גם הרובוט-שף של חברת תחליפי הבשר סבוריט בדרך לבורסה בת"א

המוצר שהחברה מפתחת יאפשר ייצור תחליפי בשר באמצעות הדפסת תלת-ממד, ואת בישול המוצר

מייסדי סבוריט: פרופ' עודד שוסיוב, רחלי ויזמן, פרופ' עידו ברסלבסקי / צילום: שרון בירון
מייסדי סבוריט: פרופ' עודד שוסיוב, רחלי ויזמן, פרופ' עידו ברסלבסקי / צילום: שרון בירון

כחלק משטף חברות הטכנולוגיה המעוניינות להתחיל להיסחר בבורסה בתל אביב, נמצאת כעת על הפרק חברת הפוד-טק סבוריט (SavorEat) - המעוניינת להצטרף לשותפות מילניום פוד-טק, בעלת מניות מרכזית בה, ולחברת מיט-טק - העוסקות אף הן  בתחום תחליפי הבשר המתקדמים.

לקראת הנפקת הון ראשונית (IPO) שמעוניינת סבוריט לבצע, היא פרסמה טיוטת תשקיף ראשונה לציבור, החושפת כי מלבד מילניום פוד-טק, עם בעלי מניותיה הגדולים נמנים שלושת מייסדיה - המנכ"לית רחלי ויזמן והפרופסורים עודד שוסיוב (יו"ר חברת פלנטארק שפרסמה טיוטת תשקיף בתחילת השבוע) ועידו ברסלבסקי.

עוד מחזיקים בה חברת יישום, חברת המסחור של האוניברסיטה העברית בירושלים, שגם היא מוגדרת כחלק ממייסדיה, ובתי ההשקעות מיטב דש ומור. עם המשקיעים נמנה גם הפרופסור ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, שבשנה שעברה השקיע בחברה 80 אלף דולר.

סבוריט מגדירה עצמה כחברת הזנק "אשר מפתחת מערכת לייצור סוגים שונים של תחליפי בשר מבוססי רכיבים צמחיים (Plant based meat) שיעניקו לצרכן חוויית אכילה שדומה (בטעם ובמרקם) ככל שניתן לאכילת בשר שמקורו מן החי". המוצר הראשון שסבוריט מתמקדת בפיתוחו הוא המבורגר מהצומח.

החברה מפתחת ומשווקת "מערכת הכוללת מחסניות תואמות עם חומרי הגלם הייחודיים לחברה לשם ייצור ובישול של תחליפי בשר איכותיים מבוססים מקורות צמחיים". לפי סבוריט, שהחלה בפעילותה בשנה שעברה, המערכת שהיא מפתחת "כוללת רובוט חכם, המכונה רובוט-שף, המאפשר ייצור תחליפי בשר באמצעות הדפסה בתלת-ממד ובישול המוצר (לרבות צלייה וטיגון) מיד בתום תהליך הייצור באמצעות יחידת חימום אינטגרלית".

בסבוריט מסבירים, כי הטכנולוגיה שהיא מפתחת צפויה לאפשר לה "לייצר מגוון אלטרנטיבות איכותיות למוצרים שמקורם מן החי, כגון תחליפים נוספים לבקר, לעוף, לחזיר, לכבש, לדגים ולפירות ים".

לפי התוכניות של סבוריט, החברה תמכור למסעדה מערכת ומחסניות עם חומרי הגלם לייצור מוצרי הבשר, עובדי המסעדה יטעינו כמה מחסניות עם חומרי הגלם, הצרכן יגדיר עם הגעתו למסעדה את המאפיינים החשובים לה במנה, והמערכת תייצר את המנה ותבשל אותה בהתאם להגדרות "בפרק זמן של עד 6 דקות ללא מגע יד אדם".

בסבוריט מעריכים כי ההשקעה הנדרשת לפיתוח מערכת הרובוט-שף שלה לייצור המבורגרים תגיע לכ-2.5 מיליון דולר בשנה הקרובה, והיא ומסמנת כאבן דרך לשנה זו השלמת פיתוח גרסה מתקדמת של המערכת וביצוע פיילוט ראשון ברשת ההמבורגרים BBB.

כחברה הנמצאת בראשית דרכה, סבוריט טרם מייצרת הכנסות, ובסיכום מחצית השנה הראשונה הציגה הפסד של כ-150 אלף שקל. רואי החשבון שלה מפנים את תשומת לב המשקיעים לכך שהחברה נמצאת "בשלבים הראשוניים של פעילותה", ול"דרגה הגבוהה של סיכון ואי-ודאות הנובעים מאופי הפעילות". עוד מוסיפים רואי החשבון, כי לצורך המשך פעילותה היא פועלת "לגייס מימון ממקורות שונים".

בסבוריט מעריכים כי המערכת שהחברה מפתחת תתאים לרשתות שיווק, חנויות אוכל, מסעדות, אולמות אירועים, בתי מלון, חברות תעופה, מרכזים רפואיים ובסיסים צבאיים, "הן בשל היתרונות במוצר והן בשל היתרונות בצמצום שרשרת האספקה והפחתת העלויות לנקודת ההסעדה".

בסבוריט מסבירים, כי "בחירת מקומות ההסעדה כשוק היעד לשיווק מוצרי החברה מקטין משמעותית את התחרות לחברה ומוצריה לעומת חדירה ושיווק לשוק הקמעוני אשר דורשים השקעה כספית עצומה (המוערכת במאות מיליוני דולרים)".