רגע לפני החורף: האם ההקלות יובילו לסגר שלישי?

ראשי מערכת הבריאות מזהירים כי פתיחת חנויות הרחוב תוביל לעלייה בתחלואה, מה שיוביל בסופו של דבר לסגר שלישי • יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור: "הממשלה  פועלת רק בשוט. שכחו אצלנו את הגזרים, ויש רק גזרות"

יולי אדלשטיין / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יולי אדלשטיין / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

חנויות הרחוב נפתחות בצל עלייה בתחלואת הקורונה, ואיתן טענות מצד גורמי בריאות כי הדבר יוביל לסגר שלישי. מנכ"ל משרד הבריאות פרופ’ חזי לוי הזהיר, כי "פתיחת חנויות הרחוב עלולה להוביל לעלייה בתחלואה, וכל עלייה כזו יכולה להוביל לסגר שלישי. אנחנו לא רוצים להיות שם". גם ראש מערך שירותי הבריאות שרון אלרעי פרייס הצטרפה לדבריו, ואמרה כי "סגר כללי בעוד חודש זה בהחלט דבר שיכול לקרות".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי / צילום: ברזילי
 מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי / צילום: ברזילי

קבינט הקורונה שהכריז על פתיחת החנויות עשוי להתכנס לדון על מספר צעדים לבלימת התחלואה. בשלב זה ייתכן כי תתבצע בקבינט "הקפאת מצב" תחילה - כלומר, ללא כל הקלות נוספות עד לירידה במגמות התחלואה. אופציה נוספת היא סגר לילה.

פרופ’ חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, נכח בשבוע שעבר בישיבת הקורונה ויצא ממנה תחת הרושם שראש הממשלה "לא יהסס להטיל סגר שלישי, רביעי וחמישי". לוין אומר ל"גלובס", כי "הממשלה לא יכולה לשלוט ב-100% במה שהאנשים עושים, ולכן היא צריכה להתוות מסגרת הגיונית ולסייע לשמור עליה. במקום זה, היא פועלת רק בשוט. שכחו אצלנו את הגזרים, ויש רק גזרות. זה לא עובד ככה עם בני אדם. מגבלות תנועה לא משיגות מטרות לטווח ארוך. זה אמצעי הרסני שנועד לקנות זמן".

לדברי לוין, מערך השיקולים כולל פרספקטיבה צרה וחסר מנגנון פיצוי הולם לעסקים. "מלונות, מסעדות, ברים, אולמות אירועים - הגיוני שיישארו סגורים. אבל אתה צריך לפצות, ובכך להפחית פעילות פיראטית ולתת לאנשים האלו אופק. הפיצוי הוא חלק בלתי נפרד. אין את המרכיב הזה במשוואה, וזה מוביל לחוסר אמון ציבורי ולפעילות מסוכנת בניגוד לחוק. אנחנו מייצרים תמונה כוזבת של התמודדות סבירה כרגע, אבל הדבר הזה הוא במחיר של חוב אדיר בריאותי, חברתי וכלכלי, שנצטרך לשלם בשנים הקרובות. סגר שלישי רק יחמיר את זה יותר", אומר לוין.

חוזרים לתוכנית הרמזור

במהלך השבוע יובא הרמזור לדיון בישיבת הממשלה, לאחר תיקונים התואמים את מצב התחלואה הנוכחי. פרופ’ ינון אשכנזי, מצוות האוניברסיטה העברית המנטר את התחלואה מאז תחילת המשבר, אומר: "אי אפשר להמשיך לחנוק את כולם, כמו שעושים כרגע, רק כי אנחנו לא יודעים להתמודד מקומית. ביסוד המעלה, למשל, היה חולה אחד בשלושה שבועות. למה בתי הספר סגורים? אנחנו צריכים להגדיל את היכולת לבודד אזורים חמים, ולהיכנס לשם בצורה מספיק חזקה. ב-95% מהמדינה המצב טוב".

פרופ’ אלי וקסמן ממכון ויצמן, המייעץ לקבינט הקרונה, סבור שמצבנו בחזית המגפה אינו טוב. הירידה נבלמה, ונעצרה ברמה של כ-700 חולים ליום. "ייתכן מאוד שאנחנו כבר בעלייה, וההקלות הנוספות יביאו אותנו לעלייה כמעט בוודאות. אם נמשיך בהתנהלות הנוכחית לא נוכל לחזור לפעילות מלאה, ולא ירחק הזמן מאובדן שליטה וסגר שלישי. לא הייתי מאפשר בשלב זה את פתיחת המסחר", אומר וקסמן.