בחריין תהיה מהראשונות בעולם שיקבלו את החיסון של פייזר

לפי דיווחים במפרץ, בחריין הזמינה מיליון חיסונים מכמה חברות, בהן פייזר, אסטרה-זנקה וסינופארם הסינית • ראש ממשלת בחריין ח'ליפה בין סלמאן אל ח'ליפה מת לאחר מחלה ממושכת

קו הרקיע של בחריין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
קו הרקיע של בחריין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בחריין תהיה אחת מהמדינות הראשונות שיקבלו את החיסון של חברת פייזר, הנחשב למתקדם ביותר בעולם. כלי תקשורת במפרץ מדווחים כי בחריין הזמינה מיליון חיסונים מראש מכמה חברות העוסקות בפיתוח החיסון ובהן פייזר, אסטרה-זנקה וסינופארם הסינית. ד"ר מנאף אל קאהתני, פרויקטור הקורונה של בחריין, אמר בהודעה לתקשורת כי ארצו תהיה אחת מהראשונות לקבל את החיסון, מיד לאחר אישורו על ידי הרשויות בארצות הברית, ה-FDA וארגון הבריאות העולמי. עוד אמר כי בחריין כבר הכינה מתווה וארגון לחלוקת החיסון, לפי אמות מידה של קבוצות סיכון וצוותים רפואיים בראש.

בחריין ואיחוד האמירויות השקיעו בפיתוח החיסון הסיני של סינופארם, חיסון שכבר הוחל בשיווקו בסין, במדינות המפרץ ובעוד מקומות, אף שטרם עבר את כל שלבי הפיתוח והבדיקה. בני משפחות המלוכה באמירויות ובבחריין קיבלו את החיסון, אבל אין דיווחים אם הם אכן פיתחו נוגדנים.

שלושה ימי אבל בעקבות מותו של ראש הממשלה

ובתוך כך, יממה לאחר אישור הסכם השלום בין ישראל לבחריין בכנסת, הלך לעולמו ראש ממשלת בחריין ח'ליפה בין סלמאן אל ח'ליפה (84), שהיה גם דודו של המלך הבחרייני, חמד בין עיסא אל ח'ליפה. הוא מת לאחר מחלה ממושכת בבית חולים בארה"ב, וגופתו תושב לקבורה בארצו. הרשויות בבחריין הודיעו כי טקס קבורה מצומצם יתקיים עם הבאתה של הגופה, והכריזה על שלושה ימי אבל בממלכה.

ראש ממשלת בחריין ח'ליפה בין סלמאן אל ח'ליפה / צילום: Jon Gambrell, AP
 ראש ממשלת בחריין ח'ליפה בין סלמאן אל ח'ליפה / צילום: Jon Gambrell, AP

ח'ליפה עמד בראשות הממשלה של בחריין מאז קבלת עצמאותה מבריטניה ב-1971. הוא תמך במדיניות הקרבה לארצות הברית, שמחזיקה בבחריין את נמל הבית של הצי החמישי שלה.

הוא הוביל קו תקיף נגד מחאת "האביב הערבי" והוא הוביל את דיכוי המפגינים השיעים בממלכה, במהלך ההתקוממויות בתחילת העשור. יריביו והאופוזיצה בבחריין האשימו אותו  כי הוא מונע קידומן של רפורמות שלטוניות וחוקיות, וכי הוא מעורב במעשי שחיתות.

ח'ליפה מונה על ידי אחיו, האמיר דאז עיסא בן סלמאן אאל ח'ליפה ומאז הוא מכהן בתפקידו - כחמישים שנה. בעבר היה לתפקיד כוח רב יותר, אך בתחילת שנות ה-2000 שונתה החוקה ומרבית הסמכויות הועברו למלך, תפקידו שבו מכהן כיום אחיינו חמד בן עיסא הנחשב פרגמטי יותר ושותף לשני יורשי העצר באמירויות מוחמד בין זאייד ובסעודיה מוחמד בין סלמאן.

ח'ליפה ככל הידוע תמך בהסכם עם ישראל ובגישה של יצירת ברית אזורית אסטרטגית אל מול הסכנה האיראנית, כשהאמריקאים מעניקים את המטריה הכוללת.

לנוכח השליטה ההדוקה של המלך, לא צפויה מלחמת ירושה של ממש, וכלל הנראה ימונה אחד מנסיכי בני משפחת המלוכה, נאמן בעל יכולות ביצוע ושליטה, שכן הממשלה היא זרוע ביצועית של המדיניות שמתווה המלך.

שר הביטחון בני גנץ פרסם הודעת השתתפות בצער לעם הבחרייני ולממשלה על מותו של ראש הממשל אל ח'ליפה. "נעצבתי לשמוע על מותו של ראש ממשלת בחריין ח'ליפה בין סלמאן אל ח'ליפה", כתב גנץ בציוץ בטוויטר. "מציע את תנחומיי למשפחתו ולאנשי בחריין". 

גם נתניהו ספד לאל ח'ליפה: "אני מבקש להביע בשמי ובשם אזרחי ישראל את תנחומינו הכנים למלך בחריין, הוד מלכותו חמד בן עיסא אל ח'ליפה, למשפחת המלוכה ולעם הבחרייני כולו על מותו של ראש הממשלה האמיר ח'ליפה בן סלמאן אל ח'ליפה. אני שולח את תנחומי האישיים גם למשפחתו. אני מעריך את תרומתו הרבה לכינון השלום בין מדינותינו".