חודשיים אחרי ההנפקה: אל על לא מצליחה לגייס חוב מבנק מלווה

לאחר שגייסה 150 מיליון דולר בהנפקת מניות והעבירה את השליטה בחברה לאלי רוזנברג, אל על לא מצליחה להשלים את המהלך ולגייס 250 מיליון דולר נוספים באמצעות בנק מלווה - זאת אף של-75% מהחוב ערבה המדינה • מה האופציות שעומדת בפני ההנהלה החדשה?

אלי רוזנברג (בעיגול) ומטוס אל על בשדה התעופה בן גוריון / צילום: פרטי, יואב יערי
אלי רוזנברג (בעיגול) ומטוס אל על בשדה התעופה בן גוריון / צילום: פרטי, יואב יערי

חודשיים חלפו מאז ההנפקה של אל על באמצעותה היא גייסה הון של 150 מיליון דולר - ורכיב ההלוואה במתווה הסיוע לחברה עדיין לא הושלם. ההנפקה אמורה הייתה להיות החלק הראשון של הסיוע, כאשר מיד לאחריה אל על אמורה הייתה ליטול הלוואה בגובה 250 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור של 75%. אלא שהזמן חולף, המשבר העמיק ועד כה אל על לא מצאה בנקים מלווים לעניין הזה.

יתרה מכך בקשתה ממשרד האוצר להגדיל את שיעור הערבות מ-75% ל-82.5% - סורבה. בתוך כך, גם לאל על כבר ברור כי הלוואה של 250 מיליון דולר לא תספיק לחברה על מנת להתאושש וההיקף שאליו מכוונים בחברה הוא להלוואה בגובה 400 מיליון דולר.

אלא שבשלב זה בנק מלווה לא נמצא, בשעה שמשבר הקורונה ממשיך להכות בעוצמה בענף התעופה בכלל ובתעופה הישראלית בפרט - בין השאר לאור המדיניות שעדיין לא מתירה כניסת זרים לישראל.

אוקטובר: ירידה של 90% בתנועת הנוסעים בנתב"ג

את חודש אוקטובר סיימו חברות התעופה הפועלות מישראל עם תנועה של 220 אלף נוסעים בנתב"ג - המספר הזה משקף ירידה של 90% לעומת אוקטובר אשתקד במהלכו חלפו בנתב"ג 2.3 מיליון נוסעים.עם הכניסה לחורף המספרים הללו אף צפויים לרדת עוד יותר.

אל על הטיסה פחות מ-10% מתנועת הנוסעים בחודש אוקטובר עם 21.5 אלף נוסעים בלבד, ישראייר לעומתה הטיסה לשם המחשה 31.5 אלף נוסעים ותפסה נפח של 14% מכלל תנועת הנוסעים של החודש שחלף. המספרים הנמוכים הללו מבריחים את הגופים המממנים שגם לוקחים בחשבון את היקף החוב הנצבר של אל על ככל שהזמן חולף.

בדוחות האחרונים שפרסמה אל על בחודש אוגוסט, החברה דיווחה כי לא הושגה הסכמה עקרונית עם בנק מממן ולאור זאת החברה בוחנת גיוס רכיב החוב בדרך של הנפקת אג"ח לציבור בערבות מדינה של 75%.

בהנפקה שבוצעה לפני חודש גם הוחלפה השליטה באל על: את חברת כנפיים שהחזיקה ב-38% מאל על, החליף אלי רוזנברג שמחזיק כעת ב-43% מהחברה. ההחזקה של כנפיים ירדה לכ-15%, והמדינה, שרכשה גם היא מניות בהנפקה, מחזיקה ב-14.37% מאל על. ב-27.5% ממניות אל על מחזיק הציבור.

בסמוך להעברת השליטה, בסביבת רוזנברג נאמר כי הפנייה לגיוס החוב דרך אג"ח היא לא האופציה המועדפת, אולם כעת נדמה שאין מנוס מצעד זה. זאת עקב הצורך בהזרמת כספים נוספת לחברה מטעם בעל השליטה החדש.

נזכיר כי את הכסף לרכישת המניות בהנפקה, בהיקף של יותר מ-100 מיליון דולר, העניק לאלי רוזנברג בן ה-26, אביו, איש העסקים היהודי-אמריקאי קנת' (נפתלי) רוזנברג העוסק בתחום הטיפולים הרפואיים באמצעות מרכזים הפזורים בארה"ב. כעת יצטרך בעל השליטה החדש להכניס את היד לכיס ולהזרים כסף נוסף לחברה.

ללא ההון לא תיתכן התייעלות

לצד העובדה שאל על זקוקה למזומנים בקופתה בשעה שהכנסות ממכירת כרטיסים כמעט ואין, עד אשר לא יושלם הליך גיוס החוב - בין אם דרך הלוואה ובין אם דרך אג"ח - לא תוכל אל על להוציא אל הפועל את הסכמי ההתייעלות עליהם חתמה ההנהלה עם ארבעת ועדי העובדים שלה.

לפי ההסכמים אל על תיפרד מכשליש מעובדי החברה שמספרם כיום עומד על יותר מ-6,000 - רובם עדיין בחל"ת, לפחות עד לסוף נובמבר. ההסכמים כוללים גם התייעלות וקיצוצים לנשארים בחברה אולם בינתיים הם לא מיושמים.

לאחרונה העניק בית הדין לעבודה תוקף גם להסכם שחתמה ההסתדרות בשם ועד הטייסים לאחר שאלה לא הגיעו להסכמות מול ההנהלה. הטייסים ניסו להוביל לביטול ההסכם דרך בית הדין אולם הניסיון לא צלח. האם הבעלים החדש יפתח את ההסכמים עם העובדים?

כך או כך הרוחות בקרב העובדים סוערות. הם שציפו לבעלי שליטה חדש שיכניס רוח של תקווה בחברה עד כה לא זכו לפגוש את רוזנברג כלל ובינתיים העובדים רק מתבשרים על המשך הארכת החל"ת שבו הם מצויים כבר חודשים ארוכים.

אלי רוזנברג עדיין לא פנה אל העובדים

יו"ר הדירקטוריון החדש שמונה מטעמו - דוד ברודט - שיגר מכתב לעובדים עם כניסתו לתפקיד, אולם מבעל השליטה בחברה העובדים עד כה לא שמעו מילה. רוזנברג שהה בחודשים האחרונים לא מעט בארה"ב והוא לא נחשף גם מול רוב אנשי הכוורת שהקיפו אותו לאורך תהליך הקנייה. באופן סימבולי למדי הוא אפילו לא דאג לתמונת תדמית ראויה לתקשורת למעט תמונה מטושטשת ויחידה שפורסמה לפני חודשים.

בעוד פחות מחודשיים צפוי המנכ"ל המכהן גונן אוסישקין לעזוב את תפקידו ביחד עם נושאי משרה בכירים אחרים. החברה הודיעה לאחרונה על פיטוריה של סמנכ"לית הכספים בחברה, דגנית פלטי שצפויה לעזוב בעוד כחודש. פלטי החלה לכהן בתפקידה בשנת 2014 והיא נחשבת למקורבת של בעלת השליטה הקודמת בחברה, תמי מוזס-בורוביץ'. פלטי היא רעייתו של נדב פלטי יו"ר חברת מפל תקשרת ומנכ"ל דורי מדיה גרופ בה שותפה מוזס-בורוביץ'.

בתוך כך, מחר (ב') צפוי להתכנס דירקטוריון אל על לאשר את מינויו של אמנון שרייבר לדירקטור חיצוני לתקופה של 3 שנים. שרייבר (45) הוא דוקטור לכלכלה וחבר סגל במחלקה לכלכלה בבר אילן.