חלית? נפצעת? אתה לא זכאי למענק

כמעט שנה לפרוץ משבר הקורונה, ועדיין ישנם עיוותים שונים ששוללים מעצמאים את הזכאות למענק • הצטרפו לשידור החי בפייסבוק ובאתר "גלובס"

לייב עצמאים
לייב עצמאים

ענבר בזק, יועצת עסקית ומרצה ליזמות, עברה ב-2019 ניתוח בשל פציעה בברך ונאלצה לסגור את העסק לתקופה ארוכה; ח', בעלת עסק לשיווק בתחום התיירות, חלתה בסרטן השד באותה שנה ובקושי עבדה; ו-מ', יועץ עסקי, עבר חמישה ניתוחים עקב סיבוך רפואי והעסק שלו היה מושבת לתקופה.

מה משותף להם? הם, ועוד עצמאים רבים אחרים, שהושבתו ב-2019 בשל מצב בריאותי - מחלה או פציעה - מצאו את עצמם ללא כל סיוע מהמדינה או עם מענקי סיוע בסכומים נמוכים מאוד, שאינם משקפים את הכנסותיהם לאורך השנים.

הזכאות למענקי הסיוע לעצמאים מותנית בכך שמחזור עסקאותיו של העצמאי בתקופת הזכאות (לאחר התפרצות נגיף הקורונה) נמוך ממחזור עסקאותיו בתקופת הבסיס (החודשים המקבילים בשנת 2019, לפני התפרצות הנגיף) בסכום העולה על 40% או 25% (תלוי מענק) ממחזור העסקאות בתקופת הבסיס.

המנגנון שנקבע בחוק יצר קושי במקרים שבהם מחזורי העסקאות של עוסקים היו נמוכים בתקופת הבסיס ולא משקפים את מחזורי העסקאות הרגילים של אותם עצמאים. בין היתר המצב הזה שלל מענקים מעצמאים ששהו בשנת 2019 בשירות מילואים, או עצמאיות ששהו בחופשת לידה. לאחרונה המדינה הכירה בכך שמצב זה עלול לשלול מענק מזכאים שנפגעו בעקבות המשבר , ולפיכך החוק תוקן ונקבע מנגנון חישוב חדש וייחודי עבור עצמאיות שהיו בחופשת לידה ועבור מי ששהה במילואים אשתקד.

אולם חופשת לידה ומילואים אינם המקרים היחידים שבהם נבצר מעצמאים להראות ירידה בהכנסות ב-2020 לעומת 2019, באופן השולל מהם את הזכאות למענק. עצמאים שעברו תאונה (תאונת דרכים, תאונה אישית או תאונת עבודה) או שחלו במחלה ממושכת בשנת 2019 ונבצר מהם לעבוד בחלק מהחודשים אשתקד, אינם זכאים למענק בגין אותם חודשים.

אותם עצמאים פנו לרשות המסים בבקשה כי יחריגו אותם, וישוו את הכנסותיהם לתקופה בה לא היו בחופשת מחלה או מנועים מעבודה, אך רובם קיבלו תשובה דומה: זה המנגנון שנקבע בחוק המענקים.

כשכל אותם עצמאים שפעילותם ב-2019 נפגעה בשל מצב בריאותי, רואים שהמדינה הכירה בזכאות למענקים של עצמאיות שהיו בחופשת לידה ועצמאים שהיו במילואים ב-2019, הם לא מבינים מדוע רק אותם משאירים ללא כל סיוע. רוב הפניות שלהם לחברי הכנסת עד כה זכו להתעלמות.

רשות המסים: "נבחן כל מקרה לגופו"

מרשות המסים נמסר בתגובה: "נשים בחופשת לידה ומשרתי מילואים הם אוכלוסיות מוגדרות שמעמדן הוכר והוסדר בדין בסוגיות דומות, ולכן ניתן לתת בעניינן מענה כוללני. הסוגיה המובאת כאן, ביחס למקרים נוספים שבשל חופשת מחלה או סיבות דומות עלתה טענה לפגיעה בזכאותם, הועלתה במהלך הדיון שנערך בוועדת הכספים שאישרה את התקנות.

"נציגי הרשות השיבו לוועדה כי זה מסוג המקרים בהם הטיפול הנכון הינו בחינת כל מקרה לגופו, והרשות תפעל במסגרת הדין הקיים לתת מענה ראוי במקרים המתאימים. לאחר בחינת המקרים, ככל שיתברר שאין אפשרות לתת מענה במצב החקיקתי הקיים, נפעל לתיקון החוק. תשובת הרשות לוועדה התקבלה בהסכמה".