מזכ"ל אש"ף סאיב עריקאת מת בגיל 65 לאחר שנדבק בקורונה

עריקאת, אחד המנהיגים הפלסטינים הבולטים בדור האחרון, מת הבוקר בבית החולים הדסה עין-כרם, אחרי שנדבק בקורונה לפני כמה חודשים • התמקד בשנים האחרונות בהסברה בינ"ל של הסכסוך הישראלי-פלסטיני • ציפי לבני: "סאיב הקדיש את חייו לעמו. מטרתו הייתה להגיע לשלום"

סאיב עריקאת / צילום: רויטרס
סאיב עריקאת / צילום: רויטרס

סאיב עריקאת, מזכ"ל אש"ף ופעיל פלסטיני ותיק, מת הבוקר (ג') בגיל 65 בבית החולים הדסה עין-כרם בירושלים, אחרי שנדבק בנגיף הקורונה לפני כמה חודשים. עריקאת היה מושתל ריאה אחרי שעבר ניתוח מסובך לפני מספר שנים בארה"ב.

עריקאת היה מקורב מאוד ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ובשנים האחרונות התמקד בהסברה בינלאומית של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. 

עריקאת היה אחד המנהיגים הפלסטינים הבולטים ביותר בדור האחרון. הוא השתתף בוןעידת מדריד ב-1991 כסגן יו"ר המשלחת הפלסטינית, ובתקופת הסכמי אוסלו ניהל את המשא-ומתן מול ישראל. הוא היה קרוב מאוד ליאסר ערפאת ומרואיין פופולרי בכלי התקשורת באנגלית ובערבית ברחבי העולם.

בשנים האחרונות פסקו המגעים בין הרשות הפלסטינית לבין ארה"ב (מאז ההכרזה האמריקאית על ההכרה בירושלים כבירת ישראל), ועריקאת היה מאוכזב, הן מהאמריקאים והן ממדינות הליגה הערבית שהפסיקו להמתין לפלסטינים שישתתפו בתהליכים. המפולת של ההסברה הפלסטינית אירעה עם ההכרזה של איחוד האמירויות, בחריין וסודאן על נירמול היחסים עם ישראל ואף כינון הסכמי שלום.

מהמרכז הרפואי הדסה נמסר: "סאיב עריקאת הלך לעולמו ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים. עריקאת הועבר לבית החולים לפני 3 שבועות והגיע במצב קשה שחייב הנשמה מיידית וטיפולי החייאה. במהלך אשפוזו זכה לטיפול אינטנסיבי וטיפולים תרופתיים על-ידי מיטב המומחים. צוות הדסה משתתף בצער משפחתו מוקיריו, ידידיו והעם הפלסטיני". 

שרת החוץ לשעבר ציפי לבני, מי שהייתה במשא-ומתן אינטנסיבי מול עריקאת בשנותיה כשרת החוץ וכשרת המשפטים, כתבה הבוקר בטוויטר כי הצטערה לשמוע על מותו. "סאיב הקדיש את חייו לעמו. מטרתו הייתה להגיע לשלום. הוא סימס לי כאשר היה חולה: ׳לא סיימתי את מה שנולדתי להגשים׳. מוסרת תנחומים לעם הפלסטיני ולמשפחתו. הוא יחסר". 

 

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, כתב בטוויטר: "סאיב לא יזכה לראות את עמו משתחרר מכבלי הכיבוש, אבל דורות של פלסטינים עוד יזכרו אותו כאחד הענקים שהקדיש את חייו למען עצמאותם". 

 

גם השליח המיוחד לנושא הסכסוך הישראלי- פלסטיני, ג'ייסון גרינבלט, כתב: "אני מוסר תנחומים למשפחתו של סאיב. סאיב ואני היינו רחוקים בראיית העולם בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני ואיך לפתור אותו, אך הוא התאמץ לייצג את העם שלו. אני שולח חיזוקים למשפחה בימים קשים אלה".