קטע כלכלי | פודקאסט

האם באמת רע שהפוליטיקאים מקבלים החלטות "פוליטיות"?

בתוך משבר הקורונה, אנחנו שומעים לא מעט טענות כי החלטות חשובות בניהול המשבר התקבלו בשל אינטרסים "פוליטיים" • אבל האם פוליטיקה דמוקרטית היא באמת דבר שלילי? • האזינו

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ. האם יש רע בהחלטות "פוליטיות" שקיבלו? / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ. האם יש רע בהחלטות "פוליטיות" שקיבלו? / צילום: אמיל סלמן-הארץ

הסגר הכולל השני שנכפה על מדינת ישראל ערב תחילת השנה החדשה, הביא לכעס ציבורי גדול ולטענות כי ההחלטות שקיבלה הממשלה הינן "פוליטיות". המפגינים יצאו לרחובות וזעקו "לא נסכים לסגר פוליטי", אך הם יש רע בהחלטות פוליטיות?

מי צריך הלכה למעשה לנהל את המדינה? נציגי העם שאינם מומחים בתחומי ניהול או מומחים בעלי ידע? האם שר החינוך צריך להיות מורה? שר האוצר כלכלן ושר הביטחון מצביא? או שהם צריכים להיות נציגים של אינטרסים של הציבור? השאלה הזו לא חדשה והיא מאפיינת גם מתח שלטוני שקיים בימינו.

אפלטון, שכתביו שימשו אבני יסוד לפילוסופיה המערבית, חושב שהפילוסופים החכמים צריכים לשלוט. מנגד נציגי הטכנוקרטים, זרם כלכלי-חברתי בן תחילת המאה העשרים, טוענים שמהנדסים הם אלה שצריכים לשלוט במדינה. כל זה ללא דמוקרטית שוק וללא אבי כל חטא: הכסף. את הכסף יחליפו יחידות אנרגיה שיאפשרו חופש, שלווה והגשמה עצמית לכל האזרחים.

מוזמנים להאזין ולעקוב אחרינו בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, בגוגל פודקאסטס או באפליקציה האהובה עליכם בהעתקת כתובת ה-RSS

■■

ד"ר אושי שהם-קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech ,Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית. ניתן להשיג את אושי באתר הבית או במייל.