אלרועי פרייס: "עם היציאה מהסגר, מקדם ההדבקה הולך ועולה"

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות הזהירה מפני איבוד שליטה על המגפה בעקבות ההקלות בסגר • על החברה החרדית אמרה כי היא מקווה שמספר הנדבקים הנמוך בה, הוא לא כתוצאה מהימנעות מבדיקות

שרון אלרועי-פרייס / צילום: משרד הבריאות
שרון אלרועי-פרייס / צילום: משרד הבריאות

ד"ר שרון אלרועי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ערכה היום (א') תדרוך בשל פתיחת חנויות הרחוב, בצל בלימת מגמת הירידה בתחלואה. אלרועי קראה לציבור להימנע מהתקהלויות, שכן עליה בתחלואה תוביל למגבלות נוספות.

לדבריה, "לא יכול להיות שוטר ופקח בכל מקום, אז שימו לב. לא להתקהל. הפתיחה נעשית כשמדדי התחלואה בעליה, ואנחנו צריכים לראות איך אנחנו שומרים את המצב הזה מבלי להגיע לאיבוד שליטה על המגפה. עם היציאה המסגר, מקדם ההדבקה הולך ועולה. היציאה צריכה להיות מדודה ומתונה, והאחריות היא של כל אחד מאיתנו. אם לא נקפיד ונעשה את הדברים בזהירות, אנחנו עלולים להגיע למצב של עוד הגבלות שנצטרך לעשות".

לדברי פרייס, מספר המאומתים היומי הוא 647, מקדם ההדבקה הוא כמעט סביב ה-1, ועומד היום על 0.95. כדי להגיע למדרגה הבאה של פתיחת ענפים נוספים במשק, היעד שהוצב הוא תחלואה של פחות מ-500 בני אדם.

"הסיפור כאן הוא סיפור של מגפה שביציאה מסגר אנחנו רואים עלייה בתנועתיות של אנשים, ואנחנו רואים אפקט של חלק מהצעדים שעשינו. את פתיחת הגנים והכיתות הנמוכות, נראה בעוד שבוע", אמרה אלרועי. "זה אומר שכרגע כדי להיות זהירים, אנחנו צריכים לעצור". אפשר היה לחכות ל-300 נדבקים, עוד שישה שבועות בסגר מלא כדי להגיע למאות בודדות של חולים. יש לזה מחיר. רצינו לצאת בצורה מדורגת ואיטית ולצאת ב-2000 נדבקים. לשני הדברים יש מחיר".

לשאלה כיצד ייתכן שבחברה החרדית ישנה מגמה של ירידה בתחלואה בעוד שהאירועים, הלימודים והתפילות בבתי הכנסת ממשיכים כרגיל, אמרה פרייס: "אנחנו מודאגים לראות שהתשובה בסקרים בהם אנחנו שואלים 'האם תלך לבדיקה כשאתה מרגיש לא טוב', ב-50% מהמקרים, היא לא. אני מקווה שהסיבה היא לא הימנעות מבדיקות, ושאנשים בכל זאת הולכים להיבדק".

על פרישת גרוטו: תרומה רבת שנים למערכת הבריאות

על פרישתו של פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, אמרה הערב אלרועי "איתמר גרוטו הודיע למנכ"ל ולשר שהוא מתפטר, והוא יעזוב בסוף השנה. רציתי להגיד לו תודה על שנים של עשייה מקצועית, כשהלב במקום הנכון. זכיתי לעבוד לצידו מספר חודשים, ואני רוצה לומר לו תודה על תרומה רבת שנים למערכת ולבריאות הציבור בישראל".

פרייס הוסיפה כי בקרוב יחל משרד הבריאות בפיילוט לקיצור הבידוד ל-12 ימים, באופן רוחבי בכל ישראל, ואף התייחסה לעזיבתם של בכירים במשרד הבריאות לאורך החודשים האחרונים. לדבריה, "כל בכיר שעוזב, אני מניחה את סיבותיו. חלקם תכננו לעזוב לפני הקורונה, ונשארו. כל עזיבה כזאת היא קושי לא פשוט של אנשים טובים שהובילו את המערכת. אני בטוחה שיימצאו מחליפים ראויים כדי שנוכל להמשיך כמו שהיינו עד עכשיו, בצורה מקצועית ומובילה".