הפדרל ריזרב: הקורונה נשארה הסיכון הפיננסי העיקרי לארה"ב

דו"ח היציבות הפיננסית של הבנק המרכזי מצביע על עתיד לא ברור

לאל בריינרד, ראש הוועדה של הפד ליציבות פיננסית / צילום: Cliff Owen, AP
לאל בריינרד, ראש הוועדה של הפד ליציבות פיננסית / צילום: Cliff Owen, AP

מגפת הקורונה נשארה סיכון גבוה למערכת הפיננסית האמריקאית, מסר הפדרל ריזרב בדוח שפורסם אתמול (ב'). הבנק המרכזי הזהיר שאי הוודאות לגבי הנגיף, וההשלכות הכלכליות והפיננסיות שלו, נשארה גבוהה במידה בלתי רגילה.

אם המגפה תימשך יותר מן הצפוי - בייחוד אם יהיו עיכובים ממושכים בייצור או הפצה של חיסון מוצלח - תיעצר אולי ההבראה הכלכלית הראשונית ויהיה לחץ על שוקי ההון והמוסדות הכספיים, מסר הפד בדוח היציבות הפיננסית העדכני שלו.

"התיאבון של המשקיעים לסיכון ומחירי נכסים עלו בחודשים האחרונים, אך הם עלולים לסבול מירידות משמעותיות אם המגפה תקבל מסלול לא צפוי או שההבראה הכלכלית תתברר כפחות בת־קיימא", נאמר בדוח.

כלי הפד מגיעים למגבלת האפקטיביות שלהם

דוברים של הבנק המרכזי הזהירו בחודשים האחרונים שיש צורך בהוצאה נוספת של הממשל מפני שהכלים של הבנק המרכזי כבר מגיעים למגבלת האפקטיביות שלהם.

בכירי הפד הורידו את הריביות לאפס במרץ והרחיבו את תיק הנכסים של הבנק ל־7 טריליון דולר ביוני מ־4 טריליון דולר לפני המגפה. הם השיקו סדרה של תוכניות להלוואות חירום באביב, חשפו מסגרת מדיניות חדשה באוגוסט וניסחו הנחיות ריבית חדשות בספטמבר.

במרץ, כאשר ממשלות ברחבי העולם סגרו חלקים מכלכלותיהן כדי להאט את הפשטות נגיף קורונה החדש, פאניקה של משקיעים גרמה למהומה בשוקי ההון. הפד ובנקים מרכזיים נוספים הגיבו במטח של אמצעים לשמירה על זרימת האשראי בכלכלה, כאשר משקיעים וחברות פיננסיות ניסו לשמור על המזומנים שלהם.

בין היוזמות של הפד היו תוכניות לספק נזילות לקרנות נאמנות בשוק הכסף קצר הטווח, שהמשקיעים משתמשים בהן כדי להחזיק מזומנים, ולשוקי הניירות המסחריים, שהחברות מגייסות בהם הלוואות לטווח קצר.

הפד גם הזהיר שרמות גבוהות במבט היסטורי של חובות עסקים והיחלשות מצבם של משקי בית עלולים לגרום לפגיעות כלכלית ופיננסית לאומית בטווח הבינוני. עד כה, המתחים במגזרים הללו הוקלו על ידי הלוואות גדולות של הממשל ותוכניות סיוע, וכן הריביות הנמוכות.

"כמה משקי בית ועסקים נפגעו עד כה יותר מאחרים, מה שמאותת שמקורות החולשה במגזרים הללו מחולקים בצורה לא מאוזנת", לפי הדוח.

אחת מנגידות הפד, לאל בריינרד, מסרה בהודעה עם פרסום הדוח שבהלת משיכות הכספים מכמה קרנות בשוקי הכספים במהלך המשבר של מרץ הייתה רחבה או רחבה יותר בהשוואה למשבר הפיננסי של 2008. "העלייה המחודשת של חולשה ומתחים של מימון באותם סקטורים פינננסיים לא־בנקאיים במשבר הקורונה, והמשבר הפיננסי העולמי, מדגימים את חשיבות מחויבות מחודשת לרפורמה פיננסית", היא אמרה.

לראשונה מאז שדוח היציבות הפיננסית פורסם בפעם הראשונה לפני שנתיים, הדוח החצי־שנתי מדבר גם על סיכונים ליציבות הפיננסית משינויי האקלים. הפד מסר שהוא רק מתחיל לכלול סיכונים כאלו בניתוחי היציבות הפיננסית שלו.

"סיכונים כרוניים, כמו עליות איטיות בטמפרטורה הממוצעת או ברמת פני הים, או שינוי הדרגתי בסנטימנט המשקיעים לגביהם, מחדירים את האפשרות לתנודות משמעותיות בסנטימנט", אמרה בריינרד, שעומדת בראש ועדה של הפד ליציבות פיננסית. היא הוזכרה בימים האחרונים כאחת המועמדות לכהונת שר האוצר בממשל ביידן.