ניו יורק טיימס: סוכנים ישראלים חיסלו באיראן את מספר 2 באל-קאעידה

העיתון מדווח כי עבדאללה אחמד עבדאללה נורה למוות בבירת המדינה על ידי שני סוכנים באוגוסט האחרון • הירי בוצע מאופנוע ובהוראת ארצות הברית • ארגון הטרור לא הודיע כי הבכיר נהרג ואילו טהראן הסתירה את חיסולו וטענה כי מדובר בפרופסור להיסטוריה ובבתו

איראן, קו הרקיע של טהראן / צילום: שאטרסטוק
איראן, קו הרקיע של טהראן / צילום: שאטרסטוק

שני סוכנים ישראלים התנקשו באוגוסט בעבדאללה אחמד עבדאללה - השני בשרשרת הפיקוד של אל-קאעדה באיראן - כך דווח הלילה (שבת) בעיתון הניו יורק טיימס. עבדאללה בן ה-58 מואשם במעורבות בפיצוצים בשתי שגרירויות של ארצות הברית באפריקה. על פי הדיווח, הסוכנים פעלו בהוראת ארצות הברית וירו בעבדאללה מאופנוע ברחובות טהראן. אל-קאעדה ואיראן לא פרסמו את דבר מותו, וברפובליקה האסלאמית דווח כי מדובר בפרופסור להיסטוריה ובבתו.

עבדאללה, הידוע בכינוני אבו מוחמד אל-מסרי, חוסל ב-7 באוגוסט, יום השנה להתקפות על השגרירויות. הוא נהרג יחד עם בתו, מרים בת ה-27, אלמנתו של חמזה בן לאדן, בנו של אוסאמה בן לאדן.

על פי הדיווח, לא ברור איזה תפקיד בהתנקשות מילאה ארצות הברית, שעקבה אחר תנועותיהם של אל-מסרי ופעילי קאעידה נוספים באיראן במשך שנים. השמועות על מות הבכיר מעולם לא אושרו עד כה. מסיבות לא ברורות, גם ארגון הטרור לא הודיע על מותו, בכירים איראניים הסתירו את דבר חיסולו ואף מדינה לא קיבלה אחריות בפומבי על כך.

לפי הדיווח בעיתון, החיסול קרה בתשע בערב, עבדאללה נהג ברכבו כשלידו יושבת ביתו. שני חמושים נסעו לידם על אופנוע וירו לעברם חמש יריות מאקדח המצויד במשתיק קול.

סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" דיוחה ב-8 באוגוסט כי חמושים ירו בשניים ברחוב באסדראן בעיר חמש יריות - ארבע מהן פגעו במטרות והחמישית במכונית חולפת. הם נסעו ברכב מסוג טנדר 90.

עם פרסום הידיעה על הירי אמצעי התקשורת הרשמיים של איראן הודיעו כי ההרוגים הם חביב דאוד, פרופסור להיסטוריה מלבנון ובתו מרים בת ה-27. כמו כן, כלי תקשורת בלבנון וחשבונות ברשתות החברתיות המזוהים עם משמרות המהפכה האסלאמיים באיראן דיווחו כי דאואד היה חבר בחיזבאללה.

לפי גורמי המודיעין ששוחחו עם העיתון האמריקני, חביב דאוד היה כינוי אותו נתנו בכירים איראנים לעבדאללה וסיפור הכיסוי שלו היה מורה להיסטוריה. כחודשיים לאחר החיסול, המנהיג לשעבר של הג'יהאד האיסלאמי במצרים, נביל נאעם, שכינה את אל-מסרי חבר ותיק, אמר לערוץ החדשות הסעודי "אל ערביה" את אותו הדבר.

העובדה שאל-מסרי התגורר באיראן הגיעה בהפתעה בהתחשב בכך שאיראן ואל-קאעדה נחשבות לאויבות מרות. איראן הנשלטת על ידי מנהיגות דתית ושיעית, ואל-קאעדה הארגון הסוני נלחמו זה בזה בעירק ובזירות קרב אחרות.

מומחים לטרור אומרים שייתכן כי איראן הגנה על אל-מסרי בתמורה לכך שאל-קאעדה לא תבצע פעולות טרור בשטחה. גורמים ברשויות המלחמה בטרור האמריקניות מאמינים כי איראן איפשרה לאל-מסרי וגורמים נוספים באל-קאעדה להשאר אצלה ולנהל מבצעים נגד ארצות הברית - יריבתם המשותפת.

גורמי מודיעין אמריקניים אומרים כי הבכיר היה ב"מעצר" באיראן מ-2003, אך שם הוא התגורר בחופשיות ברובע פסדרן היוקרתי שבטהרן - לפחות משנת 2015.