לא רק חתם: צחי סולטן ירכוש את חלקה של אי.די.בי במודיעין אנרגיה בעד 12.5 מיליון שקל

סולטן מחזיק כיום ב-47.5% ממניות נויה, בעלת השליטה בשותף הכללי של מודיעין, ב-14.85% מיה"ש מודיעין וכן בכתבי אופציה של השותפות

צחי סולטן / צלם: תמר מצפי
צחי סולטן / צלם: תמר מצפי

נאמן אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור, מתקדם במכירת נכסי החברה שנקלעה לחדלות פירעון. במקביל לקיום המכרז למכירת ישראייר, וההמלצה לביהמ"ש למכור את מניות השליטה בדיסקונט השקעות לידי חברת מגה אור ושותפיה, חתם השבוע עו"ד נאור גם על הסכם למכירת החזקותיה של אי.די.ביבשותפות מודיעין  אנרגיה לידי השותף לשליטה, צחי סולטן.

מודיעין אנרגיה, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-40 מיליון שקל, היא שותפות לחיפושי גז ונפט הפועלת בקליפורניה שבארה"ב. בנוסף, שותפה מודיעין אנרגיה גם בחזקת שמשון - אזור חיפושי נפט וגז בים התיכון, הממוקם כ-90 ק"מ מערבית לחופי אשקלון.

אי.די.בי מחזיקה ב-19.05% מיחידות ההשתתפות של מודיעין אנרגיה, בכתבי אופציה מסדרות 16 ו-17, וכן ב-47.5% ממניות חברת נויה הפרטית, שהיא בעלת השליטה (71.43%) בשותף הכללי של שותפות מודיעין. את השליטה בחברת נויה חולקת אי.די.בי עם סולטן, שמחזיק גם הוא ב-47.5% ממניות נויה, ב-14.85% מיחידות ההשתתפות של מודיעין וכן בכתבי אופציה מסדרות 16 ו-17.

על-פי ההסכם שהעביר הנאמן לאישור בי המ"ש, ירכוש סולטן מאי.די.בי את מלוא החזקותיה (47.5%) בחברת נויה בתמורה ל-3.5 מיליון שקל במזומן. בנוסף, יקבל סולטן אופציה למשך שלושה חודשים לרכוש את מלוא החזקותיה של אי.די.בי ביה"ש מודיעין אנרגיה ובכתבי האופציה שלה בתמורה לסכום של 9 מיליון שקל.

כך, שבסך הכול מדובר בהיקף  עסקה  של 12.5 מיליון שקל. יש לציין כי נכון לסוף יוני 2020, היו רשומות בספרי אי.די.בי ההחזקות בחברת נויה ובשותפות מודיעין בשווי של כ-14 מיליון שקל.

צחי סולטן הוא חתם ואיש עסקים עם השקעות במגוון תחומים. בין השאר הוא מחזיק ב-22% ממניות חברת דיסקונט קפיטל חיתום, זרוע החיתום וההנפקות של בנק דיסקונט (שבה הוא משמש כיו"ר הדירקטוריון). כמו-כן סולטן משקיע בתחומי התשתיות והביומד, ולאחרונה הנפיק בבורסה את השותפות המוגבלת אלמדה ונצ'רס, המשקיעה בתחום הבריאות הדיגיטלית והמכשור הרפואי.

אי. די. בי מנסה להמשיך לממש החזקות

לאי.די.בי עוד ארבעה נכסים מרכזיים מלבד ההחזקה במודיעין אנרגיה ובנויה. היא מחזיקה כאמור ב-82% ממניות דסק"ש שעשויות כאור להימכר בקרוב לחברת מגה אור ושותפיה, ב-5% ממניות כלל ביטוח שעתידות להימכר בעתיד הלא רחוק בעסקאות בבורסה או מחוצה לה, ב-100% ממניות ישראייר (באמצעות אי.די.בי תיירות) שעליהן מתקיימת כיום התמחרות, וכן ב-25.8% ממניות חברת IDBG, שמחזיקה בפרויקט המסחר והמשרדים טיבולי שבעיר לאס וגאס בארה"ב.

עוד בטרם איבד אדוארדו אלשטיין את השליטה בחברה, ביקשה אי.די.בי למכור בחודש יוני את החזקתה ב-IDBG לידי חברת נכסים ובניין, המחזיקה ביתרת הפרויקט. מדובר היה אז בעסקת בעלי עניין (נכסים ובניין היא חברה בת של דסק"ש), מה שהוביל לתהליך מכירה ארוך שכלל שלוש הערכות שווי ומו"מ בין הדירקטורים החיצוניים והבלתי תלויים של שתי החברות.

בסיכומו סוכם כי נכסים ובניין תשלם תמורת המניות 27.8 מיליון דולר (94 מיליון שקל נכון להיום). העסקה נדרשה לקבל את אישור בעלי מניות המיעוט של נכסים ובניין, אולם אלו התנגדו לה והיא לא התבצעה.

מאז עברה כאמור אי.די.בי לידיו של נאמן, ומשום כך אין מדובר עוד בעסקת בעלי עניין. כעת מתכוונים באי.די.בי להאיץ את התהליך למכירת החזקה זו, ולפתוח מחדש את המו"מ מול נציגי נכסים ובניין, אשר יתבסס על הערכות שווי מעודכנות. לנאמן אי.די.בי מסייע בתהליך מכירת הנכסים עו"ד עמי בר לב, שמונה על ידו בחודש שעבר למנהל כללי מקצועי באי.די.בי.