"השווקים היו כנראה עולים כמעט בכל תוצאה, בתגובה להיווצרות ודאות כלשהי"

המשקיעים לא המתינו לתוצאות הסופיות בבחירות בארה"ב כדי לשלוח את השווקים כלפי מעלה, והאנליסטים תמימי דעים: אין לכך קשר דווקא להתממשות תסריט כזה או אחר

סוחר מחוץ לוול סטריט, ניו יורק / צילום: רויטרס
סוחר מחוץ לוול סטריט, ניו יורק / צילום: רויטרס

לאחר חוסר הוודאות שנרשמה לקראת מועד הבחירות לנשיאות בארה"ב, וחששות שעלו ממהלכים משפטיים אפשריים שינקוט הנשיא המכהן, דונלד טראמפ, המשקיעים כך נראה, לא המתינו לתוצאות הסופיות כדי לשלוח את השווקים למעלה.

עוד לפני סוף השבוע האחרון, שבמהלכו נודעו התוצאות הכמעט סופיות בבחירות לנשיאות בארה"ב, שלפיהן מועמד המפלגה הדמוקרטית, ג'ו ביידן, נמצא בדרכו לבית הלבן, הבורסות בארה"ב סיכמו שבוע מסחר מוצלח במיוחד, שבסיכומו קפץ מדד S&P 500 ביותר מ-7%, ומדד הנאסד"ק, המוטה למניות טכנולוגיה, זינק בכ-9%. גם הבורסה בת"א נהנתה משבוע מסחר מוצלח, עם טיפוס של יותר מ-3% במדד הדגל - ת"א 35.

במבט קדימה, המשקיעים ימשיכו לעקוב בעיקר אחר הנתונים הכלכליים בארה"ב וברחבי הגלובוס, כדי לקבוע את כיוון השווקים בהמשך, ובשלב הנוכחי גם האנליסטים והכלכלנים משתדלים להקרין אופטימיות.

"עזיבת טראמפ מורידה סיכונים"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב דש מציין שתי סיבות עיקריות לראייתו, לעליות השערים.

לדבריו, "השווקים היו כנראה עולים כמעט בכל תוצאה בתגובה להיווצרות ודאות כלשהי, ולא בגלל שהתממש תסריט רצוי מבחינתם", ונוסף על כך הוא מציין, כי "עזיבתו של טראמפ מורידה משמעותית סיכונים לכלכלה מחוץ לארה"ב. זאת סיבה לא מבוטלת לחגיגה בשווקים".

עוד לפי זבז'ינסקי, "כדי להצדיק עליות חדות הועלו הסברים רבים, החל מהטענה שהסנאט ימנע העלאת מסים של הנשיא הדמוקרטי ועד שהפד יצטרך כעת להגביר תמריצים".

יחד עם זאת, לפי זבז'ינסקי, "נשיא דמוקרטי עם סנאט רפובליקאי (לא סופי) זה המתכון לקשיים בדרך לאישור תוכנית תמריצים משמעותית. גם סיכון של אי-העברת שלטון 'בדרכי שלום', שממנו חששו השווקים, עלול להתממש".

עוד בצד הסיכונים, זבז'ינסקי מוסיף כי הם "לא נעלמו. הסיכון העיקרי הוא של אי-אישור תמריצים פיסקאליים או תמריצים קטנים מדי", אולם, לדבריו, "לצד הקשיים הפוליטיים בדרך לאישור התמריצים יש כמה גורמים 'מקילים'. ייתכן שיושג הסכם על התמריצים עוד לפני תחילת כהונתו של הנשיא החדש".

"עדיין יכולה להתעורר תנודתיות"

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי סבור, כי "השקט היחסי ברחובות, למרות בחירות כה טעונות, תרם לכך שהתנודתיות בשווקים הפיננסיים נותרה נמוכה, אך קבוצת טראמפ עוד יכולה לשלוף 'שפנים מהכובע' בחודשיים הבאים, ולעורר את התנודתיות, שכבר פחתה, בשווקים. הנשיא טראמפ מפעיל מהלכים משפטיים ואחרים סביב טענותיו לגבי הונאת בחירות, וייתכן שהתנהלותו עד 20 בינואר תתאפיין במהלכים חריפים שונים".

עוד מוסיף בפמן, כי "מכיוון שהרפובליקאים עדיין ישלטו במידה רבה בסנאט, ולדמוקרטיים לא יהיה 'רוב מוחץ', מרבית התוכניות של ביידן, שפורסמו לפני הבחירות, לא יתרוממו", והוא מעריך, כי "גם תחת ממשל ביידן, יחסי ארה"ב וסין יישארו מתוחים".

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות פסגות, ציין כי "במסגרת תחושת החזרה לשפיות אנו חוזרים גם למצב עולם שבו יש פחות הפתעות וקל יותר להעריך כיצד תתנהל המדיניות הכלכלית של הממשל האמריקאי. מכיוון שביידן ייאלץ כנראה להסתדר עם סנאט שנותר בשליטה רפובליקאית, סביר להניח שהתוכנית הכלכלית הגרנדיוזית של הדמוקרטים לא תצא לפועל. עם זאת, אנו עדיין מעריכים שביידן יצליח ליישם תוכנית שמקובלת על שתי המפלגות כבר עם כניסתו לתפקיד, כלומר בסוף ינואר".

עוד העריכו בפסגות, כי "ביידן ישאף ליישם את המדיניות שלו הן בצד הרגולטורי והן בצד של יחסי הסחר של ארה"ב עם העולם. ביידן יפעל כנראה מצד אחד לשקם את יחסי הסחר של ארה"ב עם אירופה, הודו ויפן, ומצד שני להמשיך לייצר לחצים על סין על מנת להקשות עליה ככל שניתן להגשים את שאיפתה להפוך למעצמה טכנולוגית".

"העליות נתמכו גם בנתונים כלכליים"

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון ציינו, כי "שילוב של ביידן בתור נשיא עם סנאט רפובליקאי נתפס כחיובי", וכי "העליות בשווקים גם נתמכו על-ידי נתונים כלכליים חיוביים, כולל נתוני תעסוקה ומדדי מנהלי הרכש".

יחד עם זאת, בלידר הוסיפו, כי "קיים חשש להשפעת העלייה בתחלואה" והעריכו, כי "בתקופת המעבר עד 20 בינואר קשה לצפות לטיפול אגרסיבי בקורונה".

בבית ההשקעות אופנהיימר סבורים, כי "הראלי במדד S&P 500 לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב מהווה סימן חזק להמשך מגמת עלייה, לאחר חודשיים של תנודתיות, זאת לאור מגמה חיובית כללית, השתתפות מתרחבת בעליות וכן עונתיות תומכת במהלך עלייה".

עוד לפי אופנהיימר, "השוק כבר בחר את אפיקי ההשקעה המנצחים בבחירות לנשיאות ארה"ב עוד בטרם פרסום התוצאות הסופיות. הסקטורים שהציגו את הביצועים החזקים לאחר הבחירות הינם מגזרי השבבים, שירותי הבריאות והאינטרנט. זאת כנגד ביצועי חסר במניות חברות האנרגיה, התשתיות, הבנקים, המזון, הטלקום והנדל"ן".