הסעודים, כמו הישראלים, אהבו את טראמפ. עכשיו הם חושדים בביידן

ערב הסעודית נכוותה מממשל אובמה והיא חוששת מהממשל הדמוקרטי החדש שיקום • בכל מקרה, תחת השלטון הנוכחי בממלכה, הנורמליזציה עם ישראל עדיין רחוקה ותלויה ביחסים עם הפלסטינים

שלט רחוב של המלך סלמן (מימין) ובנו מוחמד. פער הדורות משתקף ביחס לישראל / צילום: Associated Press, Amr Nabil
שלט רחוב של המלך סלמן (מימין) ובנו מוחמד. פער הדורות משתקף ביחס לישראל / צילום: Associated Press, Amr Nabil

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתהה כמעט חצי יממה עד שבירך את ג'ו ביידן הנשיא המיועד של ארצות הברית. מנהיגי סעודיה המלך סלמאן ויורש העצר מוחמד בנו, לקחו את הזמן שלהם - רק 24 שעות לאחר הכרזת רשתות הטלוויזיה האמריקאיות על ניצחונו של ביידן, שיגרו ברכה לקונית בטוויטר. לפני כן הם מצאו זמן לברך את נשיא טנזניה על בחירתו המחודשת ואת מלך קמבודיה ליום העצמאות של ארצו.

אם העלבון הזה לא הספיק, רשת אל ערביה הייתה בוטה במיוחד. הרשת בבעלות סעודית פרסמה את תמונה של ביידן וכלבו "צ'אמפ" עם הכיתוב: "הכלבים חוזרים לבית הלבן". היה מי שניסה להסביר כי ביידן עצמו צייץ כי שני כלביו חוזרים לבית הלבן, לאחר שבתקופת טראמפ לא היו חיות מחמד במשכן. אבל בשורה התחתונה, האמירה הזו והעיכוב מבטאים את הלך הרוח בבית המלוכה בריאד לאחר בחירת הנשיא הדמוקרטי.

טראמפ היה טוב לסעודים, את ביקורו הראשון כנשיא עשה בממלכה. הוא איפשר לה לרכוש מערכות נשק מתקדמות ולא הגיב כמעט לרצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, אף שהעקבות הוליכו לצמרת בריאד. והחשוב מכל - הוא הוציא את ארה"ב מהסכם הגרעין,  ובכך החליש את כוחה של טהראן, שהקטינה את תמיכתה בארגוני הטרור באזור, ובעיקר החות'ים בתימן שם מתמודדים הסעודים במלחמה ארוכה ובלתי נגמרת. ייאמר שיציאתה של ארה"ב מההסכם הביאה את האיראנים להעשיר מחדש את האורניום מעבר למה שההסכם מתיר. 

החשש הסעודי, כמו זה של שאר המפרציות ושל ישראל הוא כי ביידן יחזיר את הגלגל לתקופת אובמה, ויעורר מחדש את ההתקוממויות העממיות ואת ארגוני הטרור נתמכי איראן ורשת האחים המוסלמים, נגד המשטרים במפרציות ובמדינות ערב הסוניות האחרות.

"אל ערבייה" בעלבון לביידן: "הכלבים חוזרים לבית הלבן" / צילום: צילום מסך
 "אל ערבייה" בעלבון לביידן: "הכלבים חוזרים לבית הלבן" / צילום: צילום מסך

רחוקים מנורמליזציה עם ישראל

וכך אומר ל"גלובס" פקיד סעודי בכיר: "אנחנו בהמתנה כעת, וושינגטון יודעת שאנחנו מתנגדים נחרצות לחידוש הסכם הטירוף עם איראן, ויש שם גם מי שרואה את הסכנות שההסכם יצר. השאלה היא האם תגבר ידה של סוזן רייס, המועמדת לתפקיד שרת החוץ, זו שבעבר רצה עיוורת לחתום בכל מחיר עם ג'אוואד זריף. או שביידן, שמכיר את האזור מצוין, יהיה זהיר יותר. אנחנו היינו מוכנים לקידום צעדים נוספים להפשרה באזור, כולל כלפי ישראל ועכשיו אנחנו בהמתנה".

הייתם בדרך להודיע על נורמליזציה?
"כנראה שלא. את זה מחליטים המלך ובנו, והשעה עדיין לא בשלה לזה. ישראל עדיין לא מוכנה להתקדמות מול הפלסטינים, שהיא תנאי לכך. אבל היו צעדים אחרים בקנה, כמו עידוד הסחר הסעודי דרך בחריין והאמירויות, טיסות של חברות ישראליות מעלינו - מהלך שהיה כבר אמור להיות מאושר ועוד. אם ביידן יהיה פיקח יותר מהנשיא הדמוקרטי הקודם, הוא יבין שאסור לו לפגוע בברית האסטרטגית החדשה שנוצרה".

לדברי ד"ר מיכל יערי מאוניברסיטת בן גוריון והאוניברסיטה הפתוחה, הסעודים יושבים על הגדר. "ברור שהקשר עם ארצות הברית הוא עדיין יסוד אסטרטגי במדיניותם, אלא שעידן אובמה פגע בקשר הזה באופן ממשי. סעודיה מנסה מאז לפזר סיכונים, משמע חיזוק היחסים עם סין ורוסיה שאותו קידם יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

"לסעודים שתי ציפיות מוושינגטון. האחת, המלחמה בתימן - הסעודים רוצים שזה יסתיים, ואולי ביידן יספק סולם לנסיגה מכובדת. השנייה הסכם הגרעין עם איראן. הסעודים צדקו בטענות שלהם ביחס להסכם הגרעין, והראו כי האיראנים צחקו על אובמה. הנימוק של אובמה היה עידוד כלכלי לאיראן, שיסייע למאבק בשלטון וקרה כמובן להיפך. הסעודים הזהירו כי האמריקנים יתעלמו מפעילות הטרור של איראן במזה"ת וזה מה שקרה. אם ביידן יתייחס ברצינות לחששות של הסעודים, ויתייחס אליהם בכבוד הוא עשוי לשנות את התמונה.

לדבריה, "אני מקווה שהוא למד מהטעויות של אובמה, כמו השיח המשפיל שלו כלפי הסעודים, כשקרא להם בין השאר טפילים. אובמה לא הבין את התרבות והשיח, ואולי ביידן כן".

סעודיה חוטפת כל כמה ימים פיגוע מצד החותים מגובי איראן. הנשיא האמריקאי לא יוכל להתעלם מזה. זה לא איום של טרור, אלא המציאות היומיומית בסעודיה. ביידן צריך לשבור את הנרטיב שדמוקרטים הם נשיאים חלשים העסוקים ב"זוטות", כמו זכויות אדם, ונכנעים למדינות אלימות כמו איראן.

האכזבה מממשל אובמה איחדה

יערי מדגישה כי מה שקירב בין ישראל לסעודים למדינות המפרץ היא האכזבה המשותפת מממשל אובמה וההבנה שאי אפשר להסתמך על ארה"ב כפי שהיה בעבר. השאלה היא אם ארצות הברית תדע לשקם את האמון הזה.

יואל גוז'נסקי מהמכון למחקרי ביטחון לאומי אומר, כי ערב הסעודית נמצאת בעיצומו של השינוי ההדרגתי ביחסה לישראל ופועלת להכשיר את הקרקע לקראת תהליך שבסופו ייתכן נרמול היחסים בין המדינות. אולם, לסעודים אילוצים מבית ומחוץ וסט של רגישויות שמייחד אותה. ההערכה היא כי בעת הנוכחית הסכם עם ישראל נתפס כצעד רחוק מידי. אולם, אין זה אומר שלא נעשות הכנות לקראתו, במיוחד בכל האמור להכשרת דעת הקהל שנותרה, ברובה, נגד נורמליזציה עם ישראל.

כתנאי להסכם נורמליזציה עם ישראל, דרישותיה של ערב הסעודית בכל הקשור לפלסטינים יהיו גבוהות יותר משל איחוד האמירויות. בכירים סעודים משמיעים אמירות פרגמטיות ביחס לישראל, אך נראה שהמלך סלמאן אוחז בעמדה מסורתית יותר. בנאומו לפני חודשיים באו"ם קשר סלמאן בין נורמליזציה עם ישראל לבין תנאי יוזמת השלום הערבית. הסעודים, מבקרים בחריפות ובפומבי את ההנהגה הפלסטינית לדורותיה ומאשימים אותה, לצד ישראל, כאחראית לאי-ההתקדמות בתהליך השלום. הסבירות לנורמליזציה עם ישראל תעלה לאחר שלטונו, אם בנו מוחמד ימונה למלך. גם מתוקף מעמדה ככמגנת המקומות הקדושים לאיסלאם, סעודיה צריכה לתת הסבר ל-1.8 מיליארד מוסלמים בעולם, על היחס לישראל.

כינון יחסים רשמיים עם ישראל יסייע לערב הסעודית לממש מספר יעדים אסטרטגיים. ההנהגה הסעודית רואה בהסכם עם ישראל אמצעי לחיזוק קשרים אלו עם ארצות הברית, למשל. בנוסף, הסכם עם ישראל עשוי לשפר את דימויה בעיקר בקונגרס האמריקאי, מקום שבו יש חשיבות להשפעה הישראלית. הסכם עמה, יאשר לה לקבל מערכות נשק וטכנולוגיה מתקדמות יותר, בדומה לאמירויות. לרבות נשק ישראלי.

ועל הכל מעיב המצב הכלכלי. לפי הנתונים מהימים האחרונים, ברבע השלישי השנה נרשם גידול של 1.2% בתוצר בסעודיה, אבל במונחים שנתיים מדובר בצמצומו ב-4.2%. בהערכה המעודכנת של כלכלני קרן המטבע העולמית והבנק העולמי, שהתפרסמה בחודש שעבר, הכלכלנים מצביעים על פגיעותן של כלכלותיהן של המדינות המפיקות נפט וגז בשל תלותן במחיר הנפט שנמצא בשפל.