נתניהו: אפעל לקדם את תוכנית המנכ"לים למיגור הפשיעה בחברה הערבית

ראש הממשלה אמר כי ידחה בשבוע את הבאת מסקנות הוועדה לאישור הממשלה, כדי לשמוע את ההסתייגויות שהעלו חברי הכנסת הערבים ויושב ראש פורום ראשי הרשויות הערביות • יו"ר הוועדה ח"כ מנסור עבאס קרא לנתניהו להציב לוח זמנים ליישום התוכנית ומדדים להצלחתה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (ב') כי יפעל לקדם את תוכנית המנכ"לים למיגור הפשיעה בחברה הערבית, וקרא לשיתוף פעולה של מנהיגי הציבור הערבי במאבק הזה. נתניהו השתתף בישיבת ועדת הכנסת למיגור האלימות בחברה הערבית בהזמנת יו"ר  הוועדה ח"כ מנסור עבאס.

לקראת תום הדיון בוועדה אמר נתניהו כי ידחה בשבוע את הבאת מסקנות הוועדה לאישור הממשלה, כדי לשמוע את ההסתייגויות שהעלו חברי הכנסת הערבים ויושב ראש פורום ראשי הרשויות הערביות מודר יונס. הוא ביקש כי יוגש לו נייר עם הצעות לשיפור התוכנית.

יונס אמר בדיון כי אומנם חברי ועדת המנכ"לים שהכינו את התוכנית שמעו את ראשי הרשויות בכמה דיונים, אבל כתבו את התכנית לבד. "לא רק התייעצות אלא גם שיתוף אמיתי במסקנות", דרש יונס.

חבר הכנסת אחמד טיבי הזכיר כי נתניהו השתתף בישיבה דומה לפני שמונה שנים וגם אז הבטיח למגר את האלימות. "מה השתנה מאז? בינתיים נהרגו עוד ועוד אזרחים ערבים מהפשע והאלימות".

ח"כ מנסור עבאס ויו"ר הכנסת יריב לוין בדיוני הוועדה המיוחדת למיגור האלימות בחברה הערבית / צילום: דני שם טוב- דוברות הכנסת
 ח"כ מנסור עבאס ויו"ר הכנסת יריב לוין בדיוני הוועדה המיוחדת למיגור האלימות בחברה הערבית / צילום: דני שם טוב- דוברות הכנסת

נתניהו השיב כי הממשלה השקיעה כספים רבים, כ-20 מיליארד שקל בשנים האחרונות בחברה הערבית, ובתחום האלימות בין השאר נבנו שמונה תחנות משטרה. הוא אמר כי לממשלה יש אחריות לנעשה אבל כך גם לאישי הציבור הערבים ולחברה כולה.

במהלך הדיון בוועדה אמר נתניהו כי "אני ראש הממשלה של כולם, זו אמירה נדושה אבל כבר הוכחתי שאני שם את הכסף היכן שאני מדבר. הממשלות בראשותי הקצו משאבים רבים לצמצום פערים בחברה הערבית. יותר מכל ממשלה אחרת בתולדות ישראל. תפיסתי, הנובעת מתורות ז'בוטינסקי והרצל, היא כי כולנו אזרחי המדינה ומגיע לכולנו לרבות ערבים בדואים וכולם, אותם שירותים בסיסיים וזה מחייב סגירת פערים. עשינו לא מעט ויש שיפור גדול - באקדמיה למשל. התושבים רואים את זה, כמו בתחבורה הציבורית למשל. אבל זה לא מספיק ונעשה עוד".

נתניהו סיפר על דיון שבו סיפרה לו אישה מאום אל פאחם על רצח בעלה ושני ילדיה. "זה היה מזעזע, וקרע את ליבי. היא חיה בפחד ובטרור, וזה דרבן אותי לקדם את התוכנית שאנו מביאים עכשיו. צריך להשלים את תחנות המשטרה ובד בבד לעבור לגישה כוללת המטפלת בשאלות האבטלה הגוברת של הצעירים והבעיות שהיא יוצרת", אמר נתניהו.

נתניהו הוסיף ואמר כי "אנחנו משנים את פניה של המדינה ושל המזה"ת. שיתוף-פעולה של יהודים וערבים כפי שמעלם לא היה, ואת המהפכה הזו שאנו עושים מחוץ לגבולות המדינה צריכים לעשות גם בתוך המדינה - ומרכיב ראשון הוא הביטחון האישי. מיגור הפשע הכנופיות והפרוטקשן. אני רוצה לטפל בכך כוללנית, לא רק במיגור הפשע אלא גם לסוגיה הכלכלית, ונצטרך חקיקה ועזרה, וצריך סיוע מכולם. בכוחות משותפים נוכל להשיג דברים מופלאים".

"בגל הראשון הציבור הערבי הקדים ציבורים אחרים"

בהתייחסו למגפת הקורונה אמר כי "בגל הראשון הציבור הערבי הקדים ציבורים אחרים ופעל בחוכמה, כולל מעורבות מבורכת של מנהיגי הדת והצלחנו יחד לשטח את הקורונה. כעת יש תופעה הפוכה ויש עליה הנובעת בראש וראשונה מריבוי החתונות ואני מבקש את עזרתכם כמנהיגי ציבור ולהסביר 'כל אזרחי ישראל ערבים זה לזה' וברגע שנבין את זה, נצליח להתמודד. הצלחנו להוריד את התחלואה לרמה מהנמוכות בעולם, וצריך לשמר את זה".

יו"ר הוועדה ח"כ מנסור עבאס אמר כי "החברה הערבית משוועת לפתרון לבעיית הפשיעה והאלימות בקרבה. אני כאן כדי לייצג את האב והאם שאיבדו את בנם, את כל מי שאיבדו את יקיריהם, כל מי שנרצח על לא עוול בכפו. עבור כל הנשים שנרצחו על הערך הפרימיטיבי של כבוד המשפחה ועבור על אלה שעלולים להיפגע בעתיד. עבור הדור הבא שזכותו לגדול בסביבה בטוחה, האזרח הערבי שאיבד את תחושת הביטחון האישי ועבור ערך קדושת החיים והזכות לחיות בכבוד ובביטחון"

הוא קרא לנתניהו להציב לוח זמנים ליישום התוכנית ומדדים להצלחתה והסכים עם הקריאה בצורך בשיתוף-פעולה של כל הגורמים לרבות מנהיגי הציבור הערבים.

עבאס סיפר כי פנה לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה כמה פעמים להביא להתערבות מהירה בישובים ערביים. לדבריו, "היענותו של השר אוחנה בכל שעה ביום חסכו חיי אדם בישובים ערביים. כך במעורבות המשטרה באירועים בטורעאן וכפר קאבול". אמירתו זו שוסעה על ידי חברת הכנסת סונדוס סלאח שטענה כי הדברים לא נכונים.

השר אוחנה אמר כי "לא הצלחנו להוריד ברמה מספיקה את האלימות. אין לי ספק שנוכחות משטרתית, רגליים על הקרקע, תביא לירידה בפשיעה. זה לא מהיום למחר, זו מערכה מתמשכת שתבוא לידי ביטוי בעוד ועוד שוטרים ותחנות, יש סקרים שהמשטרה עושה שמראה שגובר האמון בעבודת המשטרה. בכל מקום שיש תחנת משטרה, יש עליה גם בדיווח על הפשיעה".

חברי הכנסת הערבים תקפו את ממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן בשל אמירתו כי המשטרה צריכה להתמודד עם האלימות בחברה הערבית תוך הבנת המסורת והתרבות הערבית. ח"כ איימן עודה אמר "וכי התרבות היהודית טובה יותר - ברשות הפלסטינית שיעורי הפשע והאלימות נמוכים בהרבה".