בדרך לחיסון: האם ישראל תחוקק חוק חיסון חובה נגד קורונה?

בשל ההתנגדות הציבורית שעלולה להתעורר לחיסון, בשלב זה מציעים במשרד הבריאות להתחיל בהסברה מקצועית ושקופה כבר כעת • בנוסף, מצעים במשרד לבצע סקרי דעת קהל בכדי לזהות את עמדות האוכלוסייה לגבי חיסונים וסיבות להתנגדות

החיסון של חברת "ביונטק" ופייזר / צילום: אתר החברה
החיסון של חברת "ביונטק" ופייזר / צילום: אתר החברה

בשבוע שעבר, לפני הכרזת פייזר על הצלחה של 90% בחיסון נגד קורונה, התכנס צוות הטיפול במגפות במשרד הבריאות. אף שמדובר בשלב ראשוני ומוקדם, ובמשוואה שבה נעלמים רבים, במשרד הבריאות הקימו צוות חשיבה שיעסוק בתוכנית לחיסון האוכלוסייה לקורונה, כדי ליישם באופן מהיר מערך אופרטיבי של חיסון הציבור בעת שבה יגיעו חיסונים לישראל.

במהלך הישיבה שקיים צוות הטיפול במגפות, הוצגה תוכנית ההיערכות של משרד הבריאות. בסיכום הישיבה, ביקש צוות הטיפול במגפות לבחון אפשרות של חקיקת חוק שיחייב של הציבור להתחסן נגד הקורונה, במקביל להכנת תוכנית תמריצים נוהליים ומשפטיים לציבור שיתחסן (הקלות למיניהן).

בשל ההתנגדות הציבורית שעלולה להתעורר, מציעים במשרד הבריאות להתחיל בהסברה מקצועית ושקופה כבר כעת, ולבצע סקרי דעת קהל בכדי לזהות את עמדות האוכלוסייה לגבי חיסונים, סיבות להתנגדות ועוד.

הצוות אף המליץ על תעדוף אוכלוסיות בשלבים הראשונים של החיסון; ראשית כל יחוסנו הצוותים הרפואיים, לאחר מכן דיירי בתי האבות, לאחר מכן אוכלוסיות בסיכון, ולבסוף כלל האוכלוסייה.

חשוב לציין שבשלב זה, מתנהל הדיון באפלה, ובקווים כלליים בלבד. גם בדיון עצמו הבהירו המשתתפים כי עדיין לא ברור מה יהיו מאפייני החיסון או החיסונים השונים שיאושרו לשימוש, מהן דרכי השימוש בהם ועד כמה הם יהיו זמינים לאוכלוסיית ישראל. לכן, הציע הצוות להתכונן לאפשרויות שונות.

השאלה הגדולה: מה תהיה העלות של החיסון

כך או כך, שאלות רבות יישארו פתוחות בתקופה הקרובה. הנעלם העיקרי הוא כמה חיסונים יהיו, מה תהיה זמינותם, ומהי העלות של כל חיסון. אם יהיה מדובר בחיסון זול מאוד, ההמלצה המקצועית תהיה ככל הנראה לחסן את כלל האוכלוסייה.

אילו יהיה מדובר בחיסונים יקרים מאוד, כמות החיסונים תהיה מוגבלת וזמינותם נמוכה יותר, יהיה קשה מאוד לחסן תשעה מיליון בני אדם בטווח קצר, לא מבחינת התחרות בשוק העולמי ולא מבחינת המחיר, ואז יאלץ משרד הבריאות לבצע תעדוף ותוכנית חיסונים דקדקנית.

שאלה נוספת הינה יעילות החיסון. למרות התוצאות שהציגה אתמול חברת פייזר, עדיין מדובר בשלב מוקדם יחסית. בזמן שחיסוני שפעת מהונדסים מדי שנה מחדש, לא ברור כיצד יעבוד חיסון הקורונה, ולכמה זמן יחזיקו הנוגדנים שיתפתחו בעקבות החיסון. אם מדובר יהיה בחיסון תקופתי שנדרש לחדש מדי שנה או כמה שנים, אזי גם אז תשתנה תוכנית החיסונים.

בשלב זה, עדיין לא ידוע גם כמה אנשים תצטרך המדינה לחסן כדי להגיע לחסינות עדר, נתון התלוי בחיסון עצמו. אם לוקחים דוגמה מחיסון השפעת, אז בעונה הנוכחית מדובר על חיסון של 50% מהאוכלוסייה ולא 20%, אך ייתכן שבמקרה של חיסון הקורונה יידרש פלח אוכלוסייה גדול יותר.

במצב שבו גם המחקר הרחב בנוגע לקורונה עדיין בראשית הדרך, גם נושא תעדוף האוכלוסיות יכול להשתנות. כך למשל, במקרה של שפעת החזירים, ה-CDC הנחה לחסן קודם כל צעירים, שכן היה נראה שהם חולים בתדירות גבוהה יותר ממבוגרים.