ניסנקורן תוקע בממשלה אישור הצעת חוק דומה של שר האוצר ישראל כ"ץ בטענה שהליכוד בולם חוקים אחרים של כחול לבן במקביל.

הפער בין הצעת החוק הממשלתית לזו שתעלה בוועדה מחר הוא בכך שהצעת החוק של כ"ץ נוגעת לשכר הבכירים במשק בכלל, וכוללת לצד בלימת עדכון השכר בינואר גם על קיצוץ של 10%, בעוד שהצעת החוק של גינזבורג צנועה יותר ועוסקת בבלימת עליית שכר חברי הכנסת בלבד. זאת משום שסמכות הוועדה ברשותו לדון רק בעדכון שכר חברי הכנסת ולא יתר הבכירים במגזר הציבורי, כמו שרים ושופטים.

זוכה בתמיכה באופוזיציה

הצעת החוק של גינזבורג קיבלה מאחורי הקלעים את תמיכתם של חלק מחברי האופוזיציה היושבים בוועדת הכנסת והיא צפויה לעבור מחר גם אם הליכוד יחליט להתנגד לה בסופו של דבר. בכחול לבן מקווים שזו תהיה הדרך להניע לפחות חלק מהתהליך בוועדה שבשליטתם בכנסת, בזמן שהממשלה לא מצליחה לתפקד.

במקביל פנו בכחול לבן ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שידון בהקפאת העלאת שכר השרים והשופטים - החלטה שנמצאת בתחום סמכות הוועדה. לפני כשבועיים נעשתה פנייה דומה לגפני מטעמו של ח"כ שלמה קרעי מהליכוד, אולם הוא טרם נענה בחיוב.

י"ר ועדת הכספים משה גפני אמר ל"גלובס": אקדם את הקפאת שכר השרים והשופטים בוועדה מיד לאחר אישור החוק להקפאת עליית שכר הח"כים לקריאה ראשונה בוועדת כנסת". מחר (ב') בבוקר צפויה לעלות הצעת החוק לדיון בוועדת הכנסת והיא צפויה לעבור גם בתמיכת חלק מחברי האופוזיציה, שהביעו תמיכה בהקפאת העלאת שכרם בינואר הקרוב.

מדובר בהתקדמות משמעותית של המהלך הכפול בכנסת שהחל להניע ח"כ גינזבורג לאחר שהחוק הממשלתי בנושא נתקע בממשלה בוויכוחים בין כחול לבן לליכוד.

הבוקר אמר ח"כ שלמה קרעי כי "כבר לפני מספר חודשים יזמתי הצעת חוק שקובעת כי השכר הממוצע במשק לצורך עדכון שכר בכירי המגזר הציבורי, יכלול את שכר המובטלים, כך שתבוטל עליית השכר הצפויה ואף תהפוך לירידת שכר של כ-5%, לח"כים, לשופטים, למקבלי פנסיות תקציביות גבוהות ועוד. כאלף נושאי משרה בכירים במגזר הציבורי".

לדבריו הצעת החוק שמובאת מחר היא "אחיזת עיניים של כחול לבן, שחוששת לגעת בשכר של בכירים אחרים במגזר הציבורי, בשעה כלכלית קשה זו. כך למשל, עדכון שכר שופטי העליון לא מטופל בהצעת החוק הזו וצפוי לעלות בלמעלה מ-10 אלף שקל לחודש לכל אחד ואחת מהם".

ח"כ גינזבורג אמר היום בהתייחס להצעת החוק שלו כי "אין זה סביר ואין זה ראוי, שחברי הכנסת יקבלו העלאת שכר בזמן שהחברה הישראלית מצויה במשבר כלכלי וחברתי בסדר גודל שכזה. כנבחרי ציבור, מחובתנו להוות דוגמה ולבטל את התוספת הצפויה, שממילא אינה סבירה ואינה פרופורציונאלית, והיא מושפעת מנתוני אבטלה חריגים. חברי סיעת כחול לבן, שמאז תחילת משבר הקורונה תורמים בכל חודש משכרם באופן וולונטרי, יתמכו בהצעת החוק ואני סמוך ובטוח שהיא תזכה לתמיכה רחבה גם של יתר חברי הכנסת".

מטעמו של שר האוצר כ"ץ לא נמסרה תגובה.